Når ytterveggene er klare så kommer innerveggene... tenkte jeg kan spørre dere når jeg uansett har dere "på tråden"
Det er teglvegger som har vært pusset. Jeg har slammet dem med kalkvann for å binde mørtelen som ellers bare raste ut. Hva ville dere gjort med disse veggene?
Vil du ha glatt overflate eller vil du ha karakteren som en murvegg gir? Vil du renovere fugene så er det en kjedelig jobb. Man freser ut litt av fugene ved hjelp av en fugefresestål som finnes til vinkelsliperen eller så leier du en god maskin. En god maskin er mye lettere å jobbe med da det er så lett å skade mursteinen. Børst ut alt løst. Så vanner du grundig. På med mørtel. La det sette seg litt. Så skrubber du av det overflødige.
Det ble litt avbrudd i rapporteringen her, men jeg har "jukset" litt på teglveggene og typ bredsparklet med kalkmørtel og så børstet fram steinene med stålbørste. Det blir nok OK med kalkmaling oppå
Nå har jeg begynt på mitt lille prosjekt. Tanken er å pusse opp et par gamle vegger der jeg har slipt bort gammel maling av feil type, samt å pusse opp et par nye vegger av lecablokker. Det skal bli et lite lagerrom, så det er ikke store flater. Jeg kommer til å bruke hydraulisk kalkpuss. Jeg tror det var kalkpuss i original 1933.
Mens andre hamstrer toalettpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuss. Ifølge mannen på min lokale betongfabrikk som jeg kjøpte pussen av, så trengs ingen grunning når man bruker hydraulisk kalkpuss, "den fester på alt". Til tross for det prøvde jeg å grunne litt i går med løst blandet kalkpuss.
Før grunning:
Etter grunning:
Litt refleksjoner:
Min "backhand" er elendig, min "forehand" bare litt bedre, og min "serve" er best, men fortsatt langt fra proffene. Det var skrekkelig tidkrevende, så fremover kommer jeg til å droppe grunningen og bare kjøre på. Det ser ut til å feste bra uansett.
Av en eller annen grunn kunne jeg ikke kjøpe åndedrettsvern nå, så jeg måtte klare meg uten. Nå har jeg forhåpentligvis en midlertidig hoste fra kalkmørtelstøv. Det er ikke bra å hoste i disse tider. Man får blikk. Jeg har funnet et gammelt åndedrettsvern som jeg skal prøve å gjøre rent, så kanskje slipper jeg elendigheten neste gang.
I dag jevnet jeg ut de litt større ujevnhetene, men jeg tror jeg må la det tørke en stund nå. Det blir veldig fuktig i luften, så det tar nok litt tid før jeg kan gjøre neste lag.
Nå har jeg gjort rent åndedrettsvernet jeg fant. Det var i bedre stand enn jeg trodde. Etter skylling og støvsuging ser det virkelig bra ut. Best før-datoen på filtrene har heller ikke gått ut. Neste gang jeg blander mørtel er det maske på.
Teglveggen er hvitmalt med kanskje plastmaling, det kan man ikke pusse på uten nett, da pussen ikke fester på noe maling (foruten kalkmaling).
Hadde den vært umalt så hadde det fungert utmerket å pusse på den uten nett.
Nå har jeg startet mitt lille prosjekt. Tanken er å pusse opp et par gamle vegger hvor jeg har slipt bort gammel maling av feil type, samt å pusse opp et par nye vegger av lecablokker. Det skal bli et lite lager, så det er ikke noen enorme flater. Jeg kommer til å bruke hydraulisk kalkpuss. Jeg tror det var kalkpuss i original fra 1933.
Når andre hamstrer toalettpapir, hamstrer jeg hydraulisk kalkpuss. Ifølge mannen på min lokale betongfabrikk som jeg kjøpte pussen av, så trengs det ingen grunning når man bruker hydraulisk kalkpuss, "den fester på alt". Til tross for det prøvde jeg å grunne litt i går med løst blandet kalkpuss.
Før grunning:
[bilde]
Etter grunning:
[bilde]
Litt refleksjoner:
Min "backhand" er elendig, min "forehand" bare litt bedre, og min "serve" er best, men fremdeles langt fra proffene. Det var utrolig tidkrevende, så fremover kommer jeg til å droppe grunningen og bare kjøre på. Det ser ut til å feste bra likevel.
Av en eller annen grunn kunne jeg ikke kjøpe åndedrettsvern nå, så jeg måtte kjøre uten. Nå har jeg en forhåpentligvis midlertidig hoste av kalkpussdamm. Det er ikke bra å hoste i disse tider. Man får blikk. Jeg har funnet et gammelt åndedrettsvern som jeg skal prøve å rengjøre, så kanskje slipper jeg elendigheten neste gang.
I dag fylte jeg igjen de litt større ujevnhetene, men jeg tror jeg må la det tørke en stund nå. Det blir veldig fuktig i luften, så det tar nok litt tid før jeg kan gjøre neste lag.
Hydraulisk kalkpuss fester ikke i det hele tatt på alt, det fester på det samme som alle kc-puss gjør.
Men hydraulisk puss er ikke kc.
Bare litt dyrere og langsommere tørk da det ikke er noen sement i.
Hvis du vil ha noe som fester på alt, så bruk ardex a46, sementbasert men med plast i