B bakterie skrev:
Og hvis du tenkte å male med kalkfarge så vil jeg tipse om en tråd jeg opprettet for noen måneder siden:

[lenke]
Takk!

Når ytterveggene er klare så kommer innerveggene... tenkte jeg kan spørre dere når jeg uansett har dere "på tråden"

Det er teglvegger som har vært pusset. Jeg har slammet dem med kalkvann for å binde mørtelen som ellers bare raste ut. Hva ville dere gjort med disse veggene?

Hvite mursteinsvegger med belegg av kalkvann, synlig struktur og ujevne områder, antyder nylig behandling for å binde murbruket.

Vil du ha glatt overflate eller vil du ha karakteren som en murvegg gir? Vil du renovere fugene så er det en kjedelig jobb. Man freser ut litt av fugene ved hjelp av en fugefresestål som finnes til vinkelsliperen eller så leier du en god maskin. En god maskin er mye lettere å jobbe med da det er så lett å skade mursteinen. Børst ut alt løst. Så vanner du grundig. På med mørtel. La det sette seg litt. Så skrubber du av det overflødige.

Det ble litt avbrudd i rapporteringen her, men jeg har "jukset" litt på teglveggene og typ bredsparklet med kalkmørtel og så børstet fram steinene med stålbørste. Det blir nok OK med kalkmaling oppå

Teglvegg med kalkbredsparkel og stålbørstet mur, oransje kabler langs taket.

• Liker
Silver78 og 1 annen
  • Laddar…
Man skal ikke anstrenge seg for mye.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Nå har jeg begynt på mitt lille prosjekt. Tanken er å pusse opp et par gamle vegger der jeg har slipt bort gammel maling av feil type, samt å pusse opp et par nye vegger av lecablokker. Det skal bli et lite lagerrom, så det er ikke store flater. Jeg kommer til å bruke hydraulisk kalkpuss. Jeg tror det var kalkpuss i original 1933.

Mens andre hamstrer toalettpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuss. :) Ifølge mannen på min lokale betongfabrikk som jeg kjøpte pussen av, så trengs ingen grunning når man bruker hydraulisk kalkpuss, "den fester på alt". Til tross for det prøvde jeg å grunne litt i går med løst blandet kalkpuss.

Før grunning:
En uferdig malt vegg av lecablokker i et lite rom, med ujevn kalkpuss påført, delvis grunnet med kalkbasert materiale.

Etter grunning:

Vegg av lecablokker med påført kalkpuss, ujevn tekstur. Bøtte med kalkpuss på gulvet i rommet som skal bli et lite lager.

Litt refleksjoner:
Min "backhand" er elendig, min "forehand" bare litt bedre, og min "serve" er best, men fortsatt langt fra proffene. Det var skrekkelig tidkrevende, så fremover kommer jeg til å droppe grunningen og bare kjøre på. Det ser ut til å feste bra uansett.

Av en eller annen grunn kunne jeg ikke kjøpe åndedrettsvern nå, :thinking: så jeg måtte klare meg uten. Nå har jeg forhåpentligvis en midlertidig hoste fra kalkmørtelstøv. Det er ikke bra å hoste i disse tider. Man får blikk. :D Jeg har funnet et gammelt åndedrettsvern som jeg skal prøve å gjøre rent, så kanskje slipper jeg elendigheten neste gang.

I dag jevnet jeg ut de litt større ujevnhetene, men jeg tror jeg må la det tørke en stund nå. Det blir veldig fuktig i luften, så det tar nok litt tid før jeg kan gjøre neste lag.

Bruk åndedrettsvern. Kalk er ikke morsomt å få ned i luftveiene. Jeg bruker helmaske ofte. Ikke gøy å svette i, men man har bare to øyne og to lunger.

• Liker
Tummenmitthand
  • Laddar…
Nå har jeg gjort rent åndedrettsvernet jeg fant. Det var i bedre stand enn jeg trodde. Etter skylling og støvsuging ser det virkelig bra ut. Best før-datoen på filtrene har heller ikke gått ut. Neste gang jeg blander mørtel er det maske på.

Åndedrettsvern med to filtre, rent og klart til bruk, ligger på et bord etter rengjøring.

N
Teglveggen er hvitmalt med kanskje plastmaling, det kan man ikke pusse på uten nett, da pussen ikke fester på noe maling (foruten kalkmaling).
Hadde den vært umalt så hadde det fungert utmerket å pusse på den uten nett.

N
B bakterie skrev:
Nå har jeg startet mitt lille prosjekt. Tanken er å pusse opp et par gamle vegger hvor jeg har slipt bort gammel maling av feil type, samt å pusse opp et par nye vegger av lecablokker. Det skal bli et lite lager, så det er ikke noen enorme flater. Jeg kommer til å bruke hydraulisk kalkpuss. Jeg tror det var kalkpuss i original fra 1933.

Når andre hamstrer toalettpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuss. :) Ifølge mannen på min lokale betongfabrikk som jeg kjøpte pussen av, så trengs det ingen grunning når man bruker hydraulisk kalkpuss, "den fester på alt". Til tross for det prøvde jeg å grunne litt i går med løst blandet kalkpuss.

Før grunning:
[bilde]

Etter grunning:

[bilde]

Litt refleksjoner:
Min "backhand" er elendig, min "forehand" bare litt bedre, og min "serve" er best, men fremdeles langt fra proffene. Det var utrolig tidkrevende, så fremover kommer jeg til å droppe grunningen og bare kjøre på. Det ser ut til å feste bra likevel.

Av en eller annen grunn kunne jeg ikke kjøpe åndedrettsvern nå, :thinking: så jeg måtte kjøre uten. Nå har jeg en forhåpentligvis midlertidig hoste av kalkpussdamm. Det er ikke bra å hoste i disse tider. Man får blikk. :D Jeg har funnet et gammelt åndedrettsvern som jeg skal prøve å rengjøre, så kanskje slipper jeg elendigheten neste gang.

I dag fylte jeg igjen de litt større ujevnhetene, men jeg tror jeg må la det tørke en stund nå. Det blir veldig fuktig i luften, så det tar nok litt tid før jeg kan gjøre neste lag.
Hydraulisk kalkpuss fester ikke i det hele tatt på alt, det fester på det samme som alle kc-puss gjør.
Men hydraulisk puss er ikke kc.
Bare litt dyrere og langsommere tørk da det ikke er noen sement i.
Hvis du vil ha noe som fester på alt, så bruk ardex a46, sementbasert men med plast i

Jeg gjetter ikke, jeg vet.

Sist redigert:
I dag kom det strøm og belysning! Synes det ble veldig ryddig til slutt, med tanke på hvordan det så ut fra starten av

Vegglampe lyser opp en grov pusset vegg i kjeller. Ledninger går langs taket, og belysning er nylig installert for å gi et ryddig inntrykk. Vegghengte lamper med mykt lys på en nyinstallert hvitmalt vegg. Gammelt gulv med eksponert ledning nederst i bildet. Vegglampe montert på en hvit murvegg med nylagt strømtilkobling, viser elegant lyssetting i renovert rom.

• Liker
Tummenmitthand og 2 andre
  • Laddar…
Stilig. Det oser håndverk. :)
Gøy med tilbakemelding.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Stilig. Det oser håndverk. :)
Gøy med tilbakemelding.
Takk! Det var en veldig tung og skitten jobb, men gøy at det ble så bra til slutt

Nå skal jeg fikse lyddemping og innrede øvingslokale

• Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
N
Kikket gjennom alle bildene nå med alt du har gjort, litt overarbeidet.
Men du har gjort det veldig bra. Ser profesjonelt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.