Hallo alle sammen. Jeg er i sluttfasen av å bygge et hus, og har kommet til isoleringen av garasjen - en oppgave vi bestemte oss for å gjøre selv, som vi nå har funnet ut trenger mer arbeid enn vi hadde planlagt.
Vi har isolasjon, plast værbestandige ark, tape osv. for å gjøre denne delen av jobben, men våre byggere har nå bedt om at vi ordner festene for gipsplatene (jeg tror uttrykket er glesning)
Jeg har ingen erfaring med dette og lurer på, hvilken dimensjon av trevirke bruker vi, hvilken type avstand har vi (er det bare C/C 60 fra gulvet opp).
Dette kan virke som et enkelt spørsmål, men jeg håper at dere har noen minutter til å hjelpe meg.
Hello everyone. I am in the final stages of building a house, and have come to the insulation of the garage - a task we decided to under take ourselves, which we have now found needs more work than we had planned.
W have insulation, the plastic weather proof sheets, tap etc to do this part of the job, but our builders have now asked that we sort out the fixing for the plaster boards (I think the term is glesning)
I do not have any experience of this and was wondering, what dimension of timber do we use, what sort of spacing do we have (is it just CC 60 from the floor up).
This may seem like a simple question, but I do hope that you have a few minutes to help me.
Jeg er ikke sikker på hva du refererer til med "fixing of plaster boards". Normalt bruker du ikke det på vegger. Gipsplatene skrus bare direkte inn i veggstenderne. Noen liker å sette opp OSB eller kryssfiner først (for å enkelt kunne skru ting hvor som helst på veggen).
Hvis du har gipsplater i taket, bruker du normalt 28x70 "glespanel" med 300mm avstand senter/senter.
Sett isolasjon mellom det ekstra treverket. Det er bra med mellomrom for å unngå å penetrere plasten når du setter opp hyller osv. Ikke glem å legge en i bunnen.
Vurder å bruke OSB eller kryssfiner bak gipsplaten for enklere montering av ting på veggen og økt stivhet.
Takk for bildet, jeg er litt mer forvirret, da når jeg snakket med byggmesterne mine fortalte de meg at jeg ikke trenger OSB og i stedet lage en ramme med plywood.
Jeg tror jeg må få noen til å forklare det personlig, da jeg tror det er noe jeg mangler i oversettelsen.