Hvordan gjør man i gulv? Boden står på plinter. Og gulvet er isolert mellom gulvbjelkene. Skal man ha plast eller dampsperre også i gulvbjelkelaget? Eller bare i vegg og tak?

R roggabear skrev:
hvordan gjør jeg i gulv, plast der også? Hvor i så fall? kommer til å legge gulvplater og laminat på det.
Enklest er oppå gulvplatene. Du må gjøre så det stikker ut i nederkant av veggene så du kan tape sammen gulv og vegg.

• Liker
roggabear
  • Laddar…
Innså nå at det ikke er mulig å enkelt få til ventilert luftspalte i ytterveggene. Svillen er spikret oppå gulvsponet og ligger tett mot vindsperren som i sin tur ligger tett mot ytterpanelen. Bør jeg likevel ordne en spalte mellom vindsperre/isolasjon og ytterpanel, selv om denne ikke blir ventilert?

Isolasjon og trebjelker på en innervegg.

R roggabear skrev:
Det høres fornuftig ut. Kreves det da cellulosebasert isolasjon? Har mineralull hjemme allerede, men må kanskje tenke om da?
Da har du endret forutsetningene fullstendig. Enten så er hytta permanent oppvarmet eller så er den ikke permanent oppvarmet.

Om den er permanent oppvarmet kan du ha en god isolering, men du må sørge for at den er beskyttet slik at den varme inneluften ikke kan finne veien inn i isolasjonen. Naturlovene kan heller ikke forhandles med; hytta må alltid være varmere innvendig enn det er utvendig.

Om du tenker å bruke hytta på en slik måte at den i perioder er kaldere inne enn ute, kan du ikke forhindre kondens i isolasjonen. Du må da velge en type isolasjon som ikke påvirkes så mye av fukt. Cellulose anses å ha de egenskapene. (Jeg har selv ingen erfaring med det.) Ellers finnes jo celleplast.

En annen måte er å bruke den såkalte dampbremsen. Da tillater man fukt å komme inn i isolasjonen, men man håper at den senere skal tørke ut.

Om huset skal være uoppvarmet i lange perioder kan det være like greit å droppe isolasjonen. Bygg av tykt tre i stedet og sørg for at det i det minste er vindtett. Da må du koste på mer energi når hytta skal varmes opp, men du trenger i det minste ikke bekymre deg for at isolasjonen skal mugne.

• Liker
roggabear
  • Laddar…
Magnus E K
Datostempelet gir en tidligste dato når boden kan være bygd, men du kan ikke vite sikkert at de ikke har brukt sponplate som har ligget på lageret i et halvdecennium eller mer. Også VP-rør for strøm kan være datostemplet, fant slike i min bod.

• Liker
roggabear
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Datostempelet gir en tidligste dato når boden kan være bygd, men du kan ikke vite sikkert at de ikke har brukt sponplate som har ligget på lageret i et halvt tiår eller mer. Også VP-rør for el kan være datostemplet, fant slike i min bod.
Har ikke dette innlegget havnet i feil tråd? Skulle tro at det er den endeløse scrollfunksjonen som har lurt deg.

A andersmc skrev:
Har ikke dette innlegget havnet i feil tråd? Skulle tro det er den endeløse scrollefunksjonen som har lurt deg.
Nei, kom opp et spørsmål om datostemplet gulvspån tidligere i tråden, derfor svaret.

• Liker
roggabear og 1 annen
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Datostempelet gir en tidligste dato når boden kan være bygd, men du kan ikke vite sikkert at de ikke har brukt sponplate som har ligget på lageret i et halvt tiår eller mer. Også VP-rør for elektrisitet kan være datostemplet, fant slike i min bod.
Da kan vi iallfall føle oss sikre på at det svarte på sponplatene (som lå under finéren på gulvet) ikke er asbestholdig svartlim.

A andersmc skrev:
Da har du endret forutsetningene fullstendig. Enten så er hytta permanent oppvarmet eller så er den ikke permanent oppvarmet.

Om den er permanent oppvarmet kan du ha en god isolasjon, men du må sørge for at den er beskyttet fra at den varme inneluften kan lete seg inn i isolasjonen. Det går heller ikke an å forhandle med naturlovene; hytta må alltid være varmere inni enn hva det er utenfor.

Om du tenker å bruke hytta på en slik måte at det i perioder er kaldere inne i hytta enn utenfor kan du ikke forhindre kondens i isolasjonen. Du må da velge en type isolasjon som ikke påvirkes så mye av fukt. Cellulose anses ha de egenskapene. (Jeg har selv ingen erfaring med det.) Ellers finnes jo celleplast.

En annen måte er å bruke den såkalte dampsperren. Da tillater man fukt å komme inn i isolasjonen, men man håper at den senere skal tørke ut.

Om huset skal være uoppvarmet lange tider kan det være like bra å droppe isolasjon. Bygg av tykk treverk i stedet og sørg for at det uansett er vindtett. Da må du koste på mer energi ved de anledninger når hytta skal varmes, men du trenger i alle fall ikke bekymre deg for at isolasjonen skal mugne.
takk. Vi sikter på å ha rommet oppvarmet innen overskuelig framtid. Endrer vi oss i framtiden så får vi finne litt passende tiltak for det da (åpne opp veggene og ta bort plast).

Men er fortsatt usikker på hvordan vi skal løse det i gulv. Ifølge träguidens prinsippskisser så er det dampsperre i vegg men ikke ut over gulv i tilfellet uteklimatisert krypkjeller.

R roggabear skrev:
takk. Vi sikter på å ha rommet oppvarmet innen overskuelig fremtid. Endrer vi oss i fremtiden så får vi finne passende tiltak for det da (åpne opp veggene og fjerne plast).

Men er fortsatt usikker på hvordan vi skal løse det i gulv. Ifølge treveiledningens prinsippskisser så er det dampsperre i vegg men ikke ut over gulv i tilfellet uteluftsventilert krypkjeller.
Ville det ikke vært passende å følge treveiledningens prinsippskisser?

• Liker
roggabear
  • Laddar…
R roggabear skrev:
takk. Vi sikter på å ha rommet oppvarmet innen overskuelig framtid. Endrer vi oss i fremtiden får vi finne en passende løsning for det da (åpne opp veggene og fjerne plast).

Men er fortsatt usikker på hvordan vi skal løse det i gulvet. Ifølge treveiledningens principskisser er det dampsperre i vegg men ikke ut over gulv i tilfelle uteluftsventilert krypkjeller.
Man kanskje regner med at gulvsporplatene i seg selv er diffustette? I så fall kan du bare la plasten inne i veggene gå ut noen centimeter og teipe den i gulvet.

Så er det ikke så fryktelig mye jobb å rulle ut plasten på gulvet også, og teipe plasten fra veggene mot den i stedet.

Du tenkte legge noe laminatgulv? Da legger du sånn trinnlyddemping på plasten og deretter laminatet på den.

• Liker
roggabear
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ville det ikke vært passende å følge træguidens prinsippskisser?
Jepp, sånn blir det

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Kommer også til å lage ventilert luftspalte i veggen ved å bore hull i svillen, skrått nedover ut gjennom ytterpanelet. Sette kobbernett eller montasjebånd over hullene som blir i ytterpanelet for å hindre mus fra å komme inn der. Skjærer ned den nåværende vindsperren og skrur deretter 22 mm bord i vinkelen mellom veggstender og ytterpanel og så stifter jeg vindsperre innvendig på bordene så en 22 mm ventilert luftspalte oppnås. Tror det kan være bra å få til ventilasjon av veggen.

Eller finnes det noe bedre måte å ordne ventilasjon i veggen?
For det er klart jeg bør sørge for ventilasjon om jeg setter plast inne på den varme siden?

Vi tenkte sette innendørspanel som overflatemateriale i boden, både på vegger og i tak. Trenger man å ha noen plater som OSB/spon bak panelet? Tenker for å stabilisere konstruksjonen, eller gjør innendørspanelet konstruksjonen tilstrekkelig stiv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.