7.923 lest ·
34 svar
8k lest
34 svar
Kalkutfellinger fasade (betong)
Hei!
Husene i vårt område har slike fine kalkutfellinger, se bilder. Noen spørsmål:
1. Jeg har forstått at man kan vaske det bort med utvannet saltsyre. Fjerner det også fargen på den malte pussen?
2. Pleier kalkutfellingene å forsvinne helt med tiden? Husene er oppført i 2019 og er bygget med prefab betongelement. Mest en tanke om man skal utbedre det nå eller avvente, det har gått ca 5 år nå.
Takk på forhånd.
Husene i vårt område har slike fine kalkutfellinger, se bilder. Noen spørsmål:
1. Jeg har forstått at man kan vaske det bort med utvannet saltsyre. Fjerner det også fargen på den malte pussen?
2. Pleier kalkutfellingene å forsvinne helt med tiden? Husene er oppført i 2019 og er bygget med prefab betongelement. Mest en tanke om man skal utbedre det nå eller avvente, det har gått ca 5 år nå.
Takk på forhånd.
Ingen anelse, enn så lenge i hvert fall. Det er altså betong som enten er pusset og malt, eller betong og dekortegl (glemte å skrive det). Verken puss eller dekorplater slipper i hvert fall.P PatrikBL skrev:
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Vær forsiktig med saltsyre, spruter det opp i øynene når du blander blir du blind.
Saltsyren etser bort alt med kalk, så ja.
Den fjerner fargen som er basert på kalk.
Men jeg synes det ser ut som saltutfellinger.
Tror faktisk ikke syre fjerner salt i det hele tatt.
Jeg pleier å bruke hammer eller skarp malingskrape når jeg fjerner saltutfellinger.
Akkurat disse utfellingene er nok ganske uvanlige, føles som en form for byggfeil/materialfeil.
Men mine erfaringer er at utfellinger ikke forsvinner med tiden.
Kan ta feil, men har aldri sett slike kalkutfellinger.
Men jeg synes det ser ut som saltutfellinger.
Jeg pleier å bruke hammer eller skarp malingskrape når jeg fjerner saltutfellinger.
Akkurat disse utfellingene er nok ganske uvanlige, føles som en form for byggfeil/materialfeil.
Men mine erfaringer er at utfellinger ikke forsvinner med tiden.
Kan ta feil, men har aldri sett slike kalkutfellinger.
Uansett hva det er for utfellinger så må fukt være involvert for at det skal felle.V Vinterkatten skrev:
Mest sannsynlig, kalkutfellinger, synes det ser ut som at pussen har krakelert, i sprekkene kan fukt komme inn og forårsake kalkutfellinger.
Du burde ta inn noen sakkyndige som ser på det på stedet.
Ikke kast bort tid på å prøve å fjerne utfellingene uten å sørge for at årsaken til dem forsvinner så forsvinner de med, ellers vil de fortsette.
Om det har dryppet ned på andre ting så kan bruke Gel Hammer, men vær forsiktig og les instruksjonen nøye så du ikke påfører den på overflater som kan etsas.
Salt er mindre sannsynlig.
Det er ganske vanlig faktisk når pussen sprekker, mur og pussmørtel inneholder mye kalk for å smøre mørtelen og gjøre den mer lettbearbeidelig.N neo11 skrev:Vær forsiktig med saltsyre, spruter det opp i øynene når du sper ut, blir du blind.
Men jeg synes det ser ut som saltutslag.
Jeg pleier å bruke hammer eller skarp malerskrape når jeg fjerner saltutslag.
Akkurat disse utslagene er nok ganske uvanlige, føles som en form for byggefeil/materialfeil.
Men mine erfaringer er at utslag ikke forsvinner med tiden.
Kan ta feil, men har aldri sett slike kalkutslag.
Kommer det fukt inn i pussen så blir det skikkelige utslag.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Om man ser på de 3 "dråpene" under teglet, så ser det ut som salt. Har ikke sett kalk bli stående slik. TS kan jo kjenne på dem, er de harde er det salt. Er de porøse er det kalk.
Er det kalk, så går det jo å vaske det bort med svak saltsyre på teglveggen i hvert fall. Eller bruke tørr rotbørste/skurebørste. https://www.clasohlson.com/se/Skurb...It5RnpxEtmaw_rGYQmik8buK4oy3G9ncaAqNhEALw_wcB Funker nok også på salt.
Er det kalk, så går det jo å vaske det bort med svak saltsyre på teglveggen i hvert fall. Eller bruke tørr rotbørste/skurebørste. https://www.clasohlson.com/se/Skurb...It5RnpxEtmaw_rGYQmik8buK4oy3G9ncaAqNhEALw_wcB Funker nok også på salt.
Sist redigert:
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Fasaden er fra 2019, helt ny.P PatrikBL skrev:
Skulle ikke sprekke hvis det var gjort på riktig måte,
og ser ut som krympesprekker på bildet.
Ja, det regner jo på alle fasader.
Hvordan mener du at det kommer inn fukt?
Ja helt klart krympsprekker, sannsynligvis fordi man dels har oversett fuktbæringen og at det kanskje mangler nett, eller har nett av feil dimensjonering når den ble pusset, men for andres skyld trenger vi ikke gå inn på slike detaljer når spørsmålet gjaldt å bli kvitt kalkutfellinger. Ellers burde vi kanskje begynne å ramse opp hooks lov og beregne hvilket nett som burde finnes i pussen for å motstå krympsprekker. Disse sprekkene fortsetter oppover fasaden så langt vi kan se på bildet som er tatt. Det er nok med slagregn på fasaden for at vann skal transporteres gjennom sprekkene, kan også være nok med duggpunktet.N neo11 skrev:
Teglfasaden er mer problematisk, med tanke på mengden kalk som har felt ut så kommer det inn vann bak den, det kan det absolutt gjøre på en teglfasade, fukten leter seg ut på feil sted dog, man pleier å legge tette sjikt for å styre vannet til dreneringshull nederst, det ser ikke ut til å fungere her siden det kommer ut ovenfor et vindu. Dråpene ser ut som kalk, salt er mye porøsere enn kalk. Uansett er teglfasaden feil utført, er den fra 2019 så har han til 2029 på å ta opp byggfeil med utføreren, dog ligger bevisbyrden på ham, dermed bør han ta dit en sakkyndig som kan skrive en rapport for underlag når han skal påberope byggfeil.
Du mener at det skulle være klorider, hvor mener du at det skulle komme fra? Det var veldig mange år siden man sluttet å bruke salt som accelerator. Og skulle det være salt så ville det løse seg opp med rent vann.
Jeg ville anbefale å ikke bruke saltsyre, Gel Hammer er et mye bedre alternativ da det er brukervennlig og ikke skader andre deler av huset om det drypper eller spruter. Man legger det på og etter 45 min vasker man det av. Teglet kan behøve å fuktes opp før så det ikke suger ut all væsken for fort.
Sist redigert:
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Langt innlegg, er ikke enig i alt.P PatrikBL skrev:Ja helt klart krympsprekker, sannsynligvis fordi man dels har glemt fuktherdingen og at det kanskje mangler nett, eller har nett av feil dimensjonering når den ble pusset, men for andres skyld trenger vi ikke gå inn på slike detaljer når spørsmålet gjaldt å bli kvitt kalkutfellinger.
Ellers kanskje vi skal begynne å ramse opp hooks lov og beregne hvilket nett som burde finnes i pussen for å motstå krympsprekker.
Disse sprekkene fortsetter oppover på fasaden så langt vi kan se på bildet som er tatt.
Det er nok med slagregn på fasaden for at det skal bli transportert vann gjennom sprekkene, det kan også være nok med duggpunktet.
Teglfasaden er mer problematisk, med tanke på mengden kalk som er felt ut så kommer det inn vann bak den, det kan det absolutt gjøre på en teglfasade, fuktigheten leter seg ut på feil sted dog, man pleier å legge tettesjikt for å styre vannet til dreneringshull lengst ned, det virker ikke å fungere her siden det kommer ut over et vindu.
Dråpene ser ut som kalk, salt er mye mer porøst enn kalk.
Uansett er teglfasaden feil utført, er den fra 2019 så har han til 2029 på seg å ta opp byggfeil med utføreren, men bevisbyrden ligger på ham, derfor bør han ta dit en sakkyndig som kan skrive en rapport til underlag når han skal påberope byggfeil.
Du mener at det skulle være klorider, hvor mener du at det skulle komme fra?
Det er veldig mange år siden man sluttet å bruke salt som akselerator.
Og skulle det være salt så ville det løses opp med rent vann.
Jeg vil anbefale å ikke bruke saltsyre, Gel Hammer er et mye bedre alternativ da det er brukervennlig og skader ikke andre deler på huset om det drypper eller spruter.
Man legger det på og etter 45 min vasker man det av. Teglet kan trenge å oppfuktes før så det ikke suger ut all væske for fort.
Men det finnes vel egentlig bare et nett for puss.
Men salt og kalk ligger ganske nær hverandre, dette kan kanskje brukes til rengjøring.
https://www.se.weber/byggkemi/byggkemiprodukter/weber-murtvatt-kalksalt
Det står deg selvfølgelig fritt å være uenig, men ikke gi råd basert på killgissninger.N neo11 skrev:
Saltutfellinger er det ikke i hvert fall, man trenger ikke skrape bort salt.
Det finnes flere forskjellige nett for puss, men vi vet ikke om dette er tynn- eller tykkpuss eller om det er isolasjon bak, det vi vet er at pussen sitter på en betongfasade.
Webers produkt er liknende men Gel Hammer er bedre, men jeg foretrekker Gel Hammer, synes den er mildere mot andre materialer og mer effektiv mot kalk.
https://www.wurth.se/produkter/kemi/rengoring/betongborttagning-gel-hammer/#/
Men som sagt, TS bør utbedre årsaken, som er skadene, det bør gå på garantien om han ikke har gjort renoveringer som har påvirket fasaden eller fått huset til å sette seg.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armering/weber-323-natP PatrikBL skrev:Står deg selvfølgelig fritt å ikke være enig, men gi ikke råd basert på gjetninger.
Saltutfellinger er det ikke iaf, man trenger ikke skrape bort salt.
Det finnes flere ulike nett for puss, men vi vet ikke om dette er tynnpuss eller tykkpuss eller om det finnes isolasjon bak, det vi har fått vite er at pussen sitter på en betongfasade.
Webers produkt er liknende men Gel Hammer er bedre, men jeg foretrekker Gel Hammer, synes den er snillere mot andre materialer og mer effektiv mot kalk.
[lenke]
Men som sagt, TS bør utbedre årsaken, som er skadene, det bør gå på garantien om han ikke har gjort renovasjoner som har påvirket fasaden eller fått huset til å sette seg.
Er det eneste nettet som brukes ved pussing av tykkpuss.
Og dette nettet er det eneste som brukes ved tynnpuss.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armerng/webertherm-397-ef-nat
Og selv om det er isolasjon bak så brukes det samme nett som tykkpuss, weber 323.
Din gel hammer virker først og fremst å være for fjerning av betong og sement, men fungerer også på kalk.
Men den forhandleren virker ikke å ha kunnskap om puss. Så ville aldri brukt den i dette tilfellet.
Har du noen gang holdt en slev i hånden? Eller bare lest på nettet?
Sist redigert av en moderator:
Ble litt å drikke i går ser jeg, moro for deg, men for alles trivsel, unngå å skrive på forum når du drikker.N neo11 skrev:[lenke]
Er det eneste nettet som brukes ved pussing av tykkpuss.
Og dette nettet er det eneste som brukes ved tynnpuss.
[lenke]
Og selv om det er isolasjon bak så brukes det samme nettet som tykkpuss, weber 323.
Din gel hammer virker hovedsakelig å være for fjerning av betong og sement, men fungerer også på kalk.
Men den forhandleren ser ikke ut til å være basert på kunnskap om puss. Så ville aldri brukt den i dette tilfellet.
Har du noen gang holdt en sleiv i hånden? Eller bare lest på nettet?
Du må være den største dusten jeg har hørt på lenge her.
Du kan bruke din saltsyre og webers fjerningsmiddel hjemme hos deg men gi ikke andre feilaktige råd.

![\[\text{Kalkutfelling på en malt pussfasade, vertikalt spor av hvitt stoff ovenforfra nedover.}\]](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/761/761641-b9e065c3c2a67a00fa05e00efc1d73df.jpg)