Våknet i natt og gikk på do. Ikke noe rart med det. Men endte opp med å være misfornøyd med hvordan karmene satt, så rev ned alt igjen. Og på grunn av at det er 4. gang jeg gjør det, så må jeg lage nye hull...kjøpe nye karmer osv. Så da kan det være et godt tidspunkt å prøve å dempe lyden fra vaskemaskinen enda mer! Men hvordan skal jeg bygge? Det beste ville vel vært å bygge en vegg der stendere festes i gulv og tak og ikke mot den eksisterende, slik at vibrasjoner ikke sprer seg? Maks jeg vil bygge ut er 5-10cm...slik at det ikke blir for trangt å gå ut på kjøkkenet. Kanskje det er bedre for meg å ansette snekker...men vil gjerne gjøre litt selv så jeg lærer. Så får ta det som en "utdanningskostnad". Men begynner å bli lei av å aldri bli ferdig, så tar gjerne i mot tips om gode snekkere i Göteborg-området som er fleksible. Masse prosjekter i leiligheten som trenger å fullføres...lei av å jage håndverkere som ikke kommer når de har lovet. Kanskje til og med noen arbeidsvillige som besøker dette forumet og er interesserte!

http://img413.imageshack.us/i/foto003l.jpg/

Jeg tror ikke at lydisolere den veggbiten på bildet vil gi spesielt mye lyddemping - problemet er at døren sitter der, og uansett hvordan du gjør det, vil lyden slippe ut med mindre du også setter inn en spesiell dør - og problemet med det er at disse vanligvis er helt tette, og det er ønskelig at det trekker i dørspalter til toaletter på grunn av ventilasjonen.

Den vanligste måten å dempe lyd billig på pleier å være å sette gipsplater der man misbruker fugemasse i det underliggende laget. Det fungerte veldig bra i barnerommet som jeg bygde om.

Hvis det er slik at veggen vibrerer, ville jeg forsøkt å stive opp den, slå litt på veggen og sjekke om den vil vibrere og hvor den gjør det - er det slik at den gjør det i øvre og nedre kant er det ikke så bra - men hvis det er midt mellom stenderene kan du bare kaste opp litt mer gips, så burde det ordne seg. Siden det er en vegg mot våtrom, finn ut hvor stenderene går og sørg for å ikke skru i vannrør eller strøm. Det letteste er kanskje å rive den eksisterende bekledningen hvis det er plater for å være helt sikker på at man ikke gjør noen feil - da kan du også sette opp flere stendere på veggen hvis det skulle være nødvendig for å stive den opp.

Men som sagt, vær forsiktig så du ikke skader noe - tenk også på at baderommet bør ha en fuktsperre - denne må absolutt ikke brytes, så bruk riktig skrue og riktig plate.

Skroter den planen. En tett dør blir ikke bra. Som du sier...blir ikke bra for ventilasjonen. Så spiller det ingen rolle hvor tykk veggen blir. Døra vil lekke lyd uansett. Takk for svaret!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.