Hei.

Jeg planlegger å isolere gulv og yttervegg (en yttervegg så lenge) i en gammel sommerhytte fra 50-tallet når jeg uansett skal renovere et lite soverom.
Sommerhytta er generelt dårlig isolert og vi har kun vannet koblet på sommeren og varmen avstengt på vinteren.

Så til spørsmålene...
1. Isolere gulvet. Tanken er å rive bort råsponten og sette trossbottenskive, isolere og legge gulvspån. Det finnes en teoretisk mulighet for å isolere underfra krypkjelleren, men da vil jo råsponten bli igjen som undergulv i hytta...
Hvordan ville dere ha gjort det?

2. Isolere veggen innenfra. Mistenker at det er planker/spont og så Treetex-plate.
Her tenker jeg OSB/plyfa og gips.
Spørsmålet er om jeg skal sette dampsperre eller om det vil ødelegge konstruksjonen på sikt, siden jeg uansett ikke vil kunne få den tett ettersom de øvrige veggene i nåværende tilstand ikke kommer til å ha dampsperre... eller er det like bra å tenke fremover, at det er bedre å sette når jeg uansett holder på...?

Hva tror dere?

M v h

/Frippe

F FrippeFlyer skrev:
1. Isolere gulvet. Tanken er å rive rupanelen og sette trossbunnplate, isolere og legge gulvspon.
Det er enklest og trolig best. Så ville jeg gjort minus gulvspon jeg ikke ville brukt i en hytte som stenges ned på vinteren. Enkelt type 24mm gran gulv er et bedre valg. Har ikke oversikt over aktuelle priser, men tidligere var det også billigst muligens med unntak av skræplaminat fra Rusta som overgulv på sponplatene.

Angående enklest... Det er vanskelig å få godt resultat ved isolering nedenfra. Gjør du det selv så blir det kanskje bra. Ansetter du noen vil arbeidsforholdene være så forferdelige at de trolig slurver med utførelsen med trekk over den nye isolasjonen som resultat, hvilket i prinsippet gjør jobben verdiløs.

F FrippeFlyer skrev:
2. Isolere veggen innenfra. Mistenker at det er planker/spont og deretter Treetex-plate. Her tenker jeg OSB/plyfa og gips. Spørsmålet er om jeg skal sette dampsperre eller om det vil ødelegge konstruksjonen på sikt
Et godt valg å isolere innenfra. Du bevarer utseendet på huset. Ved å være nøye og gjøre en god jobb får du det tettest der det betyr mest innerst. Samtidig unngår du kardinalfeilen ved tilleggsisolering å gjøre det tettest lengst ute der man kan anta at kondenseringspunktet er.

Angående dampsperre... Det er en boks til å framkalle de verste mytedannerne på forumet. Etter noen måneders krangel vil du ikke kunne samle noe fornuftig. Sender PM.

Mvh Findus

• Liker
  • Haha
Markus__ og 2 andre
  • Laddar…
Hei! Prøver å vekke denne tråden.
Hvordan ble det for deg med isoleringen av hytta? Hvilke veier valgte du og er du fornøyd med resultatet?

Jeg har overtatt en hytte der veggene er etterisolert, men ikke gulvet/taket. Hytta er bygd ut i omganger der grunnlaget er en tømmerbygning som ble satt opp som sommerhytte på 60-tallet og den nybygde delen fra 00-tallet. Det er vannbåren varme i hele gulvet. God plass i krypkjelleren under. Jeg tenkte å prøve meg på å gjøre isoleringen nedenfra, da det er altfor mange kalde steder på gulvet om vinteren, ikke minst i skjøtene mellom den nye hytta.

Hvordan gjør jeg etterisolering på beste og kanskje enkleste måte nedenfra? Finnes det noen plater jeg kan bruke og skru opp? Er det noe man skal tenke på for å unngå at fukt bygges inn i gulvet?

S Sorchen skrev:
Hei! Tester å vekke denne tråden.
Hvordan ble det for deg med isoleringen av hytta? Hvilke veier valgte du og er du fornøyd med resultatet?

Jeg har tatt over en hytte der veggene er etterisolert men ikke gulvet/taket. Hytta er utbygd i omganger der grunnlaget er en lafting som ble satt opp som sommerhytte på 60-tallet og nybygd del fra 00-tallet. Det ligger vannbåren varme på hele gulvet. Godt om plass i krypkjelleren under. Jeg tenkte å forsøke isolere nedenfra, da det er altfor mange kalde steder på gulvet om vinteren, ikke minst i skjøtene mellom nye hytta.

Hvordan gjør jeg etterisolering på best og kanskje enkleste måte nedenfra? Finnes det noen plater jeg kan bruke og skru opp? Skal man tenke på noe slik at ikke fukt bygger seg inn i gulvet?
Hei.
Det ble kun isolering i veggene. Der brukte jeg Hunton-plater med trefiberisolering. Ingen dampsperre eller dampbrems. Viktigst for meg var å ikke bygge for tett da hyttas konstruksjon har stått og hatt det bra så lenge og ville garantert ta skade hvis det blir for tett.
Så konstruksjonen innenfra:
Gips - OSB - Hunton isolering - tjærepapp (sitter fra gammelt av) - ytterpanel.
Gulvet er ikke isolert ennå. Det finnes jo varianter for å isolere med materialer som ikke binder fukt og risikerer å danne mugg.
Tillegg: rev innsiden av en annen yttervegg i hytta og valgte der å sette dampbrems (ikke dampsperre).
Viktig i gamle konstruksjoner er som sagt å ikke bygge for tett.
/F

Takk for svar, kult å høre!

Ja, det er akkurat slik jeg tenker om jeg skal isolere nedenfra mot gulvet, noe som isolerer men likevel puster eller materiale som ikke kan mugne hvis varme/kulde kolliderer og for mye fukt oppstår. Kanskje jeg må lage en egen tråd om det med bilder.

• Liker
FrippeFlyer
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.