Hei!

Vurderer å installere en kakkelovn. Vekten på dem er ca 1400 kg.

Er det noen her som har erfaring med om det er greit å montere en slik "rett opp og ned" på en betongplate (som er laget i henhold til alle kunstens regler)?

En bekjent sa til meg at platen burde være forsterket rundt området den skal monteres på, for eksempel.

Selgeren sier (så klart) at det ikke er noen fare.

Takk for innspill!!

Jeg er ikke konstruktør men 1400 kg blir jo en ganske redig punktlast så jeg antar at det avhenger av hvordan platen er utformet og hvordan grunnforholdene ser ut under om det går eller ikke, samt hvor på platen kakkelovnen skal stå. Spontant føles det som at en forsterkning ville være på sin plass. Forhåpentligvis kommer det flere svar fra noen med bedre konstruksjonskunnskaper enn meg...

• Liker
mothership
  • Laddar…
Kommer jo helt an på hva slags betongplate det er. Betongen i seg selv tåler vekten uten problem, men avhengig av hvor stor nedbøyningen blir, kan det bli problemer.

• Liker
mothership
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Beror jo helt og holdent på hva slags type betongplate det er. Betongen i seg selv klarer vekten uten problem, men avhengig av hvor stor nedbøyingen blir så kan det bli problemer.
Sjekk med en konstruktør, mitt tips.

Sist redigert:
Hvis jeg vil ha både belte og bukseseler, og spørre noen som jobber med dette - er det typisk sett en konstruktør som kan beregne det?

Er den pelet, over- eller underkantarmert eller uarmert?

• Liker
mothership
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Er den pålet, over eller underkantsarmert eller uarmert?
Den er ikke pålet. Vet ikke forskjellen mellom underkants/overkantsarmert men - Cellplast, gulvvarme/armering, så betong på det.

Da holder det!!

• Liker
ibrakadabra
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.