ylven ylven skrev:
Jeg brukte en stålskånska når jeg pusset, fikk ikke til den rette snerten når jeg kastet så jeg "strøk" på all puss i stedet, det gikk strålende. Jeg synes at det verktøyet du kaller langskånska høres mer ut som en rivbrett som man skal bruke etterpå for å få en fin overflate.

Jeg malte med kalkmaling i min kjeller. Hadde KC-bruk. Det ble kanonbra!. Hvis du pusser med kalkbruk synes jeg absolutt du skal ha kalkmaling med. Billig, hvit og veldig god på å ta opp og avgi fukt. Ikke glem å fukte under herding!
Ja, å kaste på pussen gikk ikke særlig bra - spesielt høyere opp på veggen. Fikk like mye i håret som på veggen. Jeg brukte en bredsparkel til slutt for å smøre ut pussen. Jeg har tydeligvis kjøpt en rivbrett, som Bauhaus kaller for langskånska. Men samme det, det fungerte med bredsparkel.

Takk for tipset om kalkmaling, høres helt riktig ut!

Før jeg pusser neste lag, hvor lenge skal det herde? Kan det herde for lenge? Jeg bruker hydraulisk bruk, så det jeg gjorde i morges er allerede hardt (iallfall på overflaten).

Man kan pusse opp til 3 cm ved samme anledning. Men 2 cm er mer optimalt og om det ikke er altfor kaldt dvs under to grader så kan du legge neste lag allerede etter ett døgn. Bare husk at pussien må være noe løsere ved siste sjiktet så det fyller igjen bra. For en glatt finish lar du det sette seg noe og så skurer du overflaten deretter.

• Liker
Galten og 1 annen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man kan pusse opp til 3 cm på samme tidspunkt. Men 2 cm er mer optimalt og hvis det ikke er altfor kaldt dvs under to grader så kan du legge neste lag allerede etter et døgn. Husk bare at pussmørtelen må være litt løsere ved det siste laget så det fyller bra. For en glatt finish lar du det sette seg litt og så skurer du overflaten deretter.
Takk for tipsene! Nå skal det nok gå fint med resten! Første "segmentet" jeg pussa gjorde jeg i full tykkelse (dro av mot lektene). Så bare "grunnpussa" jeg på nettverket på resten av veggen. Dessverre ble det første segmentet ikke helt bra så jeg i morges, det er som om pussen har beveget seg litt etter jeg dro av. Så det er litt "bulkete" nederst. Tror jeg kan leve med det, for jeg antar at man ikke kan slipe av der det bukter ut? Det ble nok ganske enkelt for tykt og tungt.

Dessverre så må resten av pussinga vente litt, håndleddene mine er helt ferdige i dag etter å ha slept ned et halvt tonn puss i kjelleren. Hendene er helt numne...

• Liker
Silver78
  • Laddar…
Det er ganske gjørelig å rive av det som buer ut ved å gni litt med et rivjern eller en vanlig planke, spesielt om du har støtte med ribb, hvis du ikke venter til det har satt seg helt. Da er det bare sliping som gjenstår, og det er ikke gøy i uventilerte rom. Legg gjerne ut litt bilder. Alltid gøy å se på. Hvile håndleddene nå.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Jeg pleier å slamme og grunne litt med sparkelspade først. Så går jeg løs med mureskjeen. Så lånkskånska, drar av det med rettholt. Det pleier å bli 10 prosent søl per etappe. Men er gulvet rent, er det bare å gjenbruke det meste. Dog har jeg anskaffet en pussprøyte da jeg har 200 kvm som trenger ny puss. Jeg gjorde en gavl på 40 kvm i sommer. Kastarmen begynner å bli svak.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Nærbilde av en pusset murvegg med ujevn overflate, ved siden av en grov murvegg med synlig netting. Rå betongvegg med rustikk overflate i uferdig rom, med lys som faller skrått over overflaten og byggemateriale på gulvet. En nyoppusset murvegg med en jevn, grå overflate, antageligvis dekket av fersk puss, med en liten kant av treverk synlig til venstre.

• Liker
tompaah7503 og 1 annen
  • Laddar…
Ujevnheten jeg snakker om synes ganske lite hvis man ikke har slepelys

Jeg vet ikke om det er slik overflaten skal bli etter skrubbing, men det blir nok OK med litt farge på

Dessverre har hjørnet og veggen ikke brent sammen overalt. Slarvete av meg. Antar at jeg må sparkle det før maling

Sprekken kan du ta en huggmeisel og banke litt forsiktig og på med passe våt puss. Det holder med en fure som er 0,5 cm dyp og to cm bred. Gjerne litt v-formet. 2 cm bred på overflaten.
Ikke glem å vanne.
At det blir ujevnheter er ikke noe rart. Ser du på en vegg i skrålys laget av rutinerte håndverkere, er det likt der. Du får snart teken.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Så skal det jo se litt ujevnt ut. Det er jo det som fremhever sjarmen i veggene. Det kommer til å bli bra.

• Liker
tompaah7503 og 1 annen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Sprekken kan du ta en huggmeisel og banke litt forsiktig og på med ganske våt puss. Det holder med et sår som er 0,5 cm dypt og to cm bredt. Gjerne litt v-formet. 2 cm bredt i overflaten.
Ikke glem å vanne.
At det blir ujevnheter er ikke noe rart. Ser du på en vegg i skrålys laget av erfarne håndverkere, er det likt der. Du får snart inn teknikken.
Takk for tipset med huggmeiselen! Jeg går løs på sprekken etter jobb :)

Nå er sprekken ordnet og resten av veggen pusset. Men det har vært en kavalkade av lærdommer og bannord. Jeg tror kalkmørtel er ganske annerledes enn vanlig pussmørtel..

1. Bland ikke mørtelen løsere enn det som står på pakken. Jeg ble fristet til å blande i en liter mer vann / 25 kg. Ble en herlig mousse som var lett å pusse. Men da jeg kom ned etter kaffe hadde halve avsnittet rast ned på gulvet. Fikk blande ny mørtel og gjøre det om igjen.

2. Pusslekter har man ingen større nytte av med kalkmørtel. Det bare sprekker når man drar av. Man kan ha dem for å måle så man ikke er helt feil ute.

3. Herdingstiden er veldig lang. Jeg tok bort en pusslekt etter 12 timer, og dro ned en halv vegg på kjøpet. Skuring av vegg funker etter ca 48 timer. Og det må vannes masse i løpet av tiden.

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg gjetter at du fikk en skikkelig fuktbastu der i kjelleren. Og vanntap er jo nøkkelen for å få kalken til å sette seg. Da tar det tid.

• Liker
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Nå er sprekken reparert og resten av veggen pusset. Men det har vært en kavalkade av lærdommer og bannskap. Jeg tror kalkmørtel er ganske annerledes enn vanlig pussmørtel..

1. Bland ikke mørtelen løsere enn det står på pakken. Jeg ble fristet til å blande inn en liter mer vann / 25 kg. Ble en herlig mousse som var lett å pusse. Men da jeg kom ned etter kaffe hadde halve avsnittet rast ned på gulvet. Måtte blande ny mørtel og gjøre om.

2. Pussribber har man ingen større nytte av med kalkmørtel. Det bare sprekker når man drar av. Man kan ha dem for å sikte så man ikke er helt ute.

3. Herdetiden er veldig lang. Jeg fjernet en pussribb etter 12 timer, og dro ned en halv vegg i samme slengen. Skuring av vegg fungerer etter ca 48 timer. Og det må vannes mye under tiden.
Det høres ut som det var skikkelig fukt i luften. Puss herder normalt ca 1 cm i døgnet. Jo mer kalk desto større bevegelighet og hygroskopisk kalk transporterer mer vann enn vanlig kalk. I ditt tilfelle ble sikkert underlaget bak for vått.

Pussribber kan være vanskelige å fjerne. Å ta dem bort etter 12 timer er veldig tidlig. Et døgn i hvert fall, og da får man gni opp og ned langs kanten med en sparkelspade for å lage litt mellomrom.

Skuring gjør man når pussen har satt seg litt. Hvis det tok 48 timer så har det vært en høy fordampning der nede med mye fukt i luften som har blitt mettet. Det blir litt moment 22 når fukten havner i luften. Man trenger ventilasjon for at det skal sette seg.

Man må vanne en del. Hvor mye avhenger av fordampning og sugende underlag, varme etc.

Jeg burde sagt noe om fukten og hvordan man får ut kjeppene da disse blir større på grunn av de har sugd fukt. Beklager. Men hvis det er noen trøst så blir det en masse bannskap fra min side også og da har jeg allikevel en del rutine på å pusse.

• Liker
ylven og 1 annen
  • Laddar…
De fleste problemer skyldtes at jeg aldri hadde pusset før og ikke hadde kunnskap/følelse for håndverket!

Slik ser det ut nå. Jeg "skurer" forsiktig med en bit pusseklut. Synes det blir en hyggelig struktur på overflaten, litt grovere. Ribbene fjerner jeg ikke før i morgen. Takk for tipset om å skjære litt rundt ribbene!

Pusset vegg i byggeprosjekt med synlige ribber og grå betongoverflate, noe verktøy på gulvet, rør langs toppen av veggen.

• Liker
tompaah7503 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg vil bare skyte inn en takk for en lærerik tråd. Det gir veldig mye å ta del i en annen nybegynners erfaringer. Jeg har et lignende prosjekt foran meg. Kjeller byggår 1933. Jeg kommer nok til å droppe nettingen, og pusse direkte på.

• Liker
ylven og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.