Jeg har noen tanker angående asbest i bygningsmaterialer.
Etter å ha begynt å rive og renovere litt i en rekkehusleilighet bygget på slutten av 60-tallet, har det blitt funnet materialer hvor det er en usikkerhet om mulig asbestinnhold. Hvis noen kjenner igjen noe av disse materialene og har mer informasjon om det, ville jeg sette pris på å få del i denne informasjonen.
Først ut er en gipsplate som sitter på veggen:
På baksiden av gipsplater som sitter andre steder i samme rom finnes følgende informasjon:
GIPSI Brannsikkert flammehemmende overflatelag klasse 1 (tykkelse 13mm)
SP Attest U60-2819
Produsert av: Stockholms Reveteringsfabrik, Sollentuna
Det finnes også en annen type gipsplate med annen informasjon bak, men denne informasjonen har jeg dessverre ikke notert. Den er trykt i grønn farge.
Disse platene har noe som ligner papir i seg.
Deretter kommer et materiale som ligger under et gulv:
Dette bildet er tatt fra en kjellertrapp, og viser siden av gulvet.
Øverst ligger et nytt gulv, under dette et gammelt plastbelegg, og under dette en slags matte laget av noe som minner en del om tagl. Denne ser ut til å være limt. Er det noen som vet hva det taglignende materialet er, og om det eller limet muligens kan inneholde asbest?
Til slutt er disse takplatene:
Jeg vet ikke om innertak kan inneholde asbest, men det ville være bra å vite. Disse platene minner veldig mye om sponplater når man borer i dem. Kanskje det er sponplater?
Vil du vite sikkert, er det best å levere prøver til et analysefirma. Det koster noen hundre, men det kan være verdt å finne ut av det før man begynner å rive og får dårlig samvittighet. Jeg ser ingenting som typisk inneholder asbest på bildene. Andre kan kanskje gjøre det. Det var et veldig populært materiale, spesielt på 50-tallet, men ble også brukt hele 70-tallet som f.eks. bakside på gulvbelegg, til tross for at man hadde begynt å begrense bruken. Når det var som "verst" fantes det i veldig mange produkter, som f.eks. skrueplugger, maling, lim, flislim, gulvbelegg, brødristere, ja stort sett kunne det forekomme i alle produkter man ville gi brannmotstand, varmebestandighet eller økt styrke.
Ser ikke heller noe som "sikkert" er asbest. Mellom det taglignende og plastmattan ser det ut til å være et gråsvart lim. Kunne muligens være asbestholdig svartlim. Vet du når plastmattan ble lagt inn?
Klart man kan sende materiale til lab, men i ditt tilfelle handler det om en hel del forskjellige prøver og dermed også om en del hundrelapper. Labben jeg brukte tok mellom 500 og 1500 for ETT materialprøve (avhengig av hvor raskt man vil ha resultatet).
Gipsplatene er vanskelige å si med bare bildene... har funnet asbest i plater som lignet på dem. Brannsikre ting er jo alltid i risikosonen Angående tagellaget bør det ikke være noen fare, svartlim derimot er jo en klassiker. Angående innertaket så finnes det en mengde takplater som inneholder asbest, men disse pleier å være perforerte. Jeg gjetter på sponplate i dette tilfellet, men som sagt - vil man være sikker er det analyse som gjelder.
Takk for deres synspunkter. Jeg forstår at en analyse kreves for å sikkert kunne avgjøre om et materiale inneholder asbest, men jeg føler likevel at svarene jeg har fått har bragt litt mer klarhet.
Pära skrev:
Ser heller ikke noe som "sikkert" er asbest. Mellom det tagelliknende og plastmatten ser det ut til å være et gråsvart lim. Kunne muligens være asbestholdig svartlim. Vet du når plastmatten ble lagt inn?
Det jeg vet er at den hvite plastmatten og den med det tagelliknende underlaget begge lå der da foreldrene mine flyttet inn i 1989. Den med tagelliknende underlag har trolig ligget der siden huset ble bygget, men det er ingen som riktig vet.
Siden limet ikke kommer til å rives i, føles ikke analyse så viktig der, men kanskje man skulle sende inn en bit gipsplate for analyse, og eventuelt en bit takplate. Dette er jo likevel materiale som man ofte borer og skrur i for å feste opp ting.
Er det noen som kjenner til et godt analyseselskap som tar imot prøver fra privatpersoner?
Ja beklager, jeg rettet egentlig innlegget mitt til TS, hvordan TS skal kunne avgjøre om det er tretex. Ikke til deg, for du var nok allerede sikker.
Beklager, det var litt uklart.
Og for øvrig, har vel tretex aldri inneholdt asbest?
(Også rettet til TS, samt til hvem som helst som har en annen oppfatning, som dermed bør fortelle om sin mening nå. )
Og for øvrig, har vel tretex aldri inneholdt asbest?
+
BiFuel skrev:
Angående innertaket så finnes det en mengde takplater som inneholder asbest, men disse pleier å være perforerte.
Om man har treetex som er perforert da? Har selv perforerte treetex takplater i visse rom. Ser man på selve materialet og smuldrer det opp, så ser det ut som hvilken som helst treetex veggplate. Forskjellen er bare at den er perforert ca. halve tykkelsen, så hullene kun synes på en side, dvs. siden som er synlig. Burde ikke inneholde asbest synes jeg?
Du gjør helt rett i å mistenke asbestforekomst i disse materialene. Å "håpe" at det ikke er asbest er dessverre ønsketenkning. Av mange spørsmål som dukker opp om hvorvidt materialer kan inneholde asbest, er det ikke mye tvil i din situasjon:
Disse brannsikre platene på bilde 1 og 2 inneholder sannsynligvis asbest, ut fra alt å dømme i overflatelaget (mer eller mindre synlig med det blotte øye), muligens også i innerlaget (selve gipsen).
Hva angår bilde 3, så er ikke taglet noe å bekymre seg over, men derimot de synlige fiberaktige på den sprøytede overflaten under ("popcornspray"). Inneholder mer eller mindre sannsynlig asbest:
Takplatene kan også sannsynligvis ha en asbestholdig overflatebehandling.
Som forrige svar tipset om, send inn prøve for å være sikker. Hvis du ikke gjør det, betrakt alt dette som asbestholdig og planlegg arbeidet ditt etter det. Dvs., ifølge "regelboken" hvis du er redd om deg selv, familie og naboer.
Har du noen lenke til dette labben? Jeg trenger å gjøre noen asbestanalyser, men å google etter analysefirmaer har litt vanskelig for å finne firmaer som henvender seg til privatpersoner og ikke er kjempe dyre.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.