I en leilighet skal en ikke-bærende vegg hugges ned. Vegen går halvveis opp mot taket og er av lettbetong. Gjennom veggen går et par metallrør, som begynner i taket og fortsetter gjennom veggen.
Jeg lurer på om forumet kan gi meg veiledning i hva rørene er? Rørene er grønnmerket på bildene nedenfor.
Ser ut som pansarrör för el. Så troligen är det elledninger i rørene
Stort takk! Har du noen erfaring/idé om hvordan prosessen kan se ut for å trekke om slike rør i en leilighet? Er det en enkel jobb for en elektriker eller et større arbeid?
Tusen takk! Har du noen erfaring/idé om hvordan prosessen kan se ut for å trekke om slike rør i en leilighet? Er det en enkel jobb for en elektriker eller et større arbeid?
Kan jo ikke være så stort arbeid å trekke om det. Men det fører vel til et strømuttak et sted, det er det vanligste om det går fra taket og nedover. du har vel litt peiling på hva som finnes i veggen før du har begynt å rive den? Hvor har du revet veggen? Virker som det er installasjoner for både vann, varme og avløp der du har revet. Ser ikke ut som noe du bør rive.
Kan jo ikke være så stort jobb å dra om det. Men det leder vel til et stikkontakt et sted, det er det vanligste om det går fra taket og nedover. du har vel litt kontroll på hva som finnes i veggen før du begynner å rive den?
Hvor har du revet veggen? Det virker å være installasjoner for både vann, varme og avløp der du har revet. Ser ikke i det hele tatt ut som noe du bør rive.
Vann, varme og avløp går over veggen som er tenkt å tas ned. Veggen som skal tas ned går bare fra gulvet opp til "mitt" tak/ overflatelag i leiligheten. Over mitt overflatelag/tak finnes ytterligere 2 meters rom hvor disse rørene for vann går. Det er bare panserrør for el som har noen egentlig tilknytning til veggen som skal tas ned. Resten er frittstående så å si.
Grunnen til spørsmålet om panserrør er at det bare finnes et par stikkontakter i veggen som tas ned, samtidig som det går totalt 3-4 panserrør gjennom denne veggen. Jeg funderte derfor på om panserrørene kan gå til leiligheten under min, men dette er vel usannsynlig? Beklager mine endeløse spørsmål...
Vann, varme og avløp går over veggen som er tenkt å tas ned. Veggen som skal tas ned går bare fra gulvet opp til "mitt" tak/ overflate i leiligheten. Over min overflate/tak finnes ytterligere 2 meters rom der disse rørene for vann går. Det er bare panserrør for strøm som har noen egentlig kobling til veggen som skal tas ned. Resten er frittstående så å si.
Grunnen til spørsmålet om panserrør er at det bare finnes noen få stikkontakter i veggen som tas ned, samtidig som det går totalt 3-4 panserrør gjennom denne veggen. Jeg funderte derfor på om panserrørene kan gå til leiligheten under min, men dette er vel usannsynlig? Unnskyld mine uendelige spørsmål…
Nei det er trolig ikke usannsynlig at panserrørene kan gå til en annen leilighet. Det virker som du river en vegg til slissen med all teknisk installasjon. Så du bør absolutt sikre deg hva du holder på å rive og hva det medfører. Du har vel sjekket med BRF om tegninger på huset og hva du holder på å rive?