Holder på å gjøre om vår friggebod fra et kaldtlager til ungdomsrom/gjesterom.
Tenkte å isolere 100 mm i vegger og mer i gulv/tak.
Friggeboden vil være oppvarmet året rundt. Hvordan skal jeg tenke rundt dampsperre når jeg ikke har mer enn 100 mm isolasjon i vegg.
Skal jeg sette dampsperreplast/bygningsplast eller er en dampbrems å foretrekke (og hvorfor)?
Tenkte å isolere 100 mm i vegger og mer i gulv/tak.
Friggeboden vil være oppvarmet året rundt. Hvordan skal jeg tenke rundt dampsperre når jeg ikke har mer enn 100 mm isolasjon i vegg.
Skal jeg sette dampsperreplast/bygningsplast eller er en dampbrems å foretrekke (og hvorfor)?
Enig med ovenstående. Gjerne i kombinasjon med cellulose cellullosabasert isolasjon.
Støtte på dette når jeg begynte å rive gulvet! Gulvet besto av en plywoodplate oppå gulvspon. Gjetter at det har blitt vått i Boden, og at det har rent gjennom plywooden og mugnet mellom de to platene. Undersiden på gulvsponten var fin. Er det datostempling på sponen, dvs er det laget 970425? I så fall har vi endelig fått svar på når boden i nåværende format ble bygget.
Det har vel ingenting med om det er en frittliggende bod eller ikke, yttervegg som yttervegg...F fribygg skrev:
Skal TS isolere med 100mm i vegger og enda mer i tak så er det å bygge som man bygger en vanlig yttervegg med vindsperre, isolasjon, plast legges tett før overflaten og sørg for at det ventilerer riktig. En velprøvd og fungerende konstruksjon.
Resonnementet med dampsperre og cellulose bygde seg på en antakelse om at huset skal kunne stå kaldt i fremtiden.sunnis skrev:
Det har vel ikke noe om det er en friggebod eller ikke, yttervegg som yttervegg...
Skal TS isolere med 100mm i vegger og enda mer i tak så er det å bygge som man bygger en vanlig yttervegg med vindsperre, isolering, plast tett før overflate og ser til at det ventilerer riktig. En velprøvd og fungerende konstruksjon.
Javisst, om man stadig og for alltid holder konstruksjonen oppvarmet.sunnis skrev:
Det har vel ingenting om det er en friggebod eller ikke, yttervegg som yttervegg...
Skal TS isolere med 100mm i vegger og enda mer i tak så er det å bygge som man bygger en vanlig yttervegg med vindsperre, isolasjon, plast folierer tett før overflate og ser til at det ventilerer riktig. En velprøvd og fungerende konstruksjon.
Om man derimot i fremtiden når ungen har flyttet hjemmefra vil kaldstille friggeboden er jo plasten et unødvendig risikomoment.
Interessant resonnement. Finnes det noen ulempe med å bruke dampbrems om jeg vil holde friggeboden oppvarmet for alltid? Altså finnes det noe scenario som taler for plast i stedet for dampbrems?F fribygg skrev: