Snublet over denne linken.
Dette høres spennende ut, hva tror dere alle byggeeksperter? Fungerer det? Er det bra?

http://isotimber.se/

Det er jo gøy at det kommer nye greier innen bygg. Men jeg tror ikke dette produktet vil revolusjonere byggingen. Dårlig isolasjonsevne er vel den største ulempen jeg ser. Så er heller ikke "tre mann, to arbeidsdager" så forferdelig raskt for å reise stenderverket til et 100m² stort hus. Det er vel omtrent den tiden det har tatt å reise en konvensjonell stenderverk.

Selve stenderverket er en ganske liten del av hele husbyggingen. Det er vanskelig å spare så veldig mye tid akkurat på det trinnet.

andersmc skrev:
Dålig isoleringsevne er vel den største ulempen jeg ser.
U-verdi på 0,11 for isotimber tilsvarer jo vanlig MU så jeg synes nok at det er feil å si at det er dårlig isolasjonsevne. Fordelen er vel at det er en diffusjonsåpen konstruksjon.

Snakket med bygningsinspektøren der det presenterte objektet bygges og de syntes mest at det var interessant med ny teknologi.

Det er vel ikke i det hele tatt samme U-verdi som mineralull. En 300mm tykk vegg bygget som en konvensjonell regelkonstruksjon, isolert med mineralull, har en U-verdi på 0,12 W/m² °C. En 300 mm tykk vegg bygget av ISO-tømmer har en U-verdi på 0,20 W/m² °C. Det synes jeg i alle fall er stor forskjell.

Og heller ikke forstår jeg hva fordelen er med at den er diffusjonsåpen. Det gjør jo bare at du risikerer å få enda dårligere isolasjon, på grunn av kondensvann eller enda verre, is, inne i veggen.

andersmc skrev:
Det er vel ikke i det hele tatt samme U-verdi som mineralull. En 300mm tykk vegg bygget som en konvensjonell stenderkonstruksjon, isolert med mineralull, har en U-verdi på 0,12 W/m² °C. En 300 mm tykk vegg bygget av ISO-tømmer har en U-verdi på 0,20 W/m² °C. Det synes i alle fall jeg er stor forskjell.
Nå er jeg ingen ekspert på isolasjon og sjekket bare på produsentens hjemmeside så derfra stammer opplysningene.

Isotimber 300e95 u-verdi 0,11 (total tykkelse 395mm)
Paroc med klimaskive 240 + 2*70 u-verdi 0,112 (total tykkelse 380mm)

Valgte Paroc-alternativet siden jeg nettopp har sett på denne konstruksjonen for vårt kommende bygg.

For meg er det ganske likt men kanskje jeg misser noe?

Tillat meg å tvile noe på deres isolerdata!
Kan ikke finne noe sted hvordan de har fått fram sine verdier.

S
hvorfor?
veldig grovt kan man si at luft isolerer. og det er mye kanaler i stokkene.
så om tallene stemmer er et annet spørsmål

De oppgir U-verdi for ulike blokker uten å ha støtte fra noe institutt som f.eks. SP. Med tanke på at deres produkt er helt nytt, bør man ha et sertifikat.
Deretter skryter de av at treblokker er diffusjonsåpne, for å i neste avsnitt snakke om behovet for å regle på innsiden for strøm osv. - samt at spalten skal fylles med isolasjon. Fortsatt ingen dampsperre?

Om disse blokkene er fornuftige, avhenger i stor grad av sannhetsgehalten i produsentens opplysninger, og naturligvis av prisen. Noen som har fått prisopplysninger?

Jeg vurderte å bruke isotimber til min utvidelse på tømmerhuset. Fikk da disse opplysningene fra dem. Har gitt opp tanken da jeg synes det blir for dyrt, men jeg tror likevel på ideen. Byggeblokkene finnes i 3 forskjellige bredder,
Bredde x høyde x lengde
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm veggflate
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Utover byggeblokkene inngår også syll, bjelke og plywood på ut- og innside. Mer info finnes på hjemmesiden, www.isotimber.se

Hvis du kommer opp til 100 kvm veggflate så spanderer vi frakt og montering.

borichard skrev:
Bredde x høyde x lengde
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm veggflate
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Ante at det var tilfellet, ikke minst med tanke på bearbeidingen av virket.
Lettbetong, også diffusionsöppet materiale, dessuten ikke organisk, ca 700 kr/m2 for tykkelse 300-365 mm. Game over.

andersmc skrev:
Så er jo heller ikke "tre mann, to arbeidsdager" så fryktelig raskt for å reise stommen til et 100m² stort hus. Det er vel omtrent den tiden det har tatt å reise en konvensjonell reisverkstomme.
Går det såpass fort å reisverke, isolere, sette plast og for eksempel en OSB-plate på innsiden?

Jeg har ingen erfaring i det hele tatt med dette, men er nysgjerrig!

anaitis skrev:
Tillat meg å tvile noe på deres isolasjonsdata!
Kan ikke finne noe sted hvordan de har kommet fram til sine verdier.
Bra at du tok det opp. Jeg hadde samme tanke, men ville ikke virke som en surpomp. Rent spontant virker deres verdier veldig bra, og man skulle som sagt gjerne vite nøyaktig hvordan de har kommet fram til dem.
SBH skrev:
hvorfor?
mye grovt kan man si at luft isolerer. og det er mye kanaler i stokkene.
men om tallene stemmer er et annet spørsmål
Det finnes jo ingen ekte tegning, det eneste som finnes er produktbildene. Men ser man på dem, ser man at det er en veldig stor del av blokkene som er gjennomgående tre.

Luft isolerer, om det er i veldig smale spalter. Veldig smale betyr altså deler av mm. Luft i bredere spalter isolerer dårligere, mye bredere isolerer det ikke i det hele tatt. Om spaltene i ISO-timber er laget av en sagklinge, burde de være minst 3 mm brede. Det er for mye for å få virkelig god isolasjon.

Rappala skrev:
Går det så pass fort å stendere, isolere, sette plast og for eksempel en OSB-plate på innsiden?

Jeg har ingen erfaring overhodet med dette, men er nysgjerrig!
Å reise en stendervegg går raskt. Det er ikke det momentet som dominerer et husbygg.

Så kan det være vanskelig å gjøre en helt rettferdig sammenligning. Det tar naturligvis en del tid å montere OSB på en stendervegg. Men husk at ISO-vegg ikke er ferdig når den er reist. Du må uansett fortsette med stendere og isolering på innsiden for å ha noe sted å trekke el mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.