Hei!

Skal isolere platen min med celleplastplater, siden jeg deretter skal støpe et flytende betonggulv med gulvvarme.

Platens overflate er litt ujevnt støpt (bulker og sånt). På enkelte steder skiller det ca. 30 mm mellom høyeste og laveste punkt. Trodde å jevne ut overflaten slik at celleplastplatene ikke brekker.

Hvilket materiale kan jeg bruke, sand, singel, lecakuler, noe annet grusmateriale?

Eller er det beste å flytesparkle eller finessestøpe overflaten?

Vil jo helst bruke noe som er billig og går raskt.

/ Xilak

Bør vel gå bra med flytsparkel. Ikke så billig, men det går raskt og er lett å få jevnt.

Kan man ikke frese ut skiven litt ved kulen(e) for å slippe å flytsparkle?

Jo, blir nok at jeg prøver å bile bort bulene. Vinner jo på den måten også litt høyde.

Takk for svarene!

/ Xilak

Sand sier jeg.

Jeg mente å grave ut isoleringen :)
Men sand høres ut som en ypperlig idé, din egen idé med å pigge bort dem går nok også alldeles ypperlig.

Og jeg sier lecakuler. Hvorfor legge fuktbindende sand når du kan legge leca som fungerer som isolering? Ikke for at jeg er spesielt kunnskapsrik, men du burde kunne droppe cellplasten og bruke leca hele veien og så støpe på det.

mats_o:

Har jo vurdert lecakuler, men leste et sted at disse bør tørkes før de dekkes. Leste et sted at lecakuler kan ha ganske høy fuktighet hvis de ikke er tørket ordentlig etter tilvirkningen, noen som vet noe mer om det?:confused:

Tror jeg får bedre isolasjonsverdi med celleplast enn med lecakuler.

/ Xilak

Etter tips fra en proff brukte jeg Dolomit. Kjøpte en grov knust variant med ca 4 mm kornstørrelse som jeg brukte der det var mye å fylle, og en finknust for å fylle ut i mindre søkk.

Den grovknuste fant jeg hos flisefirmaet, den finknuste selges som hagekalk.

Fordelen med Dolomitten er at kornene hefter litt sammen slik at de ligger bedre enn sand.

Dolimit er svakt vannløselig, så hvis du har mye fukt i platen, kan sand være et bedre valg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.