Kjøpte ankermasse på Jula her om dagen "Hard Head 2K-FIX".
Den var nyankommet så finner den ikke på deres hjemmeside. Uansett så står det på tuben at den er til for murstein, betong, lettbetong. Dumt spørsmål kanskje, men jeg antar at den også fungerer for fjell utendørs?
Er også litt forvirret over priser. 300ml kostet 99kr på Jula. Biltema selger 280ml for 190kr og Byggmax har 300ml for 250kr.
Er det stor forskjell mellom forskjellige merker?
Jeg skal dra ned et par 12mm armeringsjern i fjell bare, hvilken ankermasse anbefales?
det er forskjell, ja.
Jeg jobbet i norrtulltunnelene en stund og boret ca. 3000 stk. 25x700 mm hull der vi limte forankringsstag i takene.
Vi brukte hiltis masse da de oppfylte kravene for erosjon og salter osv.
I ditt tilfelle skal den jo tåle en viss kulde. Og da må den være tilpasset for det.
Tviler sterkt på at den der gjør det. De er dyrere.
Dra til en hiltibutikk og kjøp der. Det blir billigere å gjøre riktig, enn å gjøre om.
Skal sette opp en terrasse på det hele så det blir litt klønete å bytte. Om det kan skille stort i kvalitet bytter jeg helst før enn senere.
Så har jeg en gang i tiden sverget å slutte å kjøpe det billigste når det gjelder materialer og saker da jeg altfor mange ganger har blitt brent når jeg har kjøpt billige dårlige ting som jeg har blitt tvunget til å erstatte fjorten ganger i stedet for én litt mer påkostet, og det blir jo dessverre ofte dyrere å kjøpe billig i lengden - min erfaring iallfall.
I dette tilfellet lette jeg etter ankermasse både på Hornbach og Bauhaus før, men fant ikke og hjelpen jeg fikk til å lokalisere var en vits så jeg ga opp der og det ble første og beste masse på Jula.
jeg ser tre mulige løsninger.
1. Ettersom det er noe som skal stå på jernet, dvs trykke det nedover (om jeg gjetter riktig), så handler det mest om å bare stabilisere staget til alt er bygget og klart. Så lenge jernet går ned i bunnen og ikke kan synke mer, kjør på med massen du har. Den skal bare fylle ut hullet så jernet ikke vipper rundt. Du kan faktisk bruke vanlig enkel betong på sekk. Når alt er klart og herdet vil ingen kunne røre det uansett.
2. Om det skal belastes med drag-krefter der det rett og slett kan løsne og så få dritten du har skrudd fast det i til å flytte på seg, bytt masse til Hiltis. Så leier du en ankermassepistol på ramirent eller utleielandslaget.
3. Kjøp på Beijer, Ankermasse.
Sika ANCHORFIX-1
Eller
Fischer FIS SB 390 S