Hei hei
Lurer som nybegynner på hvordan man enklest og penest konstruerer en "fuskbalk" som vil spenne over ca 4 m?

Jeg hadde satt sammen regler (lim+spiker eller skruer) til ønsket tykkelse/dimensjon. Så hadde jeg høvlet/bankt/slipt/raspet den for å få en gammel look. Deretter beiset den.

Jeg hadde enten kjøpt en bjelke på bauhaus for ca:1000kr
eller gått løs på en stokk med øks å så beiset:)

Når vi skulle sette opp vår tømmerhytte så måtte vi bestille første runde tømmer fra sagen. 20x20 cm i lengder på 4,5 meter. Har ikke prisen i hodet men det var ikke så dyrt. [smiley=wink.gif]

vi har to lange tømmerstokker igjen fra vårt bygge... de ble til overs.
tror de er omtrent 4tum

heisan!
Fuskbjelker er skikkelig stilig, og vi har flere stykker :D

En kjempebra og enkel måte å fikse slike på er å sette sammen 3 planker som en U (spikre lime) og deretter sitte og hugge litt og spikke på kantene til de får et passende "gammel kantet utseende" legg ned ekstra energi på hjørnene der du satt sammen plankene... og deretter male dem eller beise eller hva du føler for.. vi malte våre svarte og satte opp dem :)

Jeg må påpeke at jeg så på fuskbjelker i en maleributikk og de var skikkelig dyre! Det ville koste xx tusen for alle bjelkene.. og da var de enda bare i isopor... :o (riktignok har de forskjellige str og forskjellige priser, men vi ville ha noe stort og solid som så så ekte ut som mulig)...

Uansett hva du velger...
Lykke til, det er stilig 8-)
MVH Sandra

mattiasp skrev:
Nederst på denne siden finnes det en fuskebjelke.
[lenke]
De har vært litt smarte og saget 45° i langsidene som går mot hverandre så man ikke ser siden på planken.

Hva bruker dere som har laget en egen variant av takbjelken for dimensjon på plankene? Hvordan får du den opp når man har laget dem??

Er enig i at Bauhaus flygolit-greier er dyrt, og de er dessuten tilpasset for å sette på en eksisterende regel som jeg forstår det.. Og har man da ingen eksisterende blir det jo vanskelig ;D

Fuskebjelkene i frigolitmaterial skal IKKE monteres på noen eksisterende bjelker. De skal limes fast i taket. De veier ingenting, maks et hekto for en bjelke på 4 meter, så vanlig monteringslim i tube fungerer utmerket.

Hobbysnickarn skrev:
Hva bruker dere som har laget en egen variant av takbjelken brukt for dimensjon på bordene? Hvordan får du den opp når man har produsert dem??
Jeg har bygget juksebjelke av to 22 x 95 råplan på hver side av en 45 x 45 list spikret og limt (disse danner da i tverrsnitt en opp-ned U). Denne skrudde jeg opp mot taket gjennom listen. Til slutt dekket jeg åpningen i U-en med ytterligere en 22 x 95 råplan (spikret). Disse dimensjonene stemmer ikke helt, og man kan da velge å høvle litt, vinkler bordene utover noen mm eller bare la det være.

Avslutningsvis beiset jeg det hele med en skikkelig mørk beis. Pent og veldig enkelt. (synes iallfall jeg!)

• Liker
Bengt65
  • Laddar…
Noen som har laget egne juksebjelker og har noen bilder? :P

• Liker
Bengt65
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.