Skal lage en vegg og det ser ikke ut til å være helt lett siden jeg har skråtak.

Legger et bord på gulvet og spikrer fast.
Spikrer fast neste på veggen i henhold til linken.
Neste bord som skal spikres i taket da??
Det blir jo skjevt med tanke på at innertaket har 18 grader helning på!
Skal man "schimse" det rett og så spikre fast det?

http://www.ladda-upp.se/bilder/mkkaofpjacvfes/

Enkleste løsningen er vel å begynne med å feste den liggende regelen i de stående reglene i begge ender, og du legger da regelen horisontalt, altså ikke i samme vinkel som taket. Så skrur du skruen skrått gjennom regelen så de går gjennom regelens bakkant og opp i taket i 90 graders vinkel. Du slipper da «problemet» med at en vinklet regel blir bredere enn de andre reglene. Så hadde jeg gjort...

Med en sirkelsag hadde du kunnet kløyve den overliggende regelen som du fester mot taket.

Jeg løste nettopp dette problemet ved å selv kløyve frem de lektene som skal sitte mot taket.
Jeg har 45x70mm som stående reisverk, så jeg tok 45x95 og stilte kløyvsagen på 25º (i ditt tilfelle 18) og to saginger senere hadde jeg lekter som passet perfekt.

Når jeg tenker etter så blir det mye enklere om man setter regelen som skal sitte i taket først, for ellers kan det bli triksig å få til riktig dybde på 18gradersgerningen.

Ta en veggregel og kapp i riktig vinkel i kapp- og gjærsagen så har du en mal med riktige mål for å stille inn kløvsagen senere.

Lurer på om ikke ToRy´s variant i første innlegg er enklest?!

Jeg kan begynne med å sette reglen som skal være i taket i takets vinkel helt enkelt.
Så setter jeg reglen mot veggen.
Deretter reglen på gulvet.
Og til sist den frittstående reglen der veggen skal slutte (veggen skal bare være 3 meter ut fra den store veggen på bildet).
Så skrur jeg de stående reglene mot den skrå takbordet helt enkelt.

Kommer det til å fungere??

Det kommer det å gjøre, men takregelen vil da bli bredere enn de andre reglene iom at den er vridd. Kanskje det ikke spiller så stor rolle om ujevnheten havner på innsiden, altså inn mot eksisterende vegg? Metoden jeg skrev om i andre innlegg gjør at du slipper skråskjære noe som helst, bare rette skjøter, ingen ujevne overflater eller "bredere" regler, bare sage og skru. :) Poenget med det var altså at regelen som festes i taket IKKE festes tett inntil taket, i dens vinkel, men i samme vinkel som gulvregelen. De stående reglene i midten vil da ikke trenge å skråskjæres.

Sist redigert:
  • Liker
ayye
  • Laddar…
Aha, er litt treg så her på morgenen :)

Mener du slik!
http://www.ladda-upp.se/bilder/oqqixkqnhoewh/

Lurer på om jeg ikke skal begynne med gulvregelen da og deretter veggregelen.
Deretter den frittstående regelen for veggens gavl som jeg spikrer fast i gulvregelen.
Sist spikrer jeg fast takregelen i henhold til bildet i de to stående reglene alternativt skrur fast den med 90 graders vinkler....
Tjoho :)

There you go!!! :thumbup:

Jeg hadde trukket i to lange skruer - kanskje 80 mm - i passe vinkel nedenfra taklekten opp i vegglekten og så likt i taklektens andre ende. Forbor gjerne da du er i endeveden for både tak- og vegglekten. Kommer til å sitte som fjell! :)

Sist redigert:
Offtopic

ToRy skrev:
Senast redigerad av ToRy idag 09:39 Anledning: Fan, jag kan inte skrive regelen, det blir alltid reglen! Why, oh whyyyyyy!!!!!!​
Du har kanskje småländskt blod? reglen, cyklen, nyklen....

Joco_ skrev:
Offtopic

Du har kanskje småländskt blod? reglen, cycklen, nycklen....
Enda mer off topic...
Nei fan, farsan er fra Majorna og morsan fra Bergum.! Ser meg som Göteborgare! :) Tangentbordet kan jo være fra Ljungby i og for seg... :D

Ellers kan du bruke stålskena beregnet for montering mot skråtak.

• Liker
elch0ck og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.