S
Heisann

Jeg tenkte å friske opp fyrrommet vårt. Det er i kjelleren i et 100+ år gammelt hus, med granittfundament som er pusset. Etter 100 år, eller hvor lenge pussen nå har sittet der, så er den ikke akkurat steinhard og har løsnet litt her og der. Veggflaten er heller ikke særlig jevn, det kan nok skille noen centimeter mellom høyeste og laveste punkt.

Min tanke er å sette fliser på veggene, og jeg tenker meg da at det beste nok er å lekte opp en jevn vegg innenfor grunnmuren. Så jeg vurderer å lekte med 35x70 og sette en form for plate på det, for deretter å sette fliser på det.

Er det en god idé tror dere, eller har dere noen bedre forslag?

Hvilken type plate er egnet å bruke? Vanlig gips føles ikke så bra med tanke på eventuell fukt som kan komme fra grunnmuren.

• Liker
Fredde1992
  • Laddar…
Ingen vanlig gips med papir i kjeller. Våtrumsgips.

Jeg ville synes at det var penere med en hvitmalt bulkete steinvegg enn fliser, men det er jo bare meg.

Tvilende til om det er så bra med å sette opp et mellomrom, men om man absolutt må, ville jeg foreslå plateprofiler, ikke tre.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Puss og mal med bra maling

Jonatan79 skrev:
Puss og mal med bra farge
Ja, eller puss og flis,

S
Men det føles ikke særlig bra å bare legge på ny puss, når den gamle sitter såpass dårlig, og har sluppet på noen steder. Hvor lenge kommer den nye til å sitte og flisene da, risikerer jo dette å falle av også.
Deretter vil det bli en del puss for å få en jevn vegg. Det kan man jo kanskje tåle, bare man vet at det blir bra og holder. Men gjør det virkelig det?

Her er et bilde som kanskje gir litt inntrykk av hvordan det ser ut.

Veggen i kjelleren med sprukket puss og løsnet maling, rør og en stikkontakt, ved siden av en grønn dør.

100 år er jo ingen dårlig tidsrom mellom renoveringene. Sier som de ovenfor, slå ned løs puss og puss om, så får barnebarnsbarnene dine fikse om overflaten om 100 år til.

Det der ser akkurat ut som vårt fyrrom, en CTC-panna til og med? Uansett så har den eksisterende pussen løsnet på grunn av fuktighet som har blitt fanget under for tett maling. Hvis du pusser og fliser kommer du ikke til å forhindre fuktvandringen, og flisene vil forbli lenge. Dessuten ser veggen absolutt tilstrekkelig rett ut for flislegging.

Å kle inn kjelleren med lekter og plater er en nødløsning for folk som ikke kan akseptere at en gammel kjeller har 100% rette vegger. Kjellerveggene vil jo være like skjeve etter plater og lekter, den eneste forskjellen er at du har skjult dem med et nytt liksomrom, og dermed har du spist opp en del av rommets volum og eventuelt fått med en risikokonstruksjon på kjøpet.

S
Det er en CTC ja, men de er jo ikke direkte uvanlige ;) selv om akkurat vår 453B nok ikke er en av de vanligere modellene ;)

Jeg kan være enig i at det er en nødløsning å snekre opp, så klart, funker det å pusse igjen er det definitivt et betydelig bedre alternativ. Jeg er dog ennå ikke helt overbevist om at det er et bra alternativ. Jeg får vel la det synke litt og lese mer, kanskje.

Hvordan fjerner man best den gamle pussen da? Vel ikledd, med åndedrettsmaske, og en stålbørste på vinkelslipen? Også litt vanntåke på det kanskje for å dempe støvet, da må man ta på seg regntøyet også :)

Hvilken type puss er passende i denne sammenhengen?

En gammel CTC ville jeg nok skrevet, jeg har en 266K fra -68, men den skal ut til sommeren.

De veggene jeg har pusset om i kjelleren har jeg først slipt med diamantslipeskive på vinkelsliperen. Jeg kjørte med noen drittslipere først og bygde mitt eget støvdeksel som jeg koblet til grovstøvsugeren. Etter at den andre vinkelsliperen brant opp før det første rommet var klart, kjøpte jeg en blå Bosch med tilhørende deksel, og det er et av de bedre kjøpene jeg har gjort, sterk, utholdende og støver knapt noe med riktig håndtering.

Hvis du bare skal pusse om, trenger du ikke fjerne all puss, bare malingen utenpå pussen, og da er det trolig kalkpuss du skal bruke. Hvis du skal flislegge må du fjerne det meste av eksisterende kalkpuss og deretter pusse med vanlig b-bruk eller c-bruk.

• Liker
Zorro03
  • Laddar…
S
Vår CTC er fra 83, vil jeg minnes. Jeg ser også på å bytte den ut. Er litt interessert i en Biomatic 20i med lambda og wifi :)

Her er det helt klart ikke diamantskive som gjelder, for pussen er altfor myk. Men en deksel og koble til grovstøvsugeren kan jo være et alternativ, men i så fall først via en grovskiller så man slipper å tømme/rengjøre filteret støtt og stadig.

Jeg har en Biomatic 20+ som står i fyrrommet og venter på å kobles inn, fant den på Finn.

Du har mest sannsynlig kalkpuss, dvs. samme som jeg, og det går veldig bra med diamantskive, faktisk gikk jeg løs med den i det siste rommet i kjelleren i dag:

Renovering av kjeller med murvegger, eksponerte takbjelker og verktøy på gulvet. Veggen er delvis pusset med kalk.

S
Ok. Ja, greiene har jeg jo. Kanskje skal dra fram husqvarnasaga med vannkjøling ;) Men den er nok litt for stor, tung og uhåndterlig for denne jobben.

Har du muligens et bilde av, eller lenke til den kåpen for støvoppsamling som du bruker?

Takk for bildet, med en gang steg motivasjonen til å ta tak i dette :)

Ja, det finnes noen Biomatic på blokken. Det var en ganske ny en som røyk foran nesen min for et par uker siden, for bare 5 tusenlapper, det var vel ikke du som beslagla den ;) Det var i Boråstraktene, litt langt fra deg tror jeg ;)

S
Jo, btw, veggen her er langt fra så plan som bildet gir inntrykk av, det er en forskjell på et sett cm fra høyeste til laveste punkt, men mest skiller det litt høyere opp, utenfor bildet, tror jeg.

Ellers kan du leie en saneringsfres for typ 300:- per dag. Min kjeller er litt spesiell, de tre første omgangene er murt med 5 cm tykkere stein, og mellomrommet har de dekket med treullitplater som de deretter har lappet. Alt er riktignok pusset med kalkpuss som må bort før flislegging, skal gå løs litt med vinkelsliperen senere i uka. Deretter skal jeg mure opp lecablokker i høyde med kanten for å få en avlastningsflate langs rommets yttervegger. Deretter skal jeg pusse alt med c/b-mørtel før flislegging. Har sikkert litt ujevnheter på veggen min også, men det verste får jeg nok bort med pussen.

Nei, jeg kjøpte min i Skellefteå-traktene for 8000, inkl alt mulig som ukeprov, exp-kar, sirk.pumpe etc.

• Liker
Bojen2
  • Laddar…
En uferdig kjellerrom med synlige trebjelker i taket, grå murvegger, og byggeutstyr spredt på gulvet.

Så, klart! Verste gangen hittil!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.