Hei!

Min far har en braskamin som jeg tenkte å kjøpe, men jeg lurer på hvilke regler som gjelder. Jeg tenkte å plassere kaminen i et hjørne og føre skorsteinen ut gjennom et hull i veggen (vanlig rør skorstein). Veggene er i tre, så hvordan skal jeg gjøre for å sette den inn. Skal man sette gips på veggene eller kreves det mer? Hvordan skal man gjøre der røret går ut i veggen?

Her er kaminen:

http://www.ofendirekt.com/Image22.html

Takk på forhånd!

Jeg synes du skal ta kontakt med feieren som da skal godkjenne det og sjekke med ham. Vis ham da hva slags ovn du har tenkt å installere. Hvis den er eldre eller på annen måte ikke oppfyller de kravene som finnes i dag, kan du få restriksjoner på fyringen. Å bare fyre en gang/måned senker ikke strømregningen så mye, og kosfyring vil man kanskje ha oftere enn det.

Monteringsanvisningen på skorsteinen som du har tenkt å bruke bestemmer hvilke avstander som gjelder og hvordan gjennomføringene skal være utformet. Det finnes både skorsteiner som krever og ikke krever sjakt ved gjennomføringer.

Det er feieren som til slutt skal godkjenne installasjonen, så ved tvil kan man alltid rådføre seg med ham. Det kreves dessuten en byggemelding til kommunen.

Hva betyr: "Backfach - nicht möglich"

Hva er det som ikke er mulig??

bakanslutning ikke mulig. 8-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.