kikker på et hus fra -46, pusset fasade i fin stand og vurderer innvendig tilleggsisolering. min fundering, kan jeg trekke ny el i slange i den nye veggen (45x45 lekter + isolasjon) og deretter koble den nye elen til den gamle som er trukket i eksisterende tømmervegg?

Forenklet svar men ja.

men på den andre siden så kan jeg jo bruke de gamle ledningene til å trekke nytt hele veien, det er jo bare å feste nye ledninger i de gamle ved el-sentralen og dra :) og be en autorisert elektriker koble til :) på den andre siden igjen, når jeg først tenker etter så finnes det ingen stor grunn til å isolere heller, huset er for tiden oppvarmet med 2-3m3 olje/år og en pellets konvertering vil koste meg ca 12000/år i oppvarming, bytter jeg i tillegg ut den innerste ruten i vinduene med energiglass med bedre U-verdi burde jeg få ganske billig oppvarming uansett?

Ja de høres fornuftig ut på samtlige. Så kan du se framover om de trengs isoleres.

akkurat, man skal jo ikke isolere bare fordi man pleier å gjøre det, hvis det ikke finnes noe behov er det jo bare unødvendig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.