noob-spørsmål: trenger å spikre opp en innervegg (midlertidig under renovering), men blir litt usikker med tanke på el-installasjon.. har funnet to stendere i en gavelyttervegg, som jeg har tenkt å feste loddrett stender i, men har fått indikasjon på el med en byggscanner (ps-38). Indikasjonen er ikke krystallklar, og tilsvarende problem på den andre veggen (bak meg sett fra hvordan bildet er tatt).
Kan jeg stole på at man fester elbokser/koblingsbokser i siden på en veggstender og så trekker strømmen rett opp langs siden på den stenderen. Har ikke et spenningsmåler tilgjengelig akkurat nå.
Dessuten er det åpent opp i møne her (trappehus) og jeg må trolig bygge noen provisoriske himlingsstendere også for å få en stabil vegg.
finnes annet alternativ, uten strøm, og med stender i taket! men da får familien ingen krok i gangen å sitte og ta på seg ytterklær og "lande" i gangen. ... får jeg kjeft senere i stedet.
Ok, interessant. Dette er ovenfor en trapp, så føler at veggen må være veldig stabil + at jeg ikke har noen takbjelke, da det er åpent i mønet. Åpnet veggen på den ene siden for å se hvordan ledningene var montert, og de var montert fra boksen og midt på bjelkesiden. Kjøpte så en bjelkedetektor fra Stanley og fikk indikasjon på at det går el-elende på den andre siden av bjelken også . Hvordan gjør man i denne situasjonen? Hvis man slår av strømmen, tør man skru inn en treskrue og stole på at den går riktig, eller er man dum da? Vil helst ikke endre nå, da jeg har slått fast gulvbjelken i parketten . (Obs at dette er en midlertidig vegg, under renovering av kjelleren).
Tips velkomne!
Ga meg til slutt. Flyttet veggen og festet lekter i sponplate kun. Ble imponerende stabilt. Kikket fast for å gjøre det mer stabilt. Deilig å slippe å tenke på elektrisiteten .
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.