For et år siden bygde jeg et 14 kvm ekstrabygg på tomten min, på 4x3 egenstøpte pilar med gravehull på ca 70-80 cm. På den ene langveggen, ca 5 meter, vil jeg nå legge marktegl eller belegningsstein som en uteplass. Da har jeg lest at man også må legge kantstein for å stabilisere. Mitt spørsmål: burde man ikke, på den siden av uteplassen som vender mot bygningskroppen og 4 av pilarene, kunne utnytte støtten fra disse pilarene på en smart måte i stedet for å måtte grave en grøft på nesten 50x50 cm dypt (som Stenbolaget uansett anbefaler for kantstein) nærmest bygningskroppen? Og i stedet, på denne siden, bare måtte grave det som kreves for selve belegningssteinen? Hva kunne denne støtten være i så fall? Kunne man støpe en lang kant her i betong med masse armeringsjern. En kant som altså ville ligge langs med alle 4 huspilarene og blokkere belegningssteinen fra å bevege seg mot huset?
Er det ikke enklest/penest å legge belegningsstein et stykke inn under boden?
Jo, penest, men høres ikke så enkelt ut. Men mener du at flere belegningssteiner derunder kan erstatte en eventuell kantstein eller som jeg foreslo, en støpt kant? Det ville kanskje ikke gjøre så mye om disse belegningssteinene under boden begynner å gi etter og skli bort. Kantsteinens oppgave er jo nettopp å holde sammen belegningssteinsrekken om jeg har forstått alt riktig.
Jeg har lagt inn markstenen under badstuen og et uthus slik at man slipper å bygge skjørt for å unngå å se bakken under husene.
Under husene vil ikke markstenen flytte på seg siden det ikke blir noen belastning på dem.
Har du så dårlig grunn under bygningene dine at du er redd for at den skal skli av gårde?
Jeg har lagt inn marksteinen under badstuen og et uthus sånn at man slipper å bygge skjørt for å slippe å se marken under husene.
Under husene så vil ikke marksteinen flytte på seg ettersom det ikke blir noen belastning på dem.
Har du så dårlig mark under dine bygninger at du er redd for at den skal skli av gårde?
Som nybegynner stoler jeg ofte helt på hva andre med erfaring sier, noe som gjør at jeg sikkert ofte kompliserer unødvendig mye. Vanskelig også å vite når et selskap er mest ute etter å selge, i dette tilfellet kantstein, og når de faktisk sier ting som er fakta. Det er kanskje som du sier, kanskje trengs det ikke. Det hadde jo vært superdeilig å slippe…
Som novise stoler jeg ofte helt på hva andre med erfaring sier, noe som noen ganger gjør at jeg sikkert ofte kompliserer unødvendig mye. Det er også vanskelig å vite når et firma er mest ute etter å få solgt, i dette tilfellet kantstein, og når de faktisk sier ting som er fakta. Det er kanskje som du sier, kanskje trengs det ikke. Det hadde jo vært fantastisk å slippe...
Har lagt 10000-talls kvm med belegningsstein, kantstein pleier vi bare å sette på offentlige områder. Jeg synes ikke du trenger kantstein hvis du ikke vet at kanten får stor belastning av for eksempel at man dytter opp en vogn eller sykler opp på belegningssteinen ofte eller lignende. Noen ganger har vi lagt et 4-5 mm tykt 40x40 vinkeljern i kanten for å holde steinene på plass til for eksempel gresset har etablert seg.
Har lagt 10000-talls kvm med belegningsstein, kantstein bruker vi bare sette på offentlige områder.
Jeg synes ikke du trenger kantstein hvis du ikke vet at kanten vil få stor belastning av for eksempel å dra en vogn eller sykle opp på belegningssteinen ofte eller lignende. Noen ganger har vi lagt en 4-5 mm tykk 40x40 vinkeljern i kanten for å holde steinen på plass til for eksempel gresset har etablert seg.
Ok, det høres jo veldig bra ut. Interessant med vinkeljernet. Får man tak i slike på et byggevarehus? Som svar på ditt spørsmål, så brukes boden ofte både som daglig rom for tenåringsdatteren min annenhver uke og som arbeidsrom for meg. Det er mye fram og tilbake. Og tanken er at det skal være utebord og stoler, noen tunge krukker med mer. Så den vil absolutt være i bruk under mye aktivitet. Har du som har lagt mye stein noen mening om marktegl i stedet for belegningsstein? Det heller nemlig mot tegl.
Sånn utfører man innspenning av plattytor om man ikke bruker kantstøtte. Dette er fra AMA anlegg.
[bilde]
Slikt liker man. Takk! Jeg vil veldig gjerne gjøre en løsning som holder 80 år eller noe sånt. Og dette minner jo om den løsningen som jeg foreslo selv i første innlegget. Forskjellen hva jeg kan se er det lille "trappetrinnet" der platen ligger. Noen anelse om hvorfor ikke første steinen like gjerne kunne ligge direkte på et bærelag (steinflis/mel) som øvrige plater?
Sånt her liker man. Takk! Jeg vil supergjerne lage en løsning som holder 80 år eller noe. Og dette minner jo om den løsningen som jeg foreslo selv i første innlegg. Forskjellen hva jeg kan se er det lille "trappetrinnet" der platen ligger. Noen anelse om hvorfor ikke første steinen like godt kunne ligge direkte på et bærelag (steinflis/mel) som øvrige plater?
Mener du betongen? Altså det er jo den som gir den stabile kanten/innspenningen. At man setter den ytterste raden i jordfuktig betong. Ansluttes overflaten mot annen hardgjort overflate, type asfalt, kantstøtte, fasade så trenger den ikke spennas inn uten har allerede motstand.
Ok, det høres jo veldig bra ut. Interessant med vinkeljernet. Sånne får man tak i på en byggevarehandel? Som svar på spørsmålet ditt så brukes boden hyppig både som daglig rom for min tenåringsdatter annenhver uke og som arbeidsrom for meg. Det er et voldsomt løp fram og tilbake. Og tanken er at det skal være utebord og stoler, noen tunge krukker på, mm. Så den kommer absolutt til å være under mye bruk. Har du som har lagt mye stein noen mening om marktegl i stedet for heller? Det heller nemlig mot tegl.
Marktegl eller heller er vel bare hva man synes og tenker så lenge man velger tegl/stein som tåler trykket fra den trafikken som skal ferdes oppå.
Gangtrafikk regnes ikke som tung belastning.
Ser at du får ulike løsninger på kantforsterkning, og du er villig til å legge det merarbeidet og kostnaden som det innebærer, så jeg avslutter mitt engasjement i denne tråden om du ikke har spesifikke spørsmål til meg.
Lykke til....
Mener du betongen? Altså det er jo den som gir den stabile kanten/innspenningen. At man setter ytterste rad i jordfuktet betong. Ansluttes overflaten mot annen hardgjort overflate, typ asfalt, kantstøtte, fasade så trenger den ikke spennes inn uten har allerede mothold.
Nei jeg mente at første platen liksom hviler på en hylle som er støpt i den jordfuktede betongen. Tenkte bare at i akkurat mitt tilfelle kunne støtten vertikalt like gjerne komme fra bærelaget. Siden jeg bare trenger en vegg. Støtten i horisontal retning skulle sikres opp av at min vegg ville lene mot bodens pillarer. Se mitt første innlegg og bilde.
Nei jeg mente at den første platen liksom hviler på en hylle som er støpt i den jordfuktede betongen. Tenkte bare at i akkurat mitt tilfelle kunne støtten vertikalt like gjerne komme fra bærelaget. Ettersom jeg bare trenger en vegg. Støtten i horisontal retning ville sikres ved at min vegg skulle lene mot friggebodens plinter. Se mitt første innlegg og bilde.
Men det finnes mest sannsynlig en grunn til at typetegningen i AMA anlegg ser ut som den gjør. Platen skal altså settes i betongen, dvs. man støper ikke en klakk deretter setter platen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.