Hei.

Vil fjerne en vegg og erstatte den med en bærende bjelke. Lengden på bjelken vil være ca. 6 meter og hele bredden på det "nye" rommet er 6 meter (bjelken ligger midt i rommet så det er 3 meter per side). Huset er en 1½ plans villa og det eksisterende bjelkelaget er 220x45. Klarer jeg meg med IPE 220 eller hva mener dere jeg bør bruke for bjelke?

Takk på forhånd

Flyttet fra teknikk. Jeg tror at flere "dimensionerings freaks" leser i dette emnet.

Et relevant spørsmål er hvordan det ser ut i etasjen over, finnes det noen bærende vegg som hjelper takstolene?

I overetasjen finnes det ingen bærende vegger som bærer takstolene i midten over denne veggen, men her er det et åpent rom. Takstolene hviler helt på ytterveggene og kanskje litt på midtveggen i huset (Den veggen som jeg vil erstatte med bjelke). Hovedformålet med veggen er å bære bjelkelaget mellom etasjene.

Sist redigert:
Leet skrev:
På overetasjen er det ingen bærende vegger som bærer takstolene i midten over denne veggen, utenom her er det et åpent rom. Takstolene hviler helt på ytterveggene og kanskje litt på midtveggen i huset (Den veggen som jeg vil erstatte med bjelke). Hovedformålet med veggen er å bære bjelkelaget mellom etasjene.
Det er ingen problemer med å regne på om det bare er bjelkelaget/overetasjen som skal belaste bjelken.
Men jeg blir ikke helt klok på ditt siste innlegg, er det en bærende vegg oppe som støtter takstolene eller ikke?
Dette er veldig viktig å klarlegge først, et "kanskje litt" duger ikke som fakta.

• Liker
hempularen
  • Laddar…
Skal fikse et bilde med mål og alt når jeg kommer hjem i kveld så kanskje det blir tydeligere.

Jeg våger ikke å ha synspunkter på balkdimensjonen. Men en annen ting du bør undersøke er hvordan du skal feste inn balken. Hvis jeg tolker det riktig, har du 36 kvm rom over denne balken. I boliger dimensjonerer man for 200 kg / kvm pluss egenvekten (som nesten kan forsømmes tror jeg), dvs. 7,2 tonn. Halvparten av den lasten havner på balken, dvs. 3,6 tonn. Dette fordeler seg deretter slik at det blir 1,8 tonn per opplagspunkt.

Ofte må man forsterke grunnlaget for å kunne ta opp en slik punktlast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.