2.798 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Innvendig isolering i tømmerhus - beste metoden?
Har tenkt å isolere tømmerhuset mitt med 45 mm glassull innvendig. Tømmerstokkene er vel kanskje 150 mm tykke. Rommet som skal isoleres ligger i første etasje og det finnes således et gulv og et bjelkelag.
1. Skal dampsperren ligge inntil tømmeret eller "oppå" isolasjonen? Legger man det oppå vil man jo spikre hull i plasten når man begynner å sette opp ting på veggene.
2. Hvordan fester man dampsperren mot bjelkelaget? Det dannes jo utvilsomt en kant på plasten når den slutter mot bjelkelaget.
1. Skal dampsperren ligge inntil tømmeret eller "oppå" isolasjonen? Legger man det oppå vil man jo spikre hull i plasten når man begynner å sette opp ting på veggene.
2. Hvordan fester man dampsperren mot bjelkelaget? Det dannes jo utvilsomt en kant på plasten når den slutter mot bjelkelaget.
Dere skal ikke bygge med plast i en så gammel vegg, veggen skal "puste" og må ikke bygges inn da det kan skape fuktproblemer. Er usikker på om dere i det hele tatt skal ha en vindsperre mellom når det gjelder innsiden.
Det der med plast i tømmerhus har blitt diskutert i evighet, men noen konkrete og håndfaste undersøkelser har jeg ikke sett, bortsett fra denne masteroppgaven:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Det hjelper ikke noe at "huset puster" om temperaturen mellom isolasjonen og tømmerstokken er for lav.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Det hjelper ikke noe at "huset puster" om temperaturen mellom isolasjonen og tømmerstokken er for lav.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Som jeg har forstått det, er valget av hygroskopisk isolasjon mye viktigere enn om man velger plast eller ikke. Trefiber- eller celluloseisolasjon kan ta opp og avgi ganske mye fukt uten å skade tilstøtende trekonstruksjon.
Standardmetoden for tømmerhus pleier ellers å være å tette mellom stokkene med lindrev, kanskje avhengig av hvor gammelt huset er.
Klikk her for å svare