Har revet ned gamle tretexplater i stuen som var slitte og bøyde. Under disse hadde tidligere eier satt gammel stående utendørspanel på liggende regel. Denne regel var satt på en laftet tømmerstokk.
Huset har relativt nylig blitt etterisolert utvendig.
Bak panelet var det tidligere sporadisk isolert med mineralull, klær og litt annet småtteri. Det har vi revet ut og forsøkt å tette de sprekker i tømmerstokken vi kunne finne.
Nå til mitt spørsmål. Kan vi isolere med god samvittighet bak panelet der det tidligere satt isolering litt her og der? Tenker mest på hvordan daggpunkten endres om man isolerer mer på "begge sider" av stokken.
Vår tanke er å deretter sette OSB og gips på panelet.
Kommer an på hvor mye isolasjon det er på utsiden.
Men 45mm inne er ingen risiko. Evnt kan du overveie å ha en dampbrems.
Ulempen med å isolere innsiden er at man mister en stor del av den varmetröghet som tømmerstokken bidrar med (jevnere innendørsklima)
Kommer an på hvor mye isolasjon det er på utsiden.
Men 45mm inne er ingen risiko. Eventuelt kan du vurdere å ha en dampbrems
Ulempen med å isolere innsiden er at man mister en stor del av den varmetreghet som tømmerstokken bidrar med (jevnere inneklima)
Takk for din kommentar. Jeg vet ikke om det synes på bildene, men denne tømmerstokken er litt av en sammenstilling. Stokkene veksles både horisontalt og vertikalt som et legopussel. Jeg har forsøkt å tette så godt det går, men det er fortsatt en del større hull som jeg føler får god nytte av litt isolasjon.
Hadde det vært mitt hus ville jeg fylt tomrommet med isolasjon for å redusere risikoen for trekk. Muligens plast eller dampbrems. Og deretter osb og gips på de eksisterende bordene. (om de sitter rett)
Finnes meninger her på forumet om at mineralull og tømmerstamme kunne være et problem, samt innvendig isolasjon, men dette er nok mest teorier. Her i Värmland er nesten hvert eneste hus på landsbygda utstyrt med den konstruksjonen og ingen kjente problemer.
det er ingen som helst problemer å isolere en laftet tømmerstokk, men man må velge utgangspunkt. Noen ønsker å være bygningsvernere og isolerer med mineralull uten plast. Blir sjelden bra på lang sikt.
Er man ingen bygningsverner og bryr seg ikke om tømmerstokkens kvaliteter, så isolerer man som vanlig og deretter plast og god ventilasjon.
Vil man unngå plasten, velger man naturlig isolasjon som lin, da har man kommet halvveis i det minste.