Mikael_L
Noen ganger synes jeg det mangler en forumdel om byggfysikk.

Et sted å diskutere generelle tanker og spørsmål om materialegenskaper og ting som lyd, fukt, krefter og bæreevne osv osv.
Når spørsmålet eller innlegget ikke er direkte rettet mot vegg, eller tak, eller uteplass eller ...

Men jeg tror imidlertid at emnet er for smalt til å trenge og/eller være tjent med en egen forumkategori.
Jeg løfter likevel opp spørsmålet for å se om det finnes andre som tenker som meg.

• Liker
isola og 5 andre
  • Laddar…
Hvor blir det av lyset når man slukker? ;)

Kan ikke riktig si at jeg har savnet et slikt forum, selv om fysikk interesserer meg.

Mikael_L
Og hvor blir den hvite fargen av når snøen smelter? :)

Ja, et delforum "byggnadsfysik" risikerer å bli ynkelig lite, kanskje umotivert med eget underforum. Kanskje en klistret tråd som peker på emner som behandler slikt? Men da blir vel spørsmålet i stedet hvor den klistrede tråden skal ligge. ;)

Sist redigert:
Brenner et lys opp eller ned?

Jeg synes også det er interessant, men jeg tror nok det er et litt for smalt område. Kanskje i så fall ville det vært bedre å kunne tagge emnet? (Men det glemmer man jo...):o

Jeg synes nok et slikt forum under øvrig ville vært interessant. Det finnes jo en relativt veldig høy andel ingeniører på BH.

For så vidt så finnes det mange tråder som allerede i dag spinner inn i disse retningene, men de er jo alt annet enn lette å finne.

Inntil videre kan vi jo fundere på litt populærfysikk, som hvorfor slokner ilden på en trepinne når man blåser på den mens den blusser opp når man blåser på en glødende trekubbe?

Byggfysikk var det gutter..

Vindlaster, snølaster, armering, bæreevne i lettbetong mm var slikt jeg kjempet med da jeg bygget sist. Det hadde vært gull verdt med en liten samling lenker.

Men inntil videre kan dere fundere på hvordan en væske brenner i et romskip der det ikke finnes gravitasjon. ;)

Sist redigert:
Bra idé!

Kanskje som et underforum til byggematerialer og byggteknikk.

Slikt har jo alltid blitt behandlet i Byggmaterialer&Byggteknikk og det er jo akkurat hva denne avdelingen er til for - synes dette fungerer utmerket som det er. Nei takk til flere underforum, ja takk til mer diskusjoner om byggfysikk.

Mikael_L
prutt !!! :mad:

Jeg skrev et langt innlegg.
Jeg kom på at jeg ville formatere det litt, så jeg klikket i "noscript-pluginen" "tillat byggahus.
Da lar den jo ff laste siden på nytt, og vips var alt jeg hadde skrevet uopprettelig borte ... :mad:

Jaja, kanskje orker jeg skrive det om igjen, eller så i en kortere versjon. :|

Mikael_L skrev:
og vips var alt jeg hadde skrevet ugjenkallelig borte ... :mad:
Hvis du hadde tillatt skript så hadde det vært en funksjon som autolagret innlegget for deg hvert 30. sekund,

*strør salt i sårene* ;)

Nei, men beklager, det er alltid like frustrerende når nettleseren spiser opp tekstene man har skrevet.

Edit: Og for å ikke være alt for off topic: Som tidligere ingeniør-vannabe synes jeg et slikt forum høres spennende ut!

Mikael_L
Takk for saltet. :|
;)
Ja det er jo den uhellige alliansen mellom FF og NoScript som automagisk laster inn siden på nytt når jeg endrer i en regel for NoScript. Jeg burde selvfølgelig ha tenkt på det, for det var jo ikke direkte ukjent for meg. :mad:

Nåvel.
Jeg har noen tanker om å skrive sammen noe generelt om lyd og lydisolering.
Når jeg skal velge å poste det så skal jeg kanskje velge "Isolering" eller "Byggemateriale & byggteknikk", men det er jo i vegger og tak, så kanskje "Løsvirke & tømmerhus" eller "Tak & loft" passer bedre. Men så blir det vel litt prat om vinduer og dører også, "Vinduer & dører". Så kommer det kanskje med litt om betongens egenskaper "Steinhus" og myndighetskrav m.m "Miljø & helse" eller "Byggesøknad".
Så kanskje jeg nevner noe om støykildene, "Kjøkken", "Vaskerom", "Teknikk" eller hvitevarer.
Eller hvordan man lyddemper gressklipperen "Hagemaskiner".

Ja dere ser problemet?

Problemet at jeg bare tenker på å skrive sammen noe, dvs blir aldri gjort :x :o :|

Men jeg er vel enig med MathiasS m.fl. "Byggemateriale & byggteknikk" er nok den rette plasseringen for en slik generell tråd.

mycke_nu skrev:
Byggfysikk var det, gutter..
Men inntil videre kan dere fundere på hvordan en væske brenner i et romskip der det ikke finnes gravitasjon. ;)
Hmm, det burde ikke bli noen konveksjon. Dvs. det brenner mye langsommere og så burde det ikke bli en flamme på samme måte, men bli som en brennende "ball". Kanskje?

Delforumet Byggteknikk er ikke så fryktelig stort og jeg synes byggfysikk havner ganske bra under den kategorien. Kanskje det holder å justere teksten på hva som inngår under dette delforumet?

mexitegel skrev:
Hmm, det burde ikke bli noen konveksjon. Altså, det brenner mye langsommere og så burde det ikke bli en flamme på samme måte, men bli som en brennende "ball". Kanskje?
Gullstjerne! :thumbup:

Det var i alle fall hva guttene på NASA fortalte. Brannslukking i rommet skal visst være skikkelig komplisert. Vanskelig å få skummet til å legge seg på toppen, osv..

mycke_nu skrev:
Gullstjerne! :thumbup:

Det var i alle fall hva gutta på NASA fortalte. Brannslukking i rommet skal visst være skikkelig vanskelig. Vanskelig å få skummet til å ligge oppå, osv..
De får vel åpne døren og slippe ut ilden om det begynner å brenne? Bare litt på gløtt liksom.

• Liker
Dalbotant og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.