Vi vil flislegge på kjellervegg som er betong og puss som flasser delvis.
Kan man fjerne løst og legge på fix bare tro?
Fuktsperre eller ikke?
Pannerom med ny varmepumpe og vannpumpe skal inn der.

Åsa Lund
Bank ned alt som ikke sitter ordentlig fast. For at det skal være smidig å flislegge, skal underlaget være jevnt. Det er best og billigst å pusse ny puss da. Flislim kan ta små nivåforskjeller på noen mm, men ikke mye mer. Er det gulvsluk i rommet, regnes det som våtrom og skal ifølge reglene ha fuktsperre. MEN vi har vanligvis ikke fuktsperre i kjellere fordi det også kan være fuktvandring utenfra og inn.

Hvor lenge må man vente med å flislegge etter man har pusset?
Noen sa flere måneder.

Åsa Lund
Neida, et par dager er nok om det ikke er altfor tykk puss. Sjekk på flisfirmaet. Veggen bak pussen er vel helt tørr så den hjelper til med å absorbere fuktigheten?

Ok. Perfekt. Vi har ikke målt fuktigheten. Men ingen kjente problemer annet enn gammelt hus.

Skal jo også legge fliser på gulvet i samme rom.
Er det samme metode?

Åsa Lund
Jepp, men ikke puss, heller sparkel under i så fall. Puss er ikke så holdbart å gå på. Har du sluk i rommet?

Ok det var jeg nesten med på.
Ja.

Gulvavretting, primer og puss innkjøpt.
Verktøy finnes.

Nye regler gjelder for sluk i våtrom!

Ok hvor kan jeg lese om det?

AnneFi
Henri skrev:
Nye regler gjelder for sluk i våtrom!
Ikke like aktuelt i en kjeller. Ikke samme krav som i våtrom

Vet ikke hva som gjelder for sluk i kjelleren, men for andre våtrom i boligen er det skjerpede regler. Ved reparasjon etter vannskade i huset mitt i sommer dugde ikke en sluk som ble installert gjennom forsikringsselskapet mitt for bare syv år siden. Den ble byttet ut av mitt nåværende forsikringsselskap mot en godkjent sluk av nyere modell. Tror det kom nye regler i år.

Nå kan jo jeg ingenting om regler og betegnelsene egentlig.
Men fyrrommet kommer ikke til å brukes som et våtrom.
Så om det regnes som et våtrom pga. gulvsluket vet jeg ikke.
Vi kommer f.eks. ikke til å behandle veggene som våtrom.
Og om man skal gjøre noe med gulvsluket så må man nok pigge opp hele avløpet.
For alt er veldig gammelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.