Har nettopp revet bort en av dørkarmene i vår leilighet bygget i 1950. Vurderer nå hvilken skrue jeg skal bruke for å feste karmhylsene til den nye karmen, og valget står mellom betongskrue og lettbetongskrue (dvs. variantene som ikke trenger plugg). BIfogar bilder på hvordan veggen ser ut.

For et utrent øye ser dette ut som noen form for murede blokker, og også en teglstein ser ut til å titte frem. Hva tror dere?

• En revet dørkarm med synlige murstein og blokker, med veggen delvis avdekket i en bolig fra 1950-tallet. Arbeidsbord med treverk i bakgrunnen.
  • Brutt dørkarm i leilighet fra 1950, viser struktur i veggen med murblokker og en rødmurstein. Støvsuger og arbeidsbord ses i bakgrunnen.
  • En revet dørkarm med synlige murblokker og murverk, lykt til høyre. Viser veggen i en leilighet fra 1950-tallet hvor en dørkarm har blitt fjernet.
  • Avrevet dørkarm med synlig murverk i leilighet fra 1950, viser grove blokklignende strukturer og tegn til murstein.
Det ser ut som lettbetong. Prøv stikk kniven i det går den inn er det lettbetong.

Gjorde en test å hugge litt med morakniv. Selv om jeg tar i ganske kraftig så går spissen bare inn noen millimeter. Det er kanskje ekte betong likevel? Lagde/lager man blokker i annet enn lettbetong?

Noen form for betongblokk er det, kanskje prefab-blokk.

Og således bør jeg ikke velge lettbetongskruene?

nei, vanlig nylonplugg blir bra.

Jeg tenkte å teste den typen skrue som kun krever boring, ser ut slik:

En metallskrue med gjenger og stjerneformet spor for drill, designet for boring.

Finnes også en variant for lettbetong, men den velger jeg altså ikke.

Om du begynner med å bore i blokken så ser du jo hva slags materiale det er...

Oppfølging;

Det var ganske hard betong i veggene, definitivt ikke lettbetong. Dog ingen match for borhammeren :)

Det endte med at jeg brukte plugg og vanlige skruer i stedet. Dels fordi jeg mistenker at betongskruene utsetter veggen for en hel del kraft (risiko for sprekk) samt at muligheten for å demontere og justere karmen blir større med plugg.

Resultatet:

• Dørkarm montert i betongvegg med verktøy på arbeidsbord og støvsuger i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.