Hei,
Som mange andre trådstartere om uterom og isolasjon av dem søker jeg nå tips og råd. Jeg skal isolere en tilbygging i sommerhytta som har blitt brukt i ca 15 år som diskrum og gjøre dette til et baderom med dusjkabinett og forbrenningstoalett. Hytta ligger nær vann og brukes kun i sen vår og sommertid, ellers står den uoppvarmet.
Tilbyggingen står på søyler og har i dag vanlig terrassebord av trykkimpregnert treverk som gulv, ytterfasade av tre som vegg samt enkelt platetak. Altså enklest mulig tilbygging.
Nå skal hele tilbyggingen isoleres og integreres med resten av hytta. Siden hytta ligger ved en innsjø begynner man å bli usikker på hvordan dette skal gjøres på best mulig måte med hensyn til fukt. Mine spørsmål som jeg håper noen vennlige sjeler kan hjelpe meg med er følgende:
1. Isolasjon i gulv; er det celleplast som gjelder for å unngå for mye fukt? Gulvet trenger å bygges opp ca 15 cm for å ligge i nivå med resten av hytta, og i dag er det terrassebord av trykkimpregnert treverk der. Det hadde jo vært mest praktisk å legge celleplasten direkte på terrassebordet, men leste et sted at man bør unngå trykkimpregnert treverk da det lukter rart og kan være helseskadelig…? Hvor tykk bør isolasjonen være, holder det med ca 10 cm? Vil helst avslutte med et lakkert fint tregulv, men har forstått at vinylgulv kan være smartere ut fra et fuktperspektiv?
2. Isolasjon i vegger; i dag består veggene av en enkel trefasade. Kan man isolere med celleplast her også? I så fall trengs kanskje ikke plast, men fasade-luftspalte-celleplast-panel funker kanskje greit?
3. Isolasjon tak; Tenkes det annerledes her? Kan det være lurt å bruke en annen isolasjon enn celleplast, eller er det overflødig med tanke på at hytta kun brukes i sommerhalvåret?
Tusen takk på forhånd for alle hjelpsomme tips og forslag,
Mvh
Som mange andre trådstartere om uterom og isolasjon av dem søker jeg nå tips og råd. Jeg skal isolere en tilbygging i sommerhytta som har blitt brukt i ca 15 år som diskrum og gjøre dette til et baderom med dusjkabinett og forbrenningstoalett. Hytta ligger nær vann og brukes kun i sen vår og sommertid, ellers står den uoppvarmet.
Tilbyggingen står på søyler og har i dag vanlig terrassebord av trykkimpregnert treverk som gulv, ytterfasade av tre som vegg samt enkelt platetak. Altså enklest mulig tilbygging.
Nå skal hele tilbyggingen isoleres og integreres med resten av hytta. Siden hytta ligger ved en innsjø begynner man å bli usikker på hvordan dette skal gjøres på best mulig måte med hensyn til fukt. Mine spørsmål som jeg håper noen vennlige sjeler kan hjelpe meg med er følgende:
1. Isolasjon i gulv; er det celleplast som gjelder for å unngå for mye fukt? Gulvet trenger å bygges opp ca 15 cm for å ligge i nivå med resten av hytta, og i dag er det terrassebord av trykkimpregnert treverk der. Det hadde jo vært mest praktisk å legge celleplasten direkte på terrassebordet, men leste et sted at man bør unngå trykkimpregnert treverk da det lukter rart og kan være helseskadelig…? Hvor tykk bør isolasjonen være, holder det med ca 10 cm? Vil helst avslutte med et lakkert fint tregulv, men har forstått at vinylgulv kan være smartere ut fra et fuktperspektiv?
2. Isolasjon i vegger; i dag består veggene av en enkel trefasade. Kan man isolere med celleplast her også? I så fall trengs kanskje ikke plast, men fasade-luftspalte-celleplast-panel funker kanskje greit?
3. Isolasjon tak; Tenkes det annerledes her? Kan det være lurt å bruke en annen isolasjon enn celleplast, eller er det overflødig med tanke på at hytta kun brukes i sommerhalvåret?
Tusen takk på forhånd for alle hjelpsomme tips og forslag,
Mvh
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
Celleplast skal du ikke ha noe sted….det er ekstremt brannfarlig og skal bare støpes inn eller bygges inn med brannvern. Det trykte virket må bort det skal man ikke ha innendørs. Skal den bare brukes vår/sommer holder det absolutt med 100mm isolering i gulv/tak, vegg holder med 70mm. Du bør jo dog ha på litt varme resten av året, ikke under 10 grader. Mineralull som isolering overalt, siden det blir bad så får du en dampsperre i konstruksjonen med.M Marcus.lkpg skrev:Hei,
Som mange andre trådstartarar om uterom og isolering av dem søker jeg nå tips og råd. Jeg skal isolere en tilbygging i sommerhytta som har vært brukt i ca. 15 år som diskrum og gjøre dette til et bad med dusjkabinett og forbrenningstoalett. Hytta ligger nær vann og brukes kun i sen vår og sommertid, ellers står den uoppvarmet.
Tilbyggingen står på pilarer og har i dag vanlige terrassebord av trykkimpregnert virke som gulv, ytterfasade av tre som vegg samt enkelt platetak. Altså enklest tenkelige tilbygging.
Nå skal hele tilbyggingen isoleres og integreres med øvrige hytta. Siden hytta ligger ved en innsjø begynner man å bli fundersam på hvordan dette skal gjøres på best mulig måte med hensyn til fukt. Mine funderinger som jeg håper noen vennlige sjeler kan hjelpe meg med er følgende:
1. Isolering i gulv; er det celleplast som gjelder for å unngå for mye fukt? Gulvet trenger å bygges opp ca. 15 cm for å ligge i liv med øvrige hytta, og i dag ligger der terrassebord av trykkimpregnert virke. Det mest praktiske hadde jo vært å legge celleplasten direkte på terrassebordene, men leste et sted at man skal unngå trykkimpregnert virke da det lukter rart og kan være helsefarlig…? Hvor tykk bør isoleringen være, holder det med ca. 10 cm? Vil helst avslutte med et lakket fint tregulv, men har forstått at vinylgulv kan være smartere ut fra et fuktperspektiv?
2. Isolering i vegger; i dag består veggene av en enkel trefasade. Kan man isolere med celleplast her også? I så fall kanskje ikke noe plast behøves, uten fasade-luftspalte-celleplast-panel kanskje funker greit?
3. Isolering tak; Tenker man annerledes her? Kan det være smart å bruke annen isolering enn akkurat celleplast, eller er det overkill med tanke på at hytta kun brukes i sommerhalvåret?
Tusen takk på forhånd for alle hjelpsomme tips og forslag,
Mvh
Klikk her for å svare