1.805 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Innvendig vegg i kjeller 90° mot yttervegg - luftspalte?
Hei!
Holder på med kjellerrenovering. Forutsetningene er som følger:
Jeg bor i rekkehus og det aktuelle kjellerrommet har to vegger som vender mot naboer, én vegg som vender mot en kulvert og én som vender mot utsiden. Kjelleren er drenert, isolert og har innstøpt vannbåren gulvvarme. Jeg har nettopp slipet ned plastmaling, banket bort løs puss og pusset opp med kalkmørtel. For øvrig er kjelleren tørr, men jeg skal se over ventilasjonen etter hvert.
Nå vil jeg bygge en innervegg som skal gå mellom ytterveggen og kulvertveggen. Jeg har tenkt å bruke stålskinner som svill og toppsvill, samt ha stålstendere der innerveggen kobler til pussveggene. Det jeg lurer på er hvordan jeg gjør med OSB'n og gipsen som kommer til å "koble" mot pussveggene? Vurderer å lage en luftspalte, men jeg lurer da på hvordan jeg oppnår lydisolering her? Skal jeg påføre noen spesiell fuge?
Takk på forhånd!
Holder på med kjellerrenovering. Forutsetningene er som følger:
Jeg bor i rekkehus og det aktuelle kjellerrommet har to vegger som vender mot naboer, én vegg som vender mot en kulvert og én som vender mot utsiden. Kjelleren er drenert, isolert og har innstøpt vannbåren gulvvarme. Jeg har nettopp slipet ned plastmaling, banket bort løs puss og pusset opp med kalkmørtel. For øvrig er kjelleren tørr, men jeg skal se over ventilasjonen etter hvert.
Nå vil jeg bygge en innervegg som skal gå mellom ytterveggen og kulvertveggen. Jeg har tenkt å bruke stålskinner som svill og toppsvill, samt ha stålstendere der innerveggen kobler til pussveggene. Det jeg lurer på er hvordan jeg gjør med OSB'n og gipsen som kommer til å "koble" mot pussveggene? Vurderer å lage en luftspalte, men jeg lurer da på hvordan jeg oppnår lydisolering her? Skal jeg påføre noen spesiell fuge?
Takk på forhånd!
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Jeg ville droppet OSB-platene, og heller satt opp dobbel gips.
Om du er bekymret for lydisoleringen. Men hvorfor, i et kjellerrom?
Om du er bekymret for lydisoleringen. Men hvorfor, i et kjellerrom?
OSB-platene velger jeg da en trapp fra øvre plan delvis kommer til å monteres i veggen..KnockOnWood skrev:
Rommet skal brukes som gjesterom, derfor vil jeg helst gjøre det stille. Samtidig vil jeg ikke at gipsplater festes kloss inntil ytterveggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan alltid legge en gummimattremsa bak metallstenderne som er bred nok til å tette også mot OSB og gips. Ellers trengs det mer info om de tilkoblende veggenes utførelse.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det var jo smart, fikk en sånn "hvorfor tenkte jeg ikke på det" opplevelse..! Kan man legge den noen halvcentimeter kortere på hver side om veggen, og deretter fuge igjen mellom gips og puss tro?
Ytterveggen er av hullstensbetong med kalkpuss på.
Ytterveggen er av hullstensbetong med kalkpuss på.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innvendige vegger i en gammel kjeller
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Å pusse innvegg i kjeller eller ikke?
Hvordan bygge innervegg kjeller sokkelhus 1967
Overflate på innervegg kjeller
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi