50.123 lest ·
21 svar
50k lest
21 svar
Fliser og klinker i kjeller
Side 1 av 2
Har tenkt å sette fliser og klinker i vaskerommet i kjelleren.
Men på noen steder i gulvet og veggen har betongen løsnet, trolig på grunn av fukt


Er det risiko for at flisene løsner? Bør jeg sparkle igjen dette før eller fyller jeg det med fix?
MVH Anders
Men på noen steder i gulvet og veggen har betongen løsnet, trolig på grunn av fukt


Er det risiko for at flisene løsner? Bør jeg sparkle igjen dette før eller fyller jeg det med fix?
MVH Anders
Jeg kommer til å legge fliser i kjelleren også.
Tenker å drenere først, samt pigge opp gulvet og isolere - støpe nytt gulv.
Antar at man bør kontrollere drenering, samt
frese overflaten med betongfres før flislegging for å få godt feste,
kanskje kan man slamre før flisleggingen for å få en fast overflate?
Tenker å drenere først, samt pigge opp gulvet og isolere - støpe nytt gulv.
Antar at man bør kontrollere drenering, samt
frese overflaten med betongfres før flislegging for å få godt feste,
kanskje kan man slamre før flisleggingen for å få en fast overflate?
jeg kjøpte huset for 2,5 år siden og da var "flekkene" der også, hadde da en besiktningsmann før jeg kjøpte huset. Han noterte ganske høye fuktverdier i gulvet, men ingenting oppover veggene. Han sa at høyt fuktinnhold i gulvet var veldig vanlig i slike hus (bygd 1954), det eneste jeg burde tenke på sa han, var å ikke innrede i kjelleren med treverk, f.eks. panel.
MVH Anders
MVH Anders
Jeg har også flekker der maling og litt puss har løsnet, men det lure er at i det gamle badet i kjelleren så sitter flisene fast uten tendens til å løsne!
Lurer på hvordan de gjorde det før i tiden?
Jeg har en slags betongmur-luftspalte-tegl-puss - innerst mot kjellerrommet.
1924 ble huset bygget, badet i kjelleren ble kanskje laget senere...
Lurer på hvordan de gjorde det før i tiden?
Jeg har en slags betongmur-luftspalte-tegl-puss - innerst mot kjellerrommet.
1924 ble huset bygget, badet i kjelleren ble kanskje laget senere...
Jeg har også fliser i kjelleren som har sittet siden -58. De satt fliser direkte i mur/pussmørtel antar jeg. Ser ut til å holde. På andre steder hvor det bare er slammet med KC-puss/maling, raser det. Spesielt i fugene for betonghullstensmurverket (eller kjellerveggen om man vil). Slammingen/pussen tar man som sagt ned med saneringsfresen.EgenHärd skrev:
Tettesjikt? Ardex 8+9 burde funke lokalt rundt gulvsluk/dusj
hvorfor må den gamle malingen bort? Fester det ikke ellers?
Og på bildene så er det etter innerveggene det har løsnet, altså ikke ytterveggen. Men det kan kanskje ha med dreneringen å gjøre likevel? Dreneringen ble byttet tidlig på 1980-tallet trodde forrige huseier.
Går det an å måle fukt med en enkel fuktmåler?
MVH Anders
Og på bildene så er det etter innerveggene det har løsnet, altså ikke ytterveggen. Men det kan kanskje ha med dreneringen å gjøre likevel? Dreneringen ble byttet tidlig på 1980-tallet trodde forrige huseier.
Går det an å måle fukt med en enkel fuktmåler?
MVH Anders
abel48 skrev:
Jeg har meget høy fuktighet i kjelleren om sommeren, som bør komme fra gulvet eller veggene, har målt med vanlig fuktmåler/temperaturmåler.
Bør vel finnes noe måte å måle veggene på?! Jeg vet at man kan bore hull i gulvet et stykke inn i kaken og måle med instrument. Så at de gjorde det på jobben - de freste - og epoxylimmet (flere ganger) en hel fabrikk og sparklet opp overflaten og la matte! Mellom limingene ble overflaten målt med noe instrument - trolig for å sjekke at det var tett.
70-tallsbygg med fuktproblemer.
[edit](Obs! Epoksylimning passer nok ikke i våre huskjellere!)[/edit]
Nå om vinteren så er jeg nede på ca. 40-50 % i sommer var det 75-80%
Viftene er fortsatt der - brukes bare for å sirkulere luften - om natten - har nå kjøpt en avfukter også som går på nettene.
Årsaken til dine fuktflekker er ganske åpenbar. I et hus som ble bygget på den tiden, ble det bygget på følgende måte. Grus som pakkes og eventuelt vannes for å fjerne sand, deretter betong. Altså ingen som helst kapillærbrytende lag. Da hjelper det ikke å drenere rundt veggene for å fjerne fukten midt under platen. Det er bare å akseptere situasjonen og lytte til din besiktigelsesmann, ikke noe tre. Å legge klinkers er en utmerket måte å forskjønne gulvflaten på. Kan bli litt kaldt bare. Og husk, ingen fuktsperre unntatt under en eventuell dusj. Markfukten som finnes må kunne stige og ventileres bort. Vil du ha gulvvarme går det bra. Du må bare huske å ikke slå av gulvvarmen om sommeren, den må stå på året rundt. Dette er fordi med gulvvarme øker du damptrykket i grunnen, og slår du av tilført varme, stiger dampen oppover med fukt og misfarging som følge. Også problemer med festematerialet kan forekomme. Med fordel freser du overflaten for bedre feste. Lykke til// Tartan
Forklaringen til dine problemer har tartan gitt. Jeg synes at du skal ta dit en ekspert og se på det før du begynner, ettersom du allerede har problemer. Når jeg ser på bildene synes jeg det ser ut som om du allerede har mugg på veggen, antagelig pga støv. Spørsmålet er hvordan fargene har det av å bli innestengt bak fliser. Hvis jeg husker riktig så går ikke oljefarger og betong særlig bra sammen, og da er det ikke tetthet vi snakker om. Min mening er at alt gammelt materiale i overflaten skal bort før du gjør noe. Deretter bør du snakke med produsent av fix og fug for å få en passende type.
Deretter finnes det midler å injisere for å stoppe kapillær oppsuging. Fuktbarriere eller ikke, det går jo å behandle gulvet så det blir tett. Om det er negativt å gjøre det om det er helt rent vil jeg ikke ha noen mening om. Proffene på fuktmekanikk har erfaring med forskjellige løsninger så jeg synes du skal ta kostnaden for rådgivning nå.
Deretter finnes det midler å injisere for å stoppe kapillær oppsuging. Fuktbarriere eller ikke, det går jo å behandle gulvet så det blir tett. Om det er negativt å gjøre det om det er helt rent vil jeg ikke ha noen mening om. Proffene på fuktmekanikk har erfaring med forskjellige løsninger så jeg synes du skal ta kostnaden for rådgivning nå.