2.903 lest ·
1 svar
3k lest
1 svar
Isolere gulv og vegg i gammel sommerhytte...
Medlem
· Västra Götaland
· 149 innlegg
Hei.
Jeg planlegger å isolere gulv og yttervegg (en yttervegg så lenge) i en gammel sommerhytte fra 50-tallet når jeg uansett skal renovere et lite soverom.
Sommerhytta er generelt dårlig isolert og vi har kun vannet koblet på sommeren og varmen avstengt på vinteren.
Så til spørsmålene...
1. Isolere gulvet. Tanken er å rive bort råsponten og sette trossbottenskive, isolere og legge gulvspån. Det finnes en teoretisk mulighet for å isolere underfra krypkjelleren, men da vil jo råsponten bli igjen som undergulv i hytta...
Hvordan ville dere ha gjort det?
2. Isolere veggen innenfra. Mistenker at det er planker/spont og så Treetex-plate.
Her tenker jeg OSB/plyfa og gips.
Spørsmålet er om jeg skal sette dampsperre eller om det vil ødelegge konstruksjonen på sikt, siden jeg uansett ikke vil kunne få den tett ettersom de øvrige veggene i nåværende tilstand ikke kommer til å ha dampsperre... eller er det like bra å tenke fremover, at det er bedre å sette når jeg uansett holder på...?
Hva tror dere?
M v h
/Frippe
Jeg planlegger å isolere gulv og yttervegg (en yttervegg så lenge) i en gammel sommerhytte fra 50-tallet når jeg uansett skal renovere et lite soverom.
Sommerhytta er generelt dårlig isolert og vi har kun vannet koblet på sommeren og varmen avstengt på vinteren.
Så til spørsmålene...
1. Isolere gulvet. Tanken er å rive bort råsponten og sette trossbottenskive, isolere og legge gulvspån. Det finnes en teoretisk mulighet for å isolere underfra krypkjelleren, men da vil jo råsponten bli igjen som undergulv i hytta...
Hvordan ville dere ha gjort det?
2. Isolere veggen innenfra. Mistenker at det er planker/spont og så Treetex-plate.
Her tenker jeg OSB/plyfa og gips.
Spørsmålet er om jeg skal sette dampsperre eller om det vil ødelegge konstruksjonen på sikt, siden jeg uansett ikke vil kunne få den tett ettersom de øvrige veggene i nåværende tilstand ikke kommer til å ha dampsperre... eller er det like bra å tenke fremover, at det er bedre å sette når jeg uansett holder på...?
Hva tror dere?
M v h
/Frippe
Det er enklest og trolig best. Så ville jeg gjort minus gulvspon jeg ikke ville brukt i en hytte som stenges ned på vinteren. Enkelt type 24mm gran gulv er et bedre valg. Har ikke oversikt over aktuelle priser, men tidligere var det også billigst muligens med unntak av skræplaminat fra Rusta som overgulv på sponplatene.F FrippeFlyer skrev:
Angående enklest... Det er vanskelig å få godt resultat ved isolering nedenfra. Gjør du det selv så blir det kanskje bra. Ansetter du noen vil arbeidsforholdene være så forferdelige at de trolig slurver med utførelsen med trekk over den nye isolasjonen som resultat, hvilket i prinsippet gjør jobben verdiløs.
Et godt valg å isolere innenfra. Du bevarer utseendet på huset. Ved å være nøye og gjøre en god jobb får du det tettest der det betyr mest innerst. Samtidig unngår du kardinalfeilen ved tilleggsisolering å gjøre det tettest lengst ute der man kan anta at kondenseringspunktet er.F FrippeFlyer skrev:
Angående dampsperre... Det er en boks til å framkalle de verste mytedannerne på forumet. Etter noen måneders krangel vil du ikke kunne samle noe fornuftig. Sender PM.
Mvh Findus
Klikk her for å svare