Pusset med kalkpuss i kjelleren, på gamle betongsteiner fra 60-tallet.
Ingen primer eller nett, det sitter som bare det.

En person arbeider i en kjeller med kalkpuss på gamle betongsteiner fra 60-tallet. Trestendere og rør synlige i taket.

Kjellervegg pusset med kalkmørtel, ingen primer eller nett. Gamle betongsteiner fra 60-tallet. Arbeidets materialer og verktøy på gulvet.

• Liker
Gudahov og 3 andre
  • Laddar…
Som regel er kalkpuss så pass mykt at det sjelden sprekker, men å bruke nett er absolutt ikke dumt. Dels blir det sterkere, dels holder det pussen på plass, spesielt når man legger litt tykkere lag.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det finnes ribb.
[lenke]
Takk!

Et spørsmål til:

Er det rimelig å blande 15-20 sekker puss med boremaskin, eller bør jeg leie en tombola?

G Galten skrev:
Et spørsmål til:

Er det rimelig å blande 15-20 sekker puss med drill, eller bør jeg leie en tombola?
En tombola kan bli litt slitsomt da man får stor mengde å pusse opp selv. Derimot kan en mikser være til stor hjelp da drillen sliter ganske hardt på hendene. Ta to sekker av gangen og en god murerbalje. Det kommer du langt med.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
En tombola kan blir litt slitsomt da man får stor mengde å pusse opp selv. Derimot kan en mikser være til stor hjelp da boremaskinen sliter ganske hardt på hendene. Ta to sekker om gangen og en bra murbalje. Det kommer du langt med.
Takk, da kjøper jeg en murbruksmikser finnes for 6-700 kr på Bauhaus

G Galten skrev:
Takk, da kjøper jeg en murbruksmikser finnes for 6-700 kr på Bauhaus
Unngå collomix. Vet flere som har hatt problemer med at de raser i girkassen. Jeg kjører med Biltemas med doble staver. Den bråker litt men foreløpig har den fungert. Men en billig mikser burde fikse jobben med puss.
Legg gjerne opp litt bilder hvordan arbeidet skrider frem.

Som ribber kan du bruke rør, lette å rengjøre etter bruk.

Jeg har kjørt masse med en hercules fra bauhaus, deres billigste modell men den holder. Et tips er å ikke helle i all mørtel på en gang, men blande en løs sats og deretter helle i resten av mørtelen. Det er mye lettere å blande da og sparer på blandemaskinen.

En annen greie som er dødssmidig er en pussesprøyte, en slags bøtte/skje med luftmunnstykker i bunnen så man sprøyter mørtelen på veggen. Det fester bra da det slynges mot underlaget og går fort, ulempen er at man trenger en god kompressor.

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Erik4
Rundstav fungerer veldig bra som ribber å dra av mot. Finnes i varierende diameter slik at man kan tilpasse etter ønsket tykkelse. Dessuten lette å feste og å pille bort etterpå.

• Liker
matsa79 og 1 annen
  • Laddar…
Nå har jeg satt opp 13 mm tykke “pinner”. Jeg kunne ikke slå inn pusskroker i betongen, så de sitter med plugger og skruer og justert med vater.

Var og kjøpte hydraulisk kalkmørtel 0-2 mm og har pussa et innerhjørne i kveld. Det vinner dessverre ingen skjønnhetspris. De rette strekningene blir mye enklere.

Et spørsmål: Det står at man skal komprimere med langskål, men den jeg kjøpte ser ut til å bare rive opp pussen? Den er av plast og har en struktur på undersiden. Finnes det forskjellige langskåler?

Den river opp ja. Den er viktig at du har mer puss enn det som skal pusses opp. Så drar du av overflødig med en rettholt. Vil du ha glatt struktur så skurer du overflaten sånn. Vil du ha mer over i andre retningen er det rivebrett som gjelder.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den river opp ja. Det er viktig at du har mer puss enn det som skal pusses opp. Så drar du av overflødig med en rett list. Vil du ha glatt struktur så skrubber du overflaten etterpå. Vil ha mer mot andre retning er det rivebrett som gjelder.
Takk!

I dag har jeg begynt selve pussingen, men innså raskt at jeg ikke kan pusse hele dybden på en gang. Veggen er så ujevn at 13 mm heller er 40 mm på enkelte steder. Og da raste all puss ned når jeg dro med retskinnen. Så nå har jeg pusset frem til nettet og litt forbi på en hel vegg, så får jeg pusse den siste centimeteren senere!

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Jeg brukte en stålskånsk når jeg pusset, fikk ikke til den rette snerten når jeg kastet så jeg "strøk" på all puss i stedet, det gikk kanon. Jeg synes at det verktøyet du kaller langskånsk høres mer ut som et rivebrett som man skal bruke etterpå for å få en bra overflate.

Jeg malte med kalkmaling i kjelleren min. Hadde KC-mørtel. Det ble kanonbra!. Hvis du pusser med kalkmørtel synes jeg absolutt du skal ha kalkmaling med. Billig, hvit og veldig bra på å ta opp og avgi fukt. Glem ikke å fukte under herding!

• Liker
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.