Hei, har revet opp en vegg mellom vårt soverom og inn til "kattvinden". Rev nesten alt unntatt en trebjelke som ligger etter gulvet. Har ikke turt å fjerne den i tilfelle den er bærende på noen måte. Tenkte først rådføre meg på dette forumet før jeg går videre til en proff tømrer.

Mvh Lasse

En delvis revet vegg mellom et soverom og et lagerrom med synlig trebjelke, trepaneler og et lite vindu. En byggeplasslampe ligger på gulvet. Trægulv med en trebjelke langs en overgang mellom to rom, delvis fjernet veggstruktur synlig. Træbjelke på gulv mellom to rom, muligens bærende. Gulvlister og verktøy synlige i bakgrunnen.

troligvis bærende, har lignende hos meg bare med jernbjelke innebygd sånn i veggen. Hvordan ser planløsningen ut på første etasje?

Plantegningen på første etasje; ja under der trebjelken ligger er vår stue som er ganske stor og dekker hele soveromsdelen + kattvindsdelen. Eller hvordan mente du?

Jeg kjente med fingrene mine og under langs trebjelken er den fri...altså ikke fastspikret noe sted. Bare i den høyre og venstre veggen. Kan legge til at husene er bygget -37.

Sist redigert:
Bjelken i seg selv er nok ikke bærende, men det som var ovenfor var med største sannsynlighet bærende. Altså veggen som nå er revet. Nesten alle vegger som er til kattvinduer er bærende.
Har nettopp selv revet veggene til mine kattvinduer og gjort avvekslinger på dem.

Har du noen bilder av hvordan det så ut før, og under rivingen?

Nei, dessverre har jeg ingen bilder før og under rivingen. Kan ta noen nye bilder av hvordan det ser ut mot taket. Ble litt bekymret nå når du skrev at nesten alle vegger er bærende inntil kaldloftet. Kan tenke meg at taket ble litt svekket etter at man fjernet veggen. Men om man gjør en avveksling som du skrev, hva innebærer det? En limtrebjelke som støtte mot taket og noen stendere etter sidene?

Hva slags takstoler har du, og er det forhøyet veggliv?

Jeg har tatt noen nye bilder av hvordan det ser ut i taket etter rivingen. Håper dette kan gi noe svar på spørsmålet ditt. Jeg synes det ser ganske stabilt ut som det er nå. Hva synes dere?
Tak etter riving med synlige trebjelker og lys trefylling. Veggdekor kan sees i hjørnet, viser stabilitet etter ombygging. Tak etter riving med synlige trebjelker og panel. Viser en stabil konstruksjon etter renovasjon. Naturlig lys fra vindu til høyre. Bilde av en nedre del av tak med synlige trebjelker etter rivning. Treverket ser solid ut, med noen sprekker og knuter i materialet. Tak med trebjelker etter riving, viser solid konstruksjon. Flere trebjelker stikker ut, lys treverk med noen knuter synlige. Tak etter riving, viser eksponerte trebjelker og planker, ser stabilt ut.

Jeg skulle tro at bjelken er en såkalt følger, hvilket dermed er en del av takstolen. Bør ikke fjernes uten videre.

Synes du skal ta og kontakte en bygningsingeniør så han kan se på det der. Veggen som du har revet er en del av konstruksjonen.

Den bjelken er absolutt mest sannsynlig bærende!

Takk for hjelpen. En snekker skal se på dette snart.

Jeg håper snekkeren du ansetter også er konstruktør/byggingeniør.

• Liker
ljungpiparen
  • Laddar…
mrlars skrev:
Takk for hjelpen. En snekker skal se på dette innen kort tid.
Ikke glem å poste svar her hva han/dere kom frem til.

Det er et profesjonelt byggefirma som skal se på dette. Har snakket med dem i dag. Det kan ta tid før jeg kommer tilbake med en oppdatering her i tråden. Men lover å komme tilbake når jeg vet noe nytt.

Klart at bjelken er bærende.
Du trodde vel ikke at de satte den der for at dere skulle ha noe å snuble på :)

At den sitter over underarmen (gulvbjelken) i stedet for under er trolig for at dere skal få et stort åpent rom i underetasjen uten forstyrrende bjelker i taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.