20.448 lest ·
20 svar
20k lest
20 svar
Flisepipe, hvordan lage hjørner?
Vi har murt sammen en enhet med både vedovn og platetopp og hette med innebygd vifte. For å gjøre det litt lettere å tørke av stekefettet tenker vi å flislegge en sprutbeskyttelse (samme som ved øvrige benkeområde).
Problemet er å få hjørnene pene da skorsteinen står utenfor veggen ca 10cm! Tanken er å flislegge kun sprutbeskyttelsen og male skorsteinens gavler i samme farge som resten av enheten. Men da blir det synlige skjærekanter på flisene...
Første tanke er å prøve å få på plass malingsfug og så male alt. Andre tanke er å sette over en list, men det vil jeg helst unngå! Flere (og bedre) forslag mottas veldig gjerne!
Problemet er å få hjørnene pene da skorsteinen står utenfor veggen ca 10cm! Tanken er å flislegge kun sprutbeskyttelsen og male skorsteinens gavler i samme farge som resten av enheten. Men da blir det synlige skjærekanter på flisene...
Første tanke er å prøve å få på plass malingsfug og så male alt. Andre tanke er å sette over en list, men det vil jeg helst unngå! Flere (og bedre) forslag mottas veldig gjerne!
Jeg hjalp nettopp en kompis med å flislegge badet hans, og da bestemte vi oss for å gerer flisene i ytterhjørnene, krever imidlertid at man har en bra steinkutter som kan skjære i vinkel. Resultatet ble imidlertid veldig bra, ingen stygge kanter, vi måtte imidlertid slipe kantene med sandpapir for at flisene ikke skulle bli for skarpe.
/Mathias
/Mathias
Har gjort det samme med gjærede hjørner men med en flisefil/rasp og det er litt mer arbeid men det blir jo pent. Arbeidet påvirkes av flisenes hardhet.
Det finnes også til visse flisetypene hjørnefliser med en side i 45 grader.
Det finnes også til visse flisetypene hjørnefliser med en side i 45 grader.
Hvordan gjorde dere med ytterhjørnet?
Tenkte ikke på hvordan det så ut da vi var hos dere på fredag. Vi hadde jo et lignende dilemma ved platetoppen siden vi hadde reist opp den veggen så den stakk jo også ut fra øvrige veggen. Vi satte en ytterhjørnelist i eik, men vi har jo også en fliselist oppå så da går de sammen og blir som en innramming.
Tror det peneste hadde vært (om man får det til bra med fuging) å male over, men en smal og tynnere ytterhjørnelist i smijern tror jeg hadde funket også, som bare dekker selve hjørnet, da passer det jo inn med øvrige detaljer ved hetten og kjøkkenet.
Tenkte ikke på hvordan det så ut da vi var hos dere på fredag. Vi hadde jo et lignende dilemma ved platetoppen siden vi hadde reist opp den veggen så den stakk jo også ut fra øvrige veggen. Vi satte en ytterhjørnelist i eik, men vi har jo også en fliselist oppå så da går de sammen og blir som en innramming.
Tror det peneste hadde vært (om man får det til bra med fuging) å male over, men en smal og tynnere ytterhjørnelist i smijern tror jeg hadde funket også, som bare dekker selve hjørnet, da passer det jo inn med øvrige detaljer ved hetten og kjøkkenet.
Ikke, om du tenker på mitt slit med kakelfil/rasp. Du legger flisen med forsiden ned, fester den lett, og så filer du i 45 grader til du akkurat når glasuren. Men du kan også velge å bare gjære en side og la den flisen gå ut til forkanten av den andre. Det blir litt tilpassing for å få riktig bredde, men som hobbyhåndverker har man jo litt mer tid som regel.
Skulle nok fungere med vinkelsliper og slipeskive, men har ikke prøvd, og det støver så mye at man må være utendørs.
Skulle nok fungere med vinkelsliper og slipeskive, men har ikke prøvd, og det støver så mye at man må være utendørs.
Men i trådskaperens tilfelle så er det vel et ytterhjørne der flis møter malt overflate om jeg forstår rett..? I så fall er jo neppe verken gjæring eller ytterhjørnelist aktuelle.
Jeg hadde enten flislagt de små gavlbitene også så møtet skjer i et innerhjørne med en mykfuge, eller sparklet og malt over sprekken og den kappede overflaten på flisen.
Jeg hadde enten flislagt de små gavlbitene også så møtet skjer i et innerhjørne med en mykfuge, eller sparklet og malt over sprekken og den kappede overflaten på flisen.
Oi, så mange svar! Takk så mye! Leste det der med å gera hjørnene, men det overlater vi til proffene... Samboeren skar platene langs kanten og i dag har jeg malt ovnen og skjærekanten også. Får se hvordan det blir i dagslys i morgen før andre strøk. Trolig fungerer det med litt malerfug.
Plan B er, akkurat som josefssons tips, å lage et ytterhjørne i smijern som går i samme stil som pinnene hetten hviler på.
Plan B er, akkurat som josefssons tips, å lage et ytterhjørne i smijern som går i samme stil som pinnene hetten hviler på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 innlegg
Litt off kanskje, men det hadde vært gøy å se et bilde av din kåpe m omgivelser. Har et lignende prosjekt på gang som ennå ikke har forlatt papirstadiet...
Her kommer etterspurt bilde av vårt kjøkken, og som man ser er det en del arbeid igjen, tak, sokler osv.
Når det gjelder komfyren er den laget av siporex og kalkbruk (tror jeg det var), malt med matt vannbasert veggmaling og mattlakkert på de flate overflatene for avtørkingsmulighet.
Hjørnene som tråden gjelder ble vel ok med malerfug og malt snittflate på flisene. I hvert fall ikke så iøynefallende siden det er samme farge på alt.
Jeg hadde vært 100% fornøyd om den hadde hatt rundere former, men ble dessverre nedstemt av både samboer og murer...
Når det gjelder komfyren er den laget av siporex og kalkbruk (tror jeg det var), malt med matt vannbasert veggmaling og mattlakkert på de flate overflatene for avtørkingsmulighet.
Hjørnene som tråden gjelder ble vel ok med malerfug og malt snittflate på flisene. I hvert fall ikke så iøynefallende siden det er samme farge på alt.
Jeg hadde vært 100% fornøyd om den hadde hatt rundere former, men ble dessverre nedstemt av både samboer og murer...
Aah - veldig inspirerende! Det er til og med liknende luker som vi kommer til å ha.
Er konstruksjonen godkjent av feieren? Vi har fortsatt en del uklarheter igjen før vi kan sette i gang.
Er konstruksjonen godkjent av feieren? Vi har fortsatt en del uklarheter igjen før vi kan sette i gang.