8.055 lest ·
8 svar
8k lest
8 svar
Innvegg betonghus - lettbetong eller "ekte" betong?
Har nettopp revet bort en av dørkarmene i vår leilighet bygget i 1950. Vurderer nå hvilken skrue jeg skal bruke for å feste karmhylsene til den nye karmen, og valget står mellom betongskrue og lettbetongskrue (dvs. variantene som ikke trenger plugg). BIfogar bilder på hvordan veggen ser ut.
For et utrent øye ser dette ut som noen form for murede blokker, og også en teglstein ser ut til å titte frem. Hva tror dere?
For et utrent øye ser dette ut som noen form for murede blokker, og også en teglstein ser ut til å titte frem. Hva tror dere?
Oppfølging;
Det var ganske hard betong i veggene, definitivt ikke lettbetong. Dog ingen match for borhammeren
Det endte med at jeg brukte plugg og vanlige skruer i stedet. Dels fordi jeg mistenker at betongskruene utsetter veggen for en hel del kraft (risiko for sprekk) samt at muligheten for å demontere og justere karmen blir større med plugg.
Resultatet:
Det var ganske hard betong i veggene, definitivt ikke lettbetong. Dog ingen match for borhammeren
Det endte med at jeg brukte plugg og vanlige skruer i stedet. Dels fordi jeg mistenker at betongskruene utsetter veggen for en hel del kraft (risiko for sprekk) samt at muligheten for å demontere og justere karmen blir større med plugg.
Resultatet:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Oisolerat suterräng-betonghus från 50-talet i norrläge
Stenhus -
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Verkstadsbygge - Kabeldragning genom innervägg
El -
Innvegg i 60-talls hus - trefiber vs gips?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Slank innervegg - lyd, stabilitet og tykkelse?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi