Vi skal installere en peis i huset vårt som vi renoverer. På bildet nedenfor ser dere hvordan vi har tenkt at den skal stå. Murpipa er bak på høyresiden. På venstresiden har vi tenkt å bygge ut en del av veggen, der den hvite platen står, for at vi ikke skal gå inn i den.
Vårt problem er at den venstre veggen er av tre. Hva skal vi bruke for material som er varmebestandig? Minerittplate, siporexblokk?
I instruksjonen står det at peisen skal stå 600 mm fra brennbart material og foran peisen 300 mm til tepper og lignende. Hvis vi skulle sette en minerittplate eller noe lignende på den venstre veggen, kan man da minske avstanden mellom veggen og peisen, og i så fall med hvor mye?
Vi hadde håpet på å ha rundt 15-20 cm fra veggen, er det mulig?
Finnes det ikke noen skisse ovenfra som viser avstanden til ubrennbar & brennbar vegg? I Conturas brosjyrer så har de skisser på det slik at man kan planlegge før kjøp av ovn, finnes også i installasjonsveiledningen som følger med ovnen.
Her er et eksempel, målene er forskjellige mellom modellene.
Hei..
bruk mineritt platen, det er enklere å fikse etterarbeidet på den ..
men sett en plate bak ovnen også, så får hjørnet en helhet med peisen..
og sett også gips bak mineritten så blir det ekstra bra ...og trygt....
avstanden 15 - 20 cm føles bra, så kjør på det.
Jeg ville gjort det slik ...lektet som vanlig, så satt opp gipsen, så ville jeg saget ut 5 cm remser av mineritten og fordelt tre på hver plate langsgående fra gulv til tak ..som en avstand mellom gipsen og mineritten..
da stopper varmen i mineritten og når ikke gipsen. En meget sikker konstruksjon...
Og husk å forbore mineritten så den ikke går i stykker når du skrur den opp..
Under ovnen hva skal du ha der..????
Eti..
Det der burde stå i monteringsanvisningen til ovnen. I alle fall når det gjelder badstueovner, så er det slik at en mineritplate halverer avstanden til brennbart, men da må platen monteres med luftspalte bak. Husker ikke målet på luftspalten, men minst 30 mm er det, så det blir ikke så pent i en stue.
Har ovnen glass både foran og bak? sammenligner man med f.eks. conturaovnene virker denne modellen ikke direkte egnet for montering i hjørne eller vegg.
Det er alltid best med "steinsvegger" ved ovner, men ta kontakt med feieren, der får du det rette svaret.
Det er dessuten han som skal besiktige installasjonen.
Ifølge min skorsteinstekniker (de som utfører brannsikkerhetsinspeksjoner og godkjenner nyinstallasjoner) så er ingen plater og trevegger godkjent for å redusere avstanden fra ovn til brennbar del. Kun stein 10 cm (tegl, lettbetong eller lettklinker) er ok. Jeg spurte når jeg vurderte å bytte min vedovn mot en peisovn.
Leste her nylig på Sotarbolagets hjemmeside at om man monterer en 8 mm fibercementplate ( minerit ) på en trevegg og har en distanse ( luftspalte ) på 25 mm så kan man redusere avstanden til ovnen med 25 cm, ellers er det 50 cm som gjelder..til brennbart.. Det finnes alternativer .....
Eti..
Det kan tenkes finnes alternativer, ja. "Min" sotartekniker er kjent for å være "hard". Man skulle ellers tro at disse reglene rimeligvis burde være like i hele landet, men som vanlig får man en følelse av at det finnes rom for tolkning.
Siden det uansett er skorsteinsmesteren eller sotarteknikeren som skal godkjenne din ildsted & skorstein så er det selvfølgelige tipset å høre med dem først. Alltid trist å måtte gjøre om noe hvis myndighetene stritter imot.
Det går også an å lage en vegg av minerit på plateregel fylt med steinull i henhold til instruksjonene jeg lenket til. Jeg har bygget en slik som feieren godkjente. Deretter virker det som feiere er en merkelig rase. Eller i det minste følger de ikke nasjonale regler. Det som går en gang går ikke en annen gang.
Ifølge min skorsteinstekniker (de som utfører brannsikkerhetsinspeksjoner og godkjenner nyinstallasjoner) så er ingen plater og trevegger godkjente for å redusere avstanden fra ovn til brennbart materiale. Kun stein 10 cm (tegl, lettbetong eller lettklinker) er ok. Jeg spurte da jeg vurderte å bytte peisovnen min med en pelletskamin.
Så Tylö, Harvia med flere er ute og lyver i sine monteringsanvisninger? Nei, din tekniker er ute og seiler!
50 cm uten plater, 25 cm med en plate med luftspalte, 12,5 cm med to plater og doble luftspalter er det som gjelder.
Takk for alle svar. Vi var og så i en peisbutikk i dag og de hadde en tykk plate av ildfast materiale man kunne kjøpe. De sa at det spilte ingen rolle hvor varm ovnen var, man kunne plassere den 5 cm fra det materialet likevel.