Nylig kjøpt et hus som jeg holder på å totalrenovere og vil åpne opp ved trappen da åpningen er så liten at man lett slår hodet på det tredje trinnet.

Spørsmålet er om jeg kan kappe en mellomstender (på 140mm x 40mm) rett over begynnelsen av trappen. Stenderen hviler på en bærende vegg cirka 1,5 meter inn i rommet fra der jeg vil kappe den. Kan den bærende veggen bære dette overhenget av gulv på cirka 1,5 meter gitt at jeg avstiver den kappede stenderen mot neste stender (600mm mellomrom), eller må jeg sette en søyle der jeg vil kappe stenderen?

Se bildet for presisering: Jeg vil kappe stenderen der håndsagen ligger. Den bærende veggen går rett under gulvet når man kommer opp trappen.

P.S. jeg kan ikke kappe stenderen ved den bærende veggen siden en del av gulvflaten etter den bærende veggen trengs.

Takk på forhånd! :)

• Trepper mot en treplatting hvor en bjelke ønskes kappet, med en sag plassert ved start av trappen.
  • Diagram av trapperom med mellomstolper; blå linjer markerer bjelker, og en sag peker mot stedet der en bjelke foreslås kuttet.
  • Illustrasjon av en trapp med justerte bjelker for å skape mer plass. En bjelke er kuttet for å unngå å slå hodet.
Som du har tegnet tror jeg ikke veldig mye på, da vil du ha en 1,5m bjelke som mangler visst opplegg. Risiko for svikt.

Utgjør disse bjelkene muligens underarmen i takstolen også? I så fall bør du ha i tankene å ta opp strekkraften. Vanligvis pleier man da å felle ned en liggende regel i underarmen, om den kappes.

Sist redigert:
  • Liker
Falkmal og 1 annen
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Som du har tegnet tror jeg ikke særlig mye på, da vil du ha en 1,5m bjelke som mangler visst støtte. Risiko for svikt.

Utgjør disse bjelkene muligens underarm i takstolen også? I så fall bør du ha i tankene å ta opp trekkraften. Vanligvis pleier man da å senke ned en liggende regel i underarmen, om den kapes.
Takk for ditt svar!

Okei, jeg forstår hva du mener. Hadde det muligens gått med en kortere utstikker da, ca 70cm?
Jeg har ikke sjekket ennå om bjelkene er underarmer men takker for tipset og skal se på dette!

Du kan kappe den som du har tegnet men må montere en søyle i hjørnet som blir.

• Liker
Daniel Barnaniel og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan sage den som du har tegnet men må montere en søyle i hjørnet som blir.
Okei, jeg forstår, takk for ditt svar!

Tror du det finnes et nivå på overheng som hadde gått uten en søyle (70cm kanskje)?

Du burde kunne lage en sveiset løsning du kan skru opp i taket, rundt hullet og til veggen. Den trenger ikke bygge mye i høyden under taket hvis den får gå inn i taket og kan stabilisere.

I stedet for en søyle i hjørnet nedover kan du jo løse det med et hengstag oppover som du kanskje kan sette i taket ovenfor. For du trenger jo uansett et rekkverk rundt hullet, så å fortsette oppover etter rekkverket burde jo ikke forstyrre spesielt mye.

• Liker
Dowser4711 og 2 andre
  • Laddar…
R roli skrev:
I stedet for en søyle i hjørnet nedover så kan du jo løse det med en hengestag oppover som du kanskje kan sette i taket ovenfor. For du trenger jo uansett et rekkverk rundt hullet så å fortsette oppover etter rekkverket burde jo ikke forstyrre spesielt mye.
Takk @roli og @kashieda det kan være en løsning!

Cheesen
sett en stolpe. Det blir bra for trappens del også

• Liker
Falkmal
  • Laddar…
Jeg tror egentlig også at det blir penere med en eller flere stolper, men en sveiset del kan være en måte å flytte vekt og stive opp uansett.

• Liker
Falkmal
  • Laddar…
Nå ser jeg ikke hva slags trapp det er, men hvis det er et eldre hus så ville det garantert ha stått en stolpe der. En åpen trapp på den måten ser jo dessuten ganske merkelig ut, så rent estetisk ville jo også trappen ha vunnet på å ha en stolpe der som smelter inn i trappen.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nå ser jeg ikke hva det er for type trapp men er det et eldre hus så hadde det jo garantert stått en stolpe der. En åpen trapp på det der viset ser jo dessuten ganske merkelig ut så rent estetisk skulle jo også trappen vinne på å ha en stolpe der som smelter inn i trappen.
Ja, forstår hva du mener. Men det ser nok ekstra merkelig ut akkurat nå når vi har tatt bort trapperekkverket.

hsd
Du skal vel ha et rekkverk over trappen, og da ville et stag / stolpe oppover bli den peneste (synes jeg) løsningen.

Ja, akkurat, synes det samme.

En stolpe i innerhjørnet på trappen forstyrrer ikke.
Som svar på ditt spørsmål, så snart du kapper av bjelkelaget så trenger det noe som bærer opp gjenværende del

• Liker
Falkmal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.