Hei,
Renoverer et 90-tallshus med 9 mm sponplater/bygningsplater på innerveggene.
Tenkte enten:
1) fjerne sponplatene og legge ny gips (for å fjerne tre/masonitlukten helt, selv om den er svak),
2) eller skru opp renoveringsgips på platene,
3) eller legge renoveringstapet på platene,
Alle innervegger er tapetsert fra før, tanken er å få en fin overflate før maling og funksjonelle sterke vegger.
Hvilket alternativ ville dere gjort og hvilket er best tror du? Arbeidstiden og arbeidsinnsatsen spiller mindre rolle.
Renoverer et 90-tallshus med 9 mm sponplater/bygningsplater på innerveggene.
Tenkte enten:
1) fjerne sponplatene og legge ny gips (for å fjerne tre/masonitlukten helt, selv om den er svak),
2) eller skru opp renoveringsgips på platene,
3) eller legge renoveringstapet på platene,
Alle innervegger er tapetsert fra før, tanken er å få en fin overflate før maling og funksjonelle sterke vegger.
Hvilket alternativ ville dere gjort og hvilket er best tror du? Arbeidstiden og arbeidsinnsatsen spiller mindre rolle.
Sist redigert:
1. Skru opp standardgips over sponplaten. 9mm spon rekker langt for de fleste ting som man setter opp på veggene så det blir en skikkelig fornuftig vegg.
2. Renoveringsgips om det av en eller annen grunn er skikkelig uhensiktsmessig med vanlig men jeg unngår den når det går.
2. Renoveringsgips om det av en eller annen grunn er skikkelig uhensiktsmessig med vanlig men jeg unngår den når det går.
Takk, det eneste knotete med vanlig gips er at det bygger mer ut fra stikkontakter, vindusnisje samt havner nær fjernvarmerørene i gulvet osv. Derav tanken om renoveringsgips, om ikke sponplatene rives ut og erstattes med vanlig gips kun.Rickard. skrev:
Jeg forstår ikke hva rørene i gulvet spiller for rolle her, men JEG synes fordelene med standard gips er verdt det lille ekstra besvær, om det engang blir noe i det hele tatt. Å sage ut 6 eller 12mm gjør ingen forskjell for meg.M Mjolnir skrev:
Eluttakene kan man bruke forhøyningsringer om man vil gjøre det riktig, men jeg må innrømme at jeg noen ganger bare har satt lengre skrue til uttakene og det fungerer fint det også
Tusen takk, hvilke fordeler ser du med standard gips mot renoveringsgips, mer enn at det er kraftigere og antagelig sterkere og mer isolerende? Finnes det andre fordeler.Rickard. skrev:
Jeg forstår ikke hvilken rolle rørene i gulvet spiller her, men JEG synes fordelene med standard gips er verdt det lille ekstra bryet, hvis det i det hele tatt blir noe bry. Å sette ut 6 eller 12 mm gjør ingen forskjell for meg.
Elektriske uttak kan man bruke forhøyningsringer på hvis man vil gjøre det riktig, men jeg må innrømme at jeg noen ganger bare har satt lengre skruer til uttakene, og det funker fint det også![]()
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket alternativ bör väljas gällande ny avloppsanläggning
Fritidshus -
Syll & Kaldlager - Hvilket alternativ anbefales?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilket alternativ för placering av hus och garage tycker ni är bäst?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Vilket belysningsalternativ hade ni valt?
Teknik -
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus