Hei
Var på en visning av et større hus fra 1938 med stamme i rød teglstein og pusset fasade i en etasje samt en stor, stor innredningsbar åpen loft og en fullstørrelse kjeller på det. Man merket absolutt kjellerlukten når man først møtte kjellertrappen. Tenkte ikke så mye på lukten når jeg var i kjelleren så. Men da vi kom hjem, kjente vi en skarp lukt fra klærne og håret. Jeg merket litt av den mens samboeren kjente mye.
Lukten er veldig lik etter å ha gått inn i et hus hvor syllene er angrepet, men ikke like sterk. Så mitt spørsmål er, kan man gjøre en besiktigelse og kan det detekteres dette tro? For øvrig er det ikke noe levende materiale i kontakt med gulvet. Størstedelen av gulvet har nylagt fliser samt er huset på litt av en høyde sammenlignet med resten av gården.
Går dette an å detektere? Samt hva kan være angrepet her? Generell drenering eller angrepet på syllene/gulvet på entréplanet?
Mvh
Var på en visning av et større hus fra 1938 med stamme i rød teglstein og pusset fasade i en etasje samt en stor, stor innredningsbar åpen loft og en fullstørrelse kjeller på det. Man merket absolutt kjellerlukten når man først møtte kjellertrappen. Tenkte ikke så mye på lukten når jeg var i kjelleren så. Men da vi kom hjem, kjente vi en skarp lukt fra klærne og håret. Jeg merket litt av den mens samboeren kjente mye.
Lukten er veldig lik etter å ha gått inn i et hus hvor syllene er angrepet, men ikke like sterk. Så mitt spørsmål er, kan man gjøre en besiktigelse og kan det detekteres dette tro? For øvrig er det ikke noe levende materiale i kontakt med gulvet. Størstedelen av gulvet har nylagt fliser samt er huset på litt av en høyde sammenlignet med resten av gården.
Går dette an å detektere? Samt hva kan være angrepet her? Generell drenering eller angrepet på syllene/gulvet på entréplanet?
Mvh
Det kan være en blanding av dårlig ventilasjon i alle år sammen med fukt i grunnen, fukt i isolasjon (gulv/vegger). Lukten setter seg i overflatene, sitter sikkert sponplater i veggene som må bort. Stort prosjekt, men mye kan gjøres selv, iallfall innvendig.
Hei, takk for svar.Jonatan79 skrev:
Ja, det høres fornuftig ut det du sier.
Dum spørsmål: Kan man detektere denne fukten på noen måte duftmessig med noe instrument?
Så en drenering av kjeller og avfukte hele kjelleren høres ut som et bra tiltak men risikoen er at lukten allerede har satt seg i overflatene som sponplater og tapeter. Hmm
M myrstack skrev:
Hei, ja så tenkte jeg også faktisk kan være mulig og er jo en stor fordel. På områdene hvor gulvet ikke har fliser (10%) er det ren betonggulv så mistenker det samme under flisgulvet. Så ikke noe levende materiale noe sted på gulv eller vegger. Ingen generell fuktgjennomslag med det blotte øye.
Gammel kalkpuss/bruk kan lukte litt unket, nesten som kattepiss, spesielt nå når kjelleren begynner å varmes opp. Er lukten skarp og ganske kraftig kan det tyde på at trykkimpregnert trevirke er innebygd og har blitt brukt i kjelleren.
Det er litt av "problemet". Man må by før man får besiktige, noe som er litt spesielt og som vi ikke er vant med. Vinneren får besiktige, og hvis man ikke er fornøyd, kan man heve kjøpet og få tilbake pengene.Jonatan79 skrev:
her er litt bilder: https://1drv.ms/f/s!AkxiLC6ydXT4tcgRFl7deyIv4TeqEg
En toalett i kjelleren er ikke utbedret. 90% av kjelleren har fliser, resten vanlig betonggulv som ses på bildene. Det er heldekkende teppe i to rom i overetasjen som eventuelt også kan samle lukt.
stor sprekk i taket i garasjen som er under kjøkkenet. Støpejernsavløp fra 59 ser det ut som. Som synger på siste verset kanskje.
Sist redigert:
Ja exakt frågan är bara vart. Känns lite trist att riva halva kåken för att hitta vart fukten kommer ifrån och för att sedan åtgärda och torka ut mm. Verkar vara mycket jobb.C Carl Johansson skrev:
min kjeller lukter også, men mest fra gammelt bruk, de rom som har blitt pusset om har en hyggelig petrichor.M Haagen skrev:
Men ville ikke si at lukten av gammel puss sitter på kroppen, det gjør derimot trykkimpregnert treverk. En annen distinkt lukt kan komme fra harsknende linoleumsbelegg når det utsettes for fukt, det lukter syrlig spy, o-najs altså.
Gjør det enkelt.
Bilk eller bor opp et par ruter på forskjellige steder i kjelleren. Typ 200x200 mm.
Så graver du med hånden bare og får en følelse for fuktighet i sanden/grusen eller hva det nå enn ligger under gulvet.
Grav ned 3-4 desimeter og la det være åpent og se om det renner inn vann.
Bilk eller bor opp et par ruter på forskjellige steder i kjelleren. Typ 200x200 mm.
Så graver du med hånden bare og får en følelse for fuktighet i sanden/grusen eller hva det nå enn ligger under gulvet.
Grav ned 3-4 desimeter og la det være åpent og se om det renner inn vann.
hehe jeg eier ikke huset, men er interessert kjøperB byron v2 skrev:
Den bitre virkeligheten er nok at du må regne inn (budsjettere) for helrenovering og drenering, ikke glem tidsaspektet for å få kjelleren brukbar og hvordan det påvirker trivselen i resten av huset...M Haagen skrev: