9.674 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
Jordfukt har forvandlet betong til sand?
I morges oppdaget jeg et hull i min betongtrapp. Hullet var fuktig og nedenfor lå det en betydelig mengde våt "sand". Hva er det som har skjedd? Kan fuktinntrengning på denne måten forvandle betong til sand?
Har sett et lignende hull (men mindre) i min kjellervegg nede ved gulvet. Bør jeg være bekymret for veggens holdfasthet? Kan betongen bak pusset være i ferd med å gi etter?
Kjelleren er fra -37 og er udrenert, bare innredet med fliser og silikatfarge samt oppvarmet. En del misfarging og fuktgjennomslag finnes i kjellerveggen nederste del mot gulvet.
Har sett et lignende hull (men mindre) i min kjellervegg nede ved gulvet. Bør jeg være bekymret for veggens holdfasthet? Kan betongen bak pusset være i ferd med å gi etter?
Kjelleren er fra -37 og er udrenert, bare innredet med fliser og silikatfarge samt oppvarmet. En del misfarging og fuktgjennomslag finnes i kjellerveggen nederste del mot gulvet.
Jeg har et nøyaktig likt sandig hull (med våt sand nedenfor) på innsiden av min kjellervegg som jeg vet er av betong.-RB- skrev:
Er trappen og kjelleren virkelig av betong? Nå spekulerer jeg, men Platsjournalen vegger trodde jeg var et senere påfunn og at man for det meste murte og pusset.
Jeg hadde satset pengene mine på at det er bruket mellom steinene som har løst seg opp.
Jeg hadde satset pengene mine på at det er bruket mellom steinene som har løst seg opp.
Trappen er trolig ikke støpt i betong rett igjennom, men består av et tynt skall av betong rundt en indre del av stein, sand og grus for å spare penger...
Det stemmer bra at trappen ikke er støpt rett igjen. Men hvordan skal jeg forstå det tilsvarende hullet i kjellerveggen? Har ganske store partier der pussen er borte og der kan man ikke se noen skjøter (som burde finnes mellom lettbetongblokker) men jeg har det som ser ut som armeringsjern.
Legger til et bilde av kjellerhullet. Der har imidlertid "sanden" tørket noe og blitt mer som grus.
Legger til et bilde av kjellerhullet. Der har imidlertid "sanden" tørket noe og blitt mer som grus.
Medlem
· Norrbotten
· 85 innlegg
Kriget begynte i 1939, så ingen krigsbetong1937.
Vår tidligere låve fra 1927 er bygget opp av et indre og et ytre lag av stående sementplater, ca 50x300x500 mm. For å forbinde det ytre og indre laget med hverandre er jernpinner murt inn. Så er hulrommet fylt med sagflis, så der veggen har sprukket siver flisen ut.
Jeg kjenner til en kjelleretasje som er bygget på samme måte, men der er veggen fylt med kullstubb.
Kan din kjeller også være bygget likt, men man har fylt veggen med vanlig sand i stedet?
Vår tidligere låve fra 1927 er bygget opp av et indre og et ytre lag av stående sementplater, ca 50x300x500 mm. For å forbinde det ytre og indre laget med hverandre er jernpinner murt inn. Så er hulrommet fylt med sagflis, så der veggen har sprukket siver flisen ut.
Jeg kjenner til en kjelleretasje som er bygget på samme måte, men der er veggen fylt med kullstubb.
Kan din kjeller også være bygget likt, men man har fylt veggen med vanlig sand i stedet?
Til tross for årstallet kan det være slik at byggherren var sparsommelig og sparte på materialene.
Jeg skulle fikse en ujevn betongplate og i stedet for å pigge den opp gikk det fint å bare bruke grovstøvsuger og banke støvsugerrøret i platen for å få løsnet det hele. Betongen var da mer som sand enn fast.
Jeg skulle fikse en ujevn betongplate og i stedet for å pigge den opp gikk det fint å bare bruke grovstøvsuger og banke støvsugerrøret i platen for å få løsnet det hele. Betongen var da mer som sand enn fast.
Medlem
· Västra Götalands län
· 109 innlegg
Hva ble løsningen til slutt?
Tok inn en tilstandsbedømmer som konstaterte at det var krigsbetong. At det ikke forelå noen fare for den strukturelle holdbarheten og anbefalte å pusse opp med helt vanlig reparasjonsbetong. Skal gjøres når været blir mer stabilt.