Noen som har noen gode ideer om hvordan man best går fram hvis man skal sette opp "fuskebjelker" i tre i f.eks. et kjøkkentak? Det skal bli et typisk landkjøkken med panel i taket.
Det er en nybygging så det hadde vært gøy å gjøre det riktig fra starten.
F.eks. hvor tett man bør sette dem for at det skal se bra ut.
Rommet er ca. 5.5 x 3.9m. Normal takhøyde. 1 plan.
Eventuelt annet man bør tenke på osv.
Takk på forhånd.
Det er en nybygging så det hadde vært gøy å gjøre det riktig fra starten.
F.eks. hvor tett man bør sette dem for at det skal se bra ut.
Rommet er ca. 5.5 x 3.9m. Normal takhøyde. 1 plan.
Eventuelt annet man bør tenke på osv.
Takk på forhånd.
Synes man bør sette dem i samme retning og med samme avstand som de ekte takstolene over er. Jeg pleier å lage "bjelkene" av bilad panel som jeg limer sammen til en U-profil.
Hva mener du med "bilad" panel??
Skal man skru dem direkte i glesen og så smekke opp panel "rundt om"?
Du mener da at de er "hule" vel? Da kan man jo kanskje sette spotter i dem også...
Skal man skru dem direkte i glesen og så smekke opp panel "rundt om"?
Du mener da at de er "hule" vel? Da kan man jo kanskje sette spotter i dem også...
Den heter det og det er slik panel som ser ut som tømmer, dvs "hugget" på utsiden. Jeg pleier iallfall å sette panelet først og deretter bjelkene utenpå det, men avhengig av hvordan det ser ut ellers kan man ha korte panelbiter imellom dem også. Hvordan man fester dem er mer et teknisk spørsmål enn praktisk, man kan bruke lange skruer og dra i lektene eller skrå-skruve i panelet. Man kan også ha store synlige franskbolter som man maler hodet svart på for å gi en virkelig rustikk look. Synes personlig det blir feil å sette en spotlight i en bjelke fordi det ikke er mulig i en ekte bjelke, men som sagt avhenger det av hvor nøye man er med om det skal se ekte eller bare dekorativt ut?
jordraketen skrev:
Takk for det.
Er kanskje best å ha på panelet først så man har det "underst" hele veien om man av en eller annen grunn vil fjerne "bjelkene".
Jo, jeg har også tenkt på at det kanskje ikke helt passer å ha spotter i dem om de skal se gammeldags ut. Men det er jo som sagt en smakssak.
Er det 22mm bord da som man bygger "bjelkene" av?
Er kanskje best å ha på panelet først så man har det "underst" hele veien om man av en eller annen grunn vil fjerne "bjelkene".
Jo, jeg har også tenkt på at det kanskje ikke helt passer å ha spotter i dem om de skal se gammeldags ut. Men det er jo som sagt en smakssak.
Er det 22mm bord da som man bygger "bjelkene" av?
Det finnes både 22 og 28mm tykkelse på dem, anbefaler sterkt å bruke 28mm som er mye hyggeligere å jobbe med. Det blir en del kløyving og saging, men har man en vettig bordsag går det raskt.
jordraketen skrev:Takk for det. Er kanskje best å ha på panelet først så man har det "underst" hele veien om man av noen grunn vil fjerne "bjelkene". Jo, jeg har også tenkt på at det kanskje ikke helt passer inn å ha spotter i dem om de skal se gammelt ut. Men det er jo som sagt en smaksak. Er det 22mm planker da som man bygger "bjelkene" av?
Kommer an på hvordan panelene sitter i taket, vi satte gles først og så panel (med samme fresing langs kanten) med ca. 200 mm av glesen synlig. Skal du sette fuskebjelkene utenpå den panelen må du dekke til hullet som blir ved hver gles eller sage ut bjelkene for hver panelbord. Mye enklere å sette bjelkene i glesen og skjøte panelen ved bjelken.
Husker ikke tykkelsen på bjelken, vi bygde dem av panelbordene.
Husker ikke tykkelsen på bjelken, vi bygde dem av panelbordene.
Jan-Å:
Jo det er jo klart bedre å sette bjelkene først og panel imellom.
Bør jo bli mindre spill og ingen kjedelige skjøter.
Hvilken retning setter man normalt takpanel på, lengden eller tvers?
Eller er det mer en smakssak?
Jo det er jo klart bedre å sette bjelkene først og panel imellom.
Bør jo bli mindre spill og ingen kjedelige skjøter.
Hvilken retning setter man normalt takpanel på, lengden eller tvers?
Eller er det mer en smakssak?
Som det var "før" så var det normale at man spikret type 1" perlestaff direkte i takstolene (dvs på tvers) og deretter la papp oppå dette og fylte opp med sagflis. Vil man ha tynnere panel enn 22mm så blir det for glissent med 1200cc takstoler dog.
jordraketen skrev:
På lengden i huset er det vanlige for både tak og gulv, men ingen regel man absolutt må følge. Kommer også an på hvordan rommet ser ut, sett det så det "føles bra" når man er i rommet.jordraketen skrev:
De e vel så jeg har resonert også. De e jo uansett jeg som skal se på det når det er ferdig.
Men skal man ha panelet i samme retning som langsleddene må man vel skru på ribbene på tvers og spikre panelet i?
Men skal man ha panelet i samme retning som langsleddene må man vel skru på ribbene på tvers og spikre panelet i?
Hørt om det, men hvor holdbare er de?
Skal jo forhåpentligvis sitte der en stund.
Om man for eksempel skulle komme til å slå mot dem med noe.
Er vel kanskje ikke så stor risiko, men ikke helt utenkelig heller.
Hvem selger sånn? Skader jo ikke å se på dem.
Skal jo forhåpentligvis sitte der en stund.
Om man for eksempel skulle komme til å slå mot dem med noe.
Er vel kanskje ikke så stor risiko, men ikke helt utenkelig heller.
Hvem selger sånn? Skader jo ikke å se på dem.