Vi har en enklere sommerhytte. Den er delvis isolert men etterlater en del å ønske på den fronten. Gulvet er isolert men en gang har isolasjonen under kjøkkenet blitt revet bort nedenfra på grunn av lekkasje så den vil jeg gjenopprette, kommer lett til nedenfra der men vil ikke risikere fukt rundt vann/avløp.

Veggene består av doble lag panel og en løvtunn isolasjon :-) Vurderer å bytte panel så da kan vi jo rydde ut det underliggende og isolere.

På loftet finnes det isolasjon, men den ligger i ruller. Våkner ikke bare å rulle ut dem med frykt for fukt.

Hittil har vi stengt av varme osv helt men målet er å kunne ha en grunnvarme på om vinteren.

Finnes det noen guide å lese på/følge så man gjør riktig og dessuten unngår fukt? Takk for alle tips!

Som du beskriver det høres det ut som at hytta står på stolpe- eller torpargrunn? Isoler da kjøkkengulvet igjen, fortrinnsvis med isopor, og sørg for at rotter og mus ikke kan gnage i seg den, helst med musefeller.

Veggene virker jo enkle å ta tak i. Riv bort gammel panel, sett dampsperre, reis opp, legg i mer isolasjon, sett opp ny panel.

Rydd loftet rent, sett dampsperre overalt, fyll loftet med isolasjon til det renner over.

Nå vil riktignok mange Byggahusare komme med diverse innvendinger mot det jeg har skrevet, siden det er et evig stridsspørsmål om man skal ha dampsperre, dampbrems, hvilke materialer man skal ha osv osv. Den brutale sannheten er vel at ingen helt vet i dag hva som er optimalt, men jeg tror at det jeg har skrevet ovenfor er det nærmeste, etter den kunnskapen vi har i dag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.