6.825 lest ·
23 svar
7k lest
23 svar
Isolasjon innside mot yttervegg.
Holder på og renovere et lite rom, der jeg skal bytte ut isolasjon (spån) i vegg og gulv. Erstatte plankene med osb og gips.
Veggen som er mot ytterveggen (sørlig retning) ser slik ut (hvordan legger jeg ved bilde?) når jeg har revet karlit panel 12mm. Planker og spån nesten helt opp. Ca 15 cm mangler. Og bak papp.
Min fundering er nå, er dette en luftspalte eller har det bare pakket seg sammen over tid?
Veggen som er mot ytterveggen (sørlig retning) ser slik ut (hvordan legger jeg ved bilde?) når jeg har revet karlit panel 12mm. Planker og spån nesten helt opp. Ca 15 cm mangler. Og bak papp.
Min fundering er nå, er dette en luftspalte eller har det bare pakket seg sammen over tid?
Jeg fortsetter på min gamle tråd.
Har ikke kommet lenger enn på bildene av ulike grunner.
Mitt tidligere spørsmål står fortsatt.
Så får dere unnskylde mine dumme spørsmål.
Men skal rive opp gulvet nå. Og jeg lurer på om det finnes noen risikoer med det?
Kan gulvbordene være en del av konstruksjonen slik at de holder bjelker på plass?
Dvs hvis jeg river opp dem i dag. Og lar det være åpent en tid. Kan bjelkene skli av gårde og endre form slik at det blir skadelig for huset?
Har ikke kommet lenger enn på bildene av ulike grunner.
Mitt tidligere spørsmål står fortsatt.
Så får dere unnskylde mine dumme spørsmål.
Men skal rive opp gulvet nå. Og jeg lurer på om det finnes noen risikoer med det?
Kan gulvbordene være en del av konstruksjonen slik at de holder bjelker på plass?
Dvs hvis jeg river opp dem i dag. Og lar det være åpent en tid. Kan bjelkene skli av gårde og endre form slik at det blir skadelig for huset?
Det skal ikke være noen fare med gulvbjelkene for at du river opp et skikkelig gammelt gulv. Dog synes jeg at du skal ta det opp helt så det går an å gjenbruke det. Den typen av ekte massive gulv koster mye i dag.
Synes også det er dumt å bytte en skikkelig plankvegg mot spinkelt og syntetisk OSB & gips.
Det går an å fylle opp isoleringen i veggfeltene (også gulvet) ved å sprøyte inn løsull (cellulosebasert).
Uansett hvordan du gjør det, skal veggen og gulvet være 100% vindtette. Det er ikke det samme som fuktighetstett. Vindtetthet oppnås med drenering i eldre hus (+ lister). (Også selvsagt vindsperre og plate-materialer som masonitt & tretex.)
Synes også det er dumt å bytte en skikkelig plankvegg mot spinkelt og syntetisk OSB & gips.
Det går an å fylle opp isoleringen i veggfeltene (også gulvet) ved å sprøyte inn løsull (cellulosebasert).
Uansett hvordan du gjør det, skal veggen og gulvet være 100% vindtette. Det er ikke det samme som fuktighetstett. Vindtetthet oppnås med drenering i eldre hus (+ lister). (Også selvsagt vindsperre og plate-materialer som masonitt & tretex.)
Mm jeg forstår tankene dine. Men plankene på veggen er ikke solide som gulvet. De er gjenbrukte og skjøtet overalt.
Blir det dårligere stabilitet med osb osv sammenlignet med treplanker?
Eller hvorfor er det dumt?
Jeg vet som sagt ikke. Så del gjerne meninger og erfaringer.
Blir det dårligere stabilitet med osb osv sammenlignet med treplanker?
Eller hvorfor er det dumt?
Jeg vet som sagt ikke. Så del gjerne meninger og erfaringer.
Du burde gjøre en litt større analyse.A Awes78 skrev:
Å tette til vegger, gulv, takbjelker osv. og smelle på billige tette materialer kan innebære at du ganske raskt får massevis av problemer og ødelegger huset. Jeg ville vært forsiktig med å rive ned vegger og gulv hvis de ikke er ødelagt, men kanskje de er det? Jeg ville isolert forsiktig med åpne materialer. Gulvet kan du oftest isolere nedenfra.
Jeg liker solide massive naturlige mtrl. De føles bedre for miljø & helse, og gir for meg en bedre følelse. Dessuten vet vi at de fungerer lenge og vel i gamle hus som er bygget for de mtrl. Nye mtrl er laget for nye hus. Forutsetningene er forskjellige mellom nye og gamle hus. Litt som at en Ferrari ikke presterer så bra som forventet ute i skogen... Den er optimalisert for andre forutsetninger.A Awes78 skrev:
Nå går det sikkert bra å ha OSB + gips i stedet for plankevegg med masonite og/eller tretex.
Jeg befatter meg ikke med sponplater/MDF fordi de inneholder syntetisk lim. Dessuten mister de all sin bæreevne hvis de blir våte, og pga limet er de betydelig mer fukttette enn masonite og tretex som kun består av trefibre uten tilsetninger.
Stabiliteten i veggen blir ikke dårligere med OSB & gips.
Når det gjelder gulv, så mener jeg at det ikke finnes bedre, vakrere, mer slitesterke, mer behagelige å gå på, gulv enn solide massive plankegulv. (ulakkerte)
Økonomi: Å ikke røre/gjøre om noe det ikke er noe feil på er selvfølgelig billigst. Eller å gjøre minst mulig inngrep, dvs bare det som er absolutt nødvendig.
Vanlig massivt trevirke man kjøper på trelastlageret er i prinsippet dessuten alltid billigst sammenlignet med moderne mtrl. I alle fall hvis man gjør arbeidet selv. Og ikke er ute etter moderne utseende. Vil man ha helt glatte, rette og livløse intetsigende vegger så er de moderne mtrl og metodene bedre. Vil man derimot ha vegger med karakter så kjører man på gamle velprøvde mtrl & metoder.
I sluttenden er det opp til deg hva du vil ha/synes om/trives med. Men, alltid med gamle hus, så må man vite hva man holder på med for ikke å gjøre noe dumt av misvisninger. (Ja, det gjelder vel egentlig alt man gjør, men hvis vi holder oss til emnet her så.)
Si at jeg beholder tregulvet med sponet under.
Forbedrer veggene med ny isolasjon der det mangler. Og spikrer opp nye bord.
Hva skal jeg i så fall legge utenpå for å kunne tapetsere samt legge et nytt gulv ovenpå gulvbordene?
Forbedrer veggene med ny isolasjon der det mangler. Og spikrer opp nye bord.
Hva skal jeg i så fall legge utenpå for å kunne tapetsere samt legge et nytt gulv ovenpå gulvbordene?