Hei!
Har akkurat startet med renovering av underetasjen i sokkelvillaen fra 69.
I stuen (som blir det første rommet som skal renoveres) er alle ytterveggene av lecablokker med teglfasade utvendig. To av tre yttervegger i dette rommet er helt over bakken, og her er min plan å bygge opp med stålstendere, isolering mellom, så gips utenpå (kanskje også osb under gipsen). Er dette en god idé og framgangsmåte for innsiden av disse ytterveggene?
Den ytterveggen som delvis er under bakken vil bli pusset og deretter malt.
Innerveggene er i dag av tegl, og min plan med dem er å lime på gipsplater i gipsbruk, sparkle og så male. Er dette en god idé/framgangsmåte for innerveggene?
Har akkurat startet med renovering av underetasjen i sokkelvillaen fra 69.
I stuen (som blir det første rommet som skal renoveres) er alle ytterveggene av lecablokker med teglfasade utvendig. To av tre yttervegger i dette rommet er helt over bakken, og her er min plan å bygge opp med stålstendere, isolering mellom, så gips utenpå (kanskje også osb under gipsen). Er dette en god idé og framgangsmåte for innsiden av disse ytterveggene?
Den ytterveggen som delvis er under bakken vil bli pusset og deretter malt.
Innerveggene er i dag av tegl, og min plan med dem er å lime på gipsplater i gipsbruk, sparkle og så male. Er dette en god idé/framgangsmåte for innerveggene?
Sett diffusionssperre uansett valg av isolasjon; det er enda viktigere hvis du velger noe organisk isolasjonsmateriale, noen eco-ull osv.
Dette gjelder vegger over bakken.
Under bakken må man tenke litt annerledes, da veggen aldri tørker ut i konstruksjonen. Under bakken er det en god idé å bare pusse og male med helt diffusionsåpen maling, silikatmaling pleier man å bruke.
Eneste ulempen er mindre isolasjon da.
Drenering i god stand er jo også bra da.
Dette gjelder vegger over bakken.
Under bakken må man tenke litt annerledes, da veggen aldri tørker ut i konstruksjonen. Under bakken er det en god idé å bare pusse og male med helt diffusionsåpen maling, silikatmaling pleier man å bruke.
Eneste ulempen er mindre isolasjon da.
Drenering i god stand er jo også bra da.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Invändig tilläggisolering av yttervägg på gammalt hus, vilken lösning är att föredra?
Isolering -
Byta skadad vindpapp och isolering när jag byter invändig panel på yttervägg??
Isolering -
Invändig isolering av ytterväggar i gammal skånelänga med tegelväggar
Isolering -
Ännu en fråga om invändig tilläggsisolering - yttervägg av stående plank
Isolering -
Isolering av yttervägg (invändig) på vind
Isolering