Har hørt at man skal kunne kjøre ned rør til bryggefester i sjøbunnen ved hjelp av en vannslange som man plasserer i røret. Vanntrykket skal da trenge bort bunnsedimentet og røret skal da synke. Noen som har testet dette og kan komme med litt tips. Også hvordan man løsner disse rørene senere til vinteren, er det da på samme måte når man løsner dem?
Det tiltenkte stedet har slam/sandbunn.
Det tiltenkte stedet har slam/sandbunn.
Du skal helst ha noe konisk.
Begynte med 2" rør og to gikk ikke å dra opp, i mitt tilfelle med flytebrygge, for de suger fast så inn i h.....
Etter det hugger jeg noen slanor og bruker, de er koniske, pleier å holde noen år.
Begynte med 2" rør og to gikk ikke å dra opp, i mitt tilfelle med flytebrygge, for de suger fast så inn i h.....
Etter det hugger jeg noen slanor og bruker, de er koniske, pleier å holde noen år.
Pleier å bruke et tungt rør med endestopp som tres over røret og løftes og slås ned, tenk en sånn maskin som slår ned pæler ved bygg, men den tres over røret. Det skader ikke røret og man treffer hver gang, i motsetning til med slegge. Å dra opp trassige rør gjøres enklest med en solid rørtang som man vrir røret fram og tilbake samtidig som man drar oppover. Har aldri feilet. Krever dog en brygge med tilstrekkelig flyteevne. 
Klikk her for å svare