Hei
Jeg er midt i en stor renovering av mitt nykjøpte hus og trenger hjelp med isoleringen på loftet.
Huset er fra 80-tallet og har ca. 70 kvm i overetasjen.
Jeg vil fjerne lyd, altså vil jeg ikke høre barn springe/skrike når jeg er i etasjen under.
Hva skal jeg ha mellom bjelkene under gulvet osv.
Reglene er 22 cm høye, det er foreløpig tomt mellom tak og gulv.
Jeg skal også ha vannbåren gulvvarme så skal legge sporede sponplater som jeg deretter setter fiskebeinsparkett på.

Jeg har tenkt å gjøre følgende og vil gjerne høre om noen har en bedre idé

1. Fylle mellom bjelkene med 145mm steinullplater fra merket rockwool eller paroc
2. Stenge med sporede sponplater.
3. Legge noen form for lydisoleringsmatte/plate, vet ikke hvilken.
4. Legge 8-10mm playwood, mdf, eller annet sterkt materiale, da det står så i anvisningene for fiskebeinsparketten.
5. Installere parketten.

Her kommer de produktene jeg har tenkt å bruke samt bilder av hvordan det ser ut i dag.
Isoleringen:
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-paroc-solid-p16890#884=35958
Gulvet:
https://www.bjelin.se/fiskbensparkett-ek-select-mattlack-morkbrun-falun

• Renovering av hus fra 80-tallet, med synlige gulvbjelker og kabler på overetasjen, forberedt for isolering og gulvvarme. Veggene er uferdige.
  • Bilde av gulv med treplanker, rør og sagflis. Rørene er festet til treet med klemmer. Ikke fylt eller ferdig isolert.
  • Byggeplass på loftet med synlige trebjelker, slitte isolasjonsplater og rørlegging. Klare for renovering og innlegging av ny isolasjon og gulvvarme.
  • Skjermbilde av installasjonsanvisning for Bjelin parkett fiskbensmønster, inkludert detaljer om underlag, fuktsperre, og krav for gulvvarme.
Et forslag er å bruke celluloseisolering heller enn mineralull. Det er tyngre og har dermed bedre lydisolerende evne. Du kan med fordel bruke løs isolasjon så det blir riktig godt fylt og helt fritt for glipper, noe som har stor innvirkning på lydisoleringen.

• Liker
AhmedA og 1 annen
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Et forslag er å bruke celluloseisolasjon heller enn mineralull. Det er tyngre og har dermed bedre lydisolerende evne. Du kan med fordel bruke løs isolasjon så blir det virkelig godt fylt og helt fritt for sprekker, noe som har stor innvirkning på lydisolasjonen.
Takk for ditt svar.
Jeg har sett på celluloseisolasjon (icell) men det er nesten dobbelt så dyrt som steinull. Gjør det virkelig så stor forskjell?

AhmedA AhmedA skrev:
Takk for ditt svar.
Jeg har sett på cellulosaisolering (icell) men det er nesten dobbelt så dyrt som steinull. Gjør det virkelig så stor forskjell?
Ikke nevneverdig og definitivt ikke for trinnlyd. Les på byggforsk om akustikk i trebjelkelag er et tips.

• Liker
AhmedA
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.