Hei er ny her og skulle trenge noen smarte råd.
Jeg holder akkurat nå på å bygge en tiny house lignende bygning på et gammelt campingvogn-chassis og har møtt noen spørsmål angående isolering.
Nederst i bunnen har jeg lagt forskalingsfiner og på det 120*45 gulvrammeverk som jeg tenkte å fylle med isopor. Oppå isopor/tre-rammeverket hadde jeg tenkt å legge plast og så gulvspån.
Nå er min bekymring om det er risiko for at det blir fukt/mugg mellom plasten og forskalingsfineren siden det blir ganske lufttett?
Jeg har vurdert om jeg burde bore noen hull i forskalingsfineren og bygge en luftspalte mellom isoporen og forskalingsfineren men vet ikke om det er så lurt heller siden fukt kan stige opp i hullene samt jeg mister et par cm isolasjon.
I vegger og tak har jeg luftspalte på utsiden så der er det nok ingen risiko for mugg selv om jeg legger plast på innsiden, men er som sagt mer bekymret for gulvet.
hva tror dere?
Jeg holder akkurat nå på å bygge en tiny house lignende bygning på et gammelt campingvogn-chassis og har møtt noen spørsmål angående isolering.
Nederst i bunnen har jeg lagt forskalingsfiner og på det 120*45 gulvrammeverk som jeg tenkte å fylle med isopor. Oppå isopor/tre-rammeverket hadde jeg tenkt å legge plast og så gulvspån.
Nå er min bekymring om det er risiko for at det blir fukt/mugg mellom plasten og forskalingsfineren siden det blir ganske lufttett?
Jeg har vurdert om jeg burde bore noen hull i forskalingsfineren og bygge en luftspalte mellom isoporen og forskalingsfineren men vet ikke om det er så lurt heller siden fukt kan stige opp i hullene samt jeg mister et par cm isolasjon.
I vegger og tak har jeg luftspalte på utsiden så der er det nok ingen risiko for mugg selv om jeg legger plast på innsiden, men er som sagt mer bekymret for gulvet.
hva tror dere?
Sist redigert:
Jeg har ikke svar på dine spørsmål men lurer på om det ikke er unødvendig vanskelig å få tett mellom isoleringen og bjelkelaget om man gjør som du beskriver.
Skal du skumme mellom tre öch frigg eller hvordan skal du få tett?
Skal du skumme mellom tre öch frigg eller hvordan skal du få tett?
Ja, akkurat, i ettertid angrer jeg på at jeg valgte frigolit som isolering, trodde aldri at det skulle være så tidkrevende. Hadde regnet med at U-verdien skulle være bedre i frigolit, men det er den tydeligvis ikke heller.F fribygg skrev:
Jeg har allerede isolert tak og største del av vegg (bildet jeg la opp er fra tidlig fase av byggingen) og det har allerede gått med nesten 6 flasker skum, og da har jeg ikke skummet de mest tette skjøtene 🥲
Skulle jeg gjøre et slikt bjelkelag ville jeg klemme fast frigoliten med trelisten, fortsette slik fag for fag og kanskje skumme det siste faget samtidig som jeg tettet ev kvist hull og gjennomføringer, da rekker en boks.
jo det er ingen dum ide, dessverre er det litt for sent da alt allerede er ferdig med bjelkerF fribygg skrev:
Klikk her for å svare