Har litt funderinger rundt mitt videre kakkelovnsprosjekt og lurer på om noen har gode svar!

Fundamentet er ferdig i henhold til vedlagte bilde og det nye gulvet er lagt, så spørsmålet er nå hvordan byggingen fortsetter.

Min tanke har initialt vært å flytsparkle med fiberforsterket sparkel opp til et passende nivå slik at vår valgte stein/klinker til slutt er i samme nivå som gulvet. Høyden fra betongfundamentet til gulvnivået er litt over 2,5 cm. Med tanke på hvor mye ovnen etter hvert kommer til å veie, lurer jeg på om det er noe vi trenger å tenke ekstra på når det gjelder tykkelsen på sparkel kontra stein/klinker for å unngå risiko for sprekker, krakeleringer etc. Klinkertykkelse rundt 20 mm gir omtrent 5-6 mm sparkel minus klinkerfiks. Kan man ”fikse” direkte fra fundamentet? Noen som har synspunkter? Andre materialer? Det enkleste hadde vel vært å støpe opp med finbetong som overflate rundt ovnen, men det føles litt kjedelig...

Helst skulle vi ønske å få skåret ut et helt stykke som passer i hullet i den valgte steinen for å unngå fuger. Større risiko for sprekkdannelse?

Skal det kanskje kakkellegges opp fra det eksisterende fundamentet og deretter legge stein/klinker rundt det i stedet?

Bekymrer jeg meg unødvendig mye?

• Fundamentet for en kakkelovn er ferdig, omgitt av lys parkett og en mursteinsvegg i et hjørne av rommet.
Skal du ha fliser under ovnen?
Det blir vel ikke mye som kommer til å stikke ut foran? Eller?
Jeg hadde lagt flisene direkte på fiberarmert avrettingsmasse uten lim.
Strøket et mm tynt lag på flisene før jeg legger dem.

Hva gjelder forresten med brannsikring foran ovnen? Ikke 30 cm ildfast materiale foran ildsted som ved f.eks. åpen peis etc?

• Liker
Ht33781
  • Laddar…
På spørsmålet om fliser under ovnen; Det vet jeg ikke, det er derfor jeg spør. Jeg har en følelse av at jeg har sett forskjellige varianter når man googler rundt, men det er kanskje aldri fliser/stein under selve ovnen? I så fall; da murer jeg rett og slett opp ovnen fra eksisterende nivå og legger deretter valgt fliser/stein rundt?

Andre spørsmålet; brannsikkerheten vil følges etter alle kunstens regler og rekker ikke oppmålt rom til for feieren ved besiktigelse, kommer vi til å legge en plate eller lignende foran ildstedet, men uansett hva ønsker vi stein utenfor ovnen.

Om du ser nøye på bildet, ser du en markert sirkel for ovnens størrelse. Til hjørnet der gulvet begynner er det ca 35cm.

Aha, ser sirkelen.
Det spiller nok ingen rolle om du legger fliser før eller etter.
Det er jo stein tenker jeg, er det bare noenlunde heldekkende med mørtel/lim etc under de så går det nok utmerket å mure rett over.

Holder akkurat nå på med det samme. Støper en plate for fliser, dog skal det stå en vedovn oppå.
Legger ubrukt tykk ifö terracotta fliser 40cm foran og inn under ovnen.

• Liker
Ht33781
  • Laddar…
Det der med å flytsparkle fast steinen, da flyter du først en gang opp i nivå og deretter det der tynne laget for steinen hver for seg?

Noen oppfatning om det der med en hel stein kontra flere mindre med fuging?

Før la man jo fliser og klinkers direkte i mørtel/betong. Lim fantes jo ikke. Tenkte at siden du har så lite høyde til å påføre både lim og flytsparkel på, kan du legge de direkte i flytsparkel.

I min farmors gamle bad går lå klinkeren direkte på betongplate.

Finnes jo ellers en slags kombifix som er en kombinasjon av flytsparkel og lim. Det kanskje er lettere å få det bra med sånt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.