Hei Pro's,

Jeg har for første gang prøvd meg på å støpe en benkeplate i betong som jeg tenkte ha til en kjøkkenøy.
Har nå støpt den ved å bygge ramme med lekter på en forskalingsplate og fylt med 4 sekker finbetong og armering i midtsjiktet. Jeg blandet maksimalt med vann (3L vann/25kg sekk) og vispet godt (ca 15 min og lot stå og vispet så 5 min igjen)
Rett etter støpingen rakte jeg over den øverste overflaten som jo blir undersiden av benkeplaten samt slo undersiden med en gummihammer i ca 30 min.

Nå når jeg tok løs platen er det en masse hull i overflaten så jeg ble så jækla skuffet over det det ble så dårlig.
Hva sparkler man best opp dette med før jeg våtsliper og impregnerer den?

Banke med hammer er ikke nok - det oppdaget jeg på den "harde måten". En slagborremaskin med stålstang som kan brukes som betongvibrator er nok bedre. Vår plate brukes til et hagebord så litt grov overflate med små "luftboblehull" gjør ikke så mye. Jeg jevnet dog ut overflaten ved hjelp av en diamant-slipeskive i vinkelsliperen. Kanskje det går an å bruke flytsparkel for gulv til å fylle hullene, men det blir nok ikke like slitesterkt som den omkringliggende betongen...

På jobben utbedret vi porer i betong med farget epoksy. Resultatet ble helt okay, men du vil imidlertid måtte slipe og polere overflaten.

S sixten88 skrev:
På jobben utbedret vi porer i betong med farget epoksy. Resultatet ble helt ok, men du vil måtte slipe og polere overflaten
Okay… vet du hvor man kjøper slikt?
Googlet "farget epoksy" men fant mest en masse båtsider.

Jeg vurderer å blande opp litt mer finbetong av ulike slag som jeg brukte da jeg støpte platen og prøve å "sparkle" den jevnere, men det er kanskje en dårligere idé enn epoksy...

Neinei..

Ikke gelcoat :rolleyes:

Violina Violina skrev:
Neineinei..

Ikke gelcoat :rolleyes:
Hvorfor? Fester på betongen, kan sammenlignes med ballast, kan slipes og er bestandig.

S sixten88 skrev:
Hvorfor? Fester på betongen, kan sammenlignes med ballast, kan slipes og er bestandig.
Fordi det ikke går an å "forbedre" uten å måtte fjerne det helt hvis man trenger å gjøre om.

Løsningen staves ekspanderbetong. Altså ikke løsningen på din allerede støpte plate men på neste.

• Liker
sixten88
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
Dette burde helt klart funke [lenke]

eller noe annet farget epoxisparkel
Produktet du linker til er ikke et epoxisparkel, men et polyesterprodukt.
Polyester fester nok ganske dårlig på betong, epoxy er et bedre alternativ.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.