Avstanden får du fra produsenten av røkrøret med og uten brannplate.Anna_vedpanna skrev:
Selv om du dobler brannplaten fra 50 til 100 mm innebærer det ikke automatisk at du kan halvere avstanden som kreves til brennbart materiale.
Og i ditt tilfelle vil vel røkrøret ligge tett mot brannplaten?
Er det et uisolert røkrør du har også ved takgjennomføringen? Ser slik ut på bildet.
Hvis det er tilfelle, hva har du i andre etasje og hvor stort er hullet?
Må være ærlig og si at brannplatenes montering ikke ser så pen ut.
Trenger du å ha det så bredt rundt ovnen og helt opp til taket?
Jeg har gjort dette selv og er ingen ekspert. Nei, det går nok å sage av en del hvis man vil, men platene støver utrolig mye, så jeg vil helst unngå det. Det er en Jøtul fra 60-tallet, sannsynligvis er også røret fra dem. Over innertaket ser det bra ut, isolert osv.D Danne824 skrev:Avstanden får du fra produsenten av røkrøret med og uten brannplate.
Selv om du dobler brannplaten fra 50 til 100 mm, betyr det ikke automatisk at du kan halvere avstanden som kreves til brennbart materiale.
Og i ditt tilfelle vil vel røkrøret ligge tett mot brannplaten?
Er det et uisolert røkrør du har også ved takkonstruksjonen? Ser slik ut på bildet.
Hvis det er tilfellet, hva har du i andre etasje og hvor stort er hullet?
Må være ærlig og si at monteringen av brannplatene ikke ser så pent ut.
Trenger du å ha så bredt rundt ovnen og helt opp til taket?
jeg har tenkt på det med, men det var ikke noe inspektøren bemerket på når de så sist. De anbefalte nettopp at jeg skulle sette kaliumsilikatplater langs veggen, uten å nevne innfestingene over hodet. Får håpe de ikke endrer seg. Ovnen har vært fyrt med siden 60-tallet og det har aldri vært noen problem.Matti_75 skrev:
😃 Jeg er også en glad amatør.Anna_vedpanna skrev:
Det jeg mente, er at du kunne stille brannplatene på høykant i stedet, da hadde du ikke trengt å sage ut for bryteren.
Altså ikke dekke hele veggen, ikke så bredt.
Enig i at det støver ordentlig når man sager i platene, og de er ømtålige for merker.
En gammel Jøtul mener jeg har kravet 500 mm til brennbart (bak og sider strengere krav), og med platen 100 til 150 mm.
Røykrøret er avstanden 300 mm og med platen 100 til 150 mm.
Synes ikke du skal legge doble plater, rent estetisk. Men hør med feieren hva de synes, de er jo tross alt de som skal godkjenne installasjonen og røykrøret er nærmere veggen enn ovnen.
Har ovnen vært installert siden 60-tallet og de nå gir anmerkninger?
Når jeg målte fra ovnen til det brennbare, måtte platene gå såpass bredt, i det minste opp til ovnens topp, men røykrøret trenger jo ikke å være så bredt. Jeg vurderte å stille dem på høyden, men det var noe med målene fra ovnen som gjorde at jeg gjorde som jeg gjorde. Hvis de aksepterer 10 cm fra røkrør til platen, så er jeg trygg.D Danne824 skrev:😃 jeg er også en glad amatør.
Det jeg mente var at du kunne stilt brannplatene på høyden istedenfor, da hadde du ikke trengt å sage ut for bryteren.
Altså ikke dekke hele veggen, ikke så bredt.
Enig i at det støver skikkelig når man sager i platene, og de er ømtålige for merker.
En gammel Jötul har jeg for meg har kravet 500 mm til brennbart (bak og sider strengere krav), og med platen 100 til 150 mm.
Røkrøret har avstand 300 mm og med platen 100 til 150 mm.
Synes ikke du skal legge doble plater, rent estetisk.
Men hør med feieren hva de mener, de er jo tross alt de som skal godkjenne installasjonen og røkrøret er nærmere veggen enn ovnen.
Har ovnen vært installert siden 60-tallet og de nå gir anmerkninger?
Jepp, den har stått der siden 60-tallet, men det er en myndighet som har begynt å utføre slike inspeksjoner de siste 3 årene typ.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Er brannmuren bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Grillgaller, plåt eller gjutjärn?
Övrigt Off Topic -
Vedeldad bastu på villatomt. Vad gäller i praktiken?
Bastu -
Rotavdrag 50% i år 30% nästa år. Vad gäller?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad gäller "skälig tid" dolda fel bostad?
Juridik