Vi er på vei til å isolere et hus med skråtak (plater av steinull, dampsperre og gipsplater), noe vi skal gjøre selv. Vår husbygger står imidlertid for installasjon av ventilasjonsanlegg med rør og ventiler for avtrekk, og også installasjon av peis med tilhørende rør.

Rørene og ventilene for ventilasjonen er på vei til å bli montert, men husbyggeren vil vente med rørene for peisen. De sier at det vanligvis ikke gjøres før isolering (i stedet etter maling). Jeg synes det høres helt feil ut - det må jo være mye lettere og sikrere å installere også rørene for peisen før skråtaket isoleres.

Jeg mistenker at det blir vanskelig å sørge for at dampsperren blir tett når man gjør en rørføring i ettertid.

Hva sier dere som vet?

Jeg gjorde dampsperre først, så ovnen, men man får med en slags duk som skal tilsluttes mot dampsperren så det går nok uansett.
Jeg isolerte dog med løsull.

Ulempen med å gjøre det senere kan jo være at man får ned masse spor og skitt i isoleringen, jeg fikk mitt på plasten, det som ikke falt ned på gulvet var lett å ta med støvsugeren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.