B
Har revet et par kastevinder i mitt 30-tallshus med mansardtak for å få litt bedre størrelse på soverommet. Jeg har sett på originaltegninger, og ifølge dem skal skråtaket som er igjen nå ha en stamme av planker og tverrgående bord som på bildet. Bak plankene sitter det en svart papp som holder isolasjonen av trespon/torv på plass.

Det jeg lurer på nå er å isolere skråtaket for å redusere energiforbruket. Spørsmålet mitt er først og fremst om jeg skal sette plast først for å unngå fuktproblemer? Den pappen som sitter der nå er vel ikke tett slik at det blir doble fuktspærer? I så fall bør jeg vel kunne sette plast mot plankene og deretter feste 70mm lekter, isolere og gipse? Eller er det feil å tenke med plasten?

Mvh Carl

Innvendig bilde av et rom i et hus fra 1930-tallet under renovering, med rivne vegger av trepanel og et vindu mot høyre. Byggematerialer på gulvet.
 
Plasten skal sitte på den varme siden, dvs på stenderne innenfor gipsen.
 
B
Den skal jo sitte maks 1/3 inn i veggen på den varme siden, noe det jo blir siden jeg tillegg-isolerer. Spørsmålet var jo om den eksisterende pappen regnes som tett?

Mvh Carl
 
Hva skal du isolere med? Om det er mineralull så har jo det mye bedre isoleringsverdi enn spon, så du kan ikke regne 1/3 av tykkelsen.
 
J
Jeg har brukt isolinas linisolering og deres papp for å isolere innsiden av en vegg. Jeg er litt skeptisk til plast og mineralull i gamle konstruksjoner. Det sies også at man maksimalt skal legge 45mm. Kostnaden er litt høyere, men risikoen for fuktskader med tykkere isolering, mineralull og plast reduseres.
 
B
JohanLun skrev:
Jeg har brukt isolinas linisolering og deres papp for å isolere innsiden på en vegg. Jeg er litt skeptisk til plast og mineralull i gamle konstruksjoner. Det sies jo at man skal maks legge 45mm. Kostnaden er litt høyere, men risikoen for fuktskader med tykkere isolering, mineralull og plast reduseres.
Det høres interessant ut, skal lese litt om det. Tanken er å ikke isolere mer enn 45 eller maks 70mm, noe som føles rimelig. Er dog litt usikker på hvordan det vil bli med den bærende stommen som vil bli kaldere. Er litt bekymret for at det kan bli et problem.
 
J
Det er vel nettopp derfor man ikke skal isolere mer enn 45. Enkelte sier at det ikke er økonomisk forsvarlig å isolere så lite, men i deres tilfelle gjør dere jo om overflaten uansett. Pluss at jeg tror at for komforten så er 45 ikke feil. Dobler du 45 blir ikke isoleringen dobbelt så bra. Det vil si at de første centimeterne gir mest effekt, så avtar det raskt. Men risikoen for fukt i veggen bør man nok ta på alvor.
 
Behovet for dampsperre (=plast) avhenger helt av hvilken form for isolasjon som er i veggen. Skal du beholde sagflisen eller bruke cellulosefibre skal du ikke ha plast. Den eksisterende pappen er en vindtetting. Inneholder den asfalt er den damptreg men absolutt ikke damptett. Det er heller aldri bra å kombinere hygroskopiske isolasjonsmaterialer som sagflis og cellulosefibre med ikke-hygroskopiske slike som mineralull.
 
Antar at sponet ligger direkte mot yttertaket/råspont med takpapp oppå?
Da er det en ekstremt følsom konstruksjon mot fukt allerede fordi "fuktspærren" ligger på den kalde siden av isolasjonen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.